@MatthiasB schreef:
Kan iemand zeggen welke instellingen ik moet aanpassen?
Indien je echt hulp wilt, zal je toch meer details moeten geven van jouw installatie.
Maar ik neem dus aan dat:
- alle kabels vanaf jouw patch panel naar de verschillende kamers eindigen in een RJ45 wandcontactdoos?
- jouw modem via deze weg aangesloten is op de switch (poort 1).
- jouw PC aangesloten is op de switch (poort 2).
- je geen gebruik maakt van VLAN's.
Snelheidsverlies kan te wijten zijn aan verschillende oorzaken
- instellingen
- verkeerde bedrading patch panel (verwisselde kleuren)
- slechte contacten
- IP conflicten
Om de oorzaak op te zoeken zou ik beginnen met het volgende
- met een kabeltester al jouw kabels uitmeten (indien dit nog niet gebeurde).
- volledige werkreset van de switch (om verkeerde instellingen uit te sluiten).
- alle netwerkkabels verwijderen uit de switch.
- kabel van de modem naar de switch inpluggen (vb poort 1) en de switch opnieuw opstarten. De switch zal nu een IP adres krijgen van de Telenet modem (192.168.0.100-254). Indien de switch opgestart wordt voor dat de kabel naar de Telenet modem ingeplugd wordt, zal de switch een eigen vast IP adres 192.168.0.239 krijgen. Dit adres kan in conflict komen met andere toestellen op je netwerk.
- verbind nu de netwerkkabel die naar de PC gaat (vb poort 2) en test je speed.
Nu zou je toch de volledige snelheid moeten krijgen (eventueel de PC even direct op de switch aansluiten).
Nu één per één de andere kabel terug inpluggen, en telkens je snelheid meten.
Gewoon systematisch te werk gaan tot je de fout gevonden hebt...
Je kan best de switch ook een vast IP geven buiten de DHCP range van de Telenet modem (192.168.0.2 tot 192.168.0.99) om IP conflicten te vermijden.