Beantwoorden
costa-amore
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! Hi there!

Starlink als backup voor telenet-verbinding

Hey, 

heeft er al iemand een starlink verbinding geconfigureerd als back-up voor de Telenet verbinding ?  

Ik ervaar af en toe dat de Telenet verbinding wegvalt of verminderd.  Ook is het al gebeurd dat de elektriciteit in de straat/gemeente uitvalt, en daardoor ook de infrastructuur waar mijn NIU mee verbindt, waardoor internet verbinding volledig wegvalt.  Ik heb een back-up voor elektriciteitsvoorziening, en nu zoek ik ook verbonden te kunnen blijven.  

Vermits een starlink blijft verbinden ook als de straat/gemeente/regio uitvalt, wil ik een starlink router aan mijn netwerk toevoegen. 

Maar hoe configureer ik dat juist ?  
-> is dat gewoon de starlink router verbinden met een ethernet kabel met de Telenet router ? 
-> dat lijkt me al te eenvoudig 🙂

1 reactie
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Starlink als backup voor telenet-verbinding

fritzboxes vanaf versie 8.10 ( deze komt binnenkort uit, nu in beta) kunnen de overschakeling voor je doen, je sluit dan de fritzbox aan aan de telenet modem, en ook de starlink aan de fritzbox,

erna stel je telenet of starlink in  als failsafe verbinding ( lan 1 voor de gewone router, lan 2 of 3 voor de reserveverbinding)

als verbinding 1 uitvalt zal de fritzbox dan overschakelen naar de backup 

(dit werkt ook met een 4g stick/hotspot of gsm via usb in de fritzbox, moet niet echt starlink zijn)

--------------------------------------------------------

Als je internetverbinding wegvalt, kan de FRITZ!Box het gegevensverkeer omleiden naar een ander apparaat voor internettoegang dat via LAN of USB is aangesloten.

Failoverbescherming activeren
De bescherming loopt via een van de mogelijke alternatieven: bijvoorbeeld een andere FRITZ!Box die voor internettoegang via het mobiele netwerk zorgt, een USB-dongel voor mobiel internet of een apparaat voor USB-tethering.
Failoverapparaat aangesloten op:
                                       USBLAN 2LAN 3                    

Vereisten voor de failoverbescherming:

Het apparaat voor de failoverbescherming moet rechtstreeks worden aangesloten op de FRITZ!Box; indirect aansluiten, bijvoorbeeld via een switch, is niet mogelijk. Er moet ook worden gezorgd dat beide apparaten verschillende IP-adresbereiken gebruiken: als de FRITZ!Box nog steeds het IP-adres 192.168.178.1 uit de fabrieksinstellingen gebruikt, moet aan het apparaat voor de failoverbescherming een IP-adres worden toegewezen dat niet in het IP-adresbereik 192.168.178.x ligt (bijv. het IP-adres 192.168.160.1 – bij FRITZ!Box onder ‘Thuisnetwerk > Netwerk > Netwerkinstellingen > meer instellingen > IPv4-adressen > IPv4-instellingen).