Beantwoorden
WoIverien
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

UPNP en DNZ bug op Mijn Telenet?

Dag groep.

 

Ik was laatst wat settings aan het wijzigen en nu vandaag wou ik mijn uPNP terug activeren en de DMZ wissen (vakje terug leeg laten).

Maar de UPNP is nu aan het strijden dat deze niet kan geactiveerd worden zolang een DMZ is ingevuld en de DMZ is aan het strijden dat er verplicht iets ingevuld moet worden.

Dus het 1 vecht het andere aan....

Is dit een bug sinds deze nieuwe en minder goede interface van de telenet website voor instellingen?

 

Alvast bedankt voor de hulp

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: UPNP en DNZ bug op telenet website?

0 Likes
19 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

UPNP en DNZ bug op Mijn Telenet?

Zoals eerder gezegd en zoals de foutmelding ook aan geeft. DMZ op 192.168.0.0 zetten dat is zoveel als DMZ uitzetten. Basis netwerkkennis. Standaard word de nul achteraan gebruikt als netwerk ID, 1 of 254 als Gateway en 255 als broadcastadres. In feite het eerste adres in een reeks adressen. Dat hoeft niet altijd 0 te zijn.

Dus bij een subnet van 255.255.255.0 is dat 192.168.0.0, gateway 192.168.0.1 of 192.168.0.254, Broadcastadres 192.168.0.255

Bij een subnet 255.255.255.128 is dat 192.168.0.0, gateway 192.168.0.1 of 192.168.0.126, broadcast 192.168.0.127 (range 0 tot 127 = 128 adressen)

OF... 192.168.0.128, gateway 192.168.0.129 of 192.168.0.254 en broadcast 192.168.0.255. ( range .128 tot .255 = 128 adressen)

Bij een subnet 255.255.0.0 is dat 192.168.0.0, gateway 192.168.0.1 of 192.168.255.254, Broadcastadres 192.168.255.255.

Maar UPnP heeft eigenlijk maar nut op de eigen router als je die hebt zoals hier waarbij je alles doorstuurt naar je eigen router.

Ik zet dat uit omdat dit niet echt veilig geacht wordt. Dat zet eigenlijk je poorten open van binnenuit zonder controle.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

UPNP en DNZ bug op Mijn Telenet?

@igvfer 

Ja dat wel, maar veel toestellen maken het zo voor de gewone mens makkelijker zodat de toestellen makkelijker hun weg vinden.

Je vorig bericht zal mss kunnen helpen. Maar @WoIverien antwoord niet meer

"Eerst DMZ op 192.168.0.0 ztten en wegschrijven/opslaan en dan pas UPNP aanzetten. Niet beiden tegelijk. Dat al geprobeerd?"

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
WoIverien
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

UPNP en DNZ bug op Mijn Telenet?

Extra vraag:

 

Voor het gamen op een xbox, zou het dan beter zijn dat ik de IP van de Xbox bij DMZ plaats? En uPnp uitzetten?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

UPNP en DNZ bug op Mijn Telenet?

Waarom zou je dat doen? Geef je XBox gewoon een vast IPadres. Bij Telenet gebruik je daarvoor  een adres tussen 192.168.0.10 tot 192.168.0.99. Zoek dan uit welke poorten je XBox nodig heeft en forward die. UPnP moet daarvoor niet aan staan. Dat zet de deur open voor hackers.

Open poorten

Als u een firewall of netwerkhardware gebruikt, zoals een router, moet u soms de configuratie wijzigen om te zorgen dat de Xbox One-console kan communiceren met Xbox Live. Deze configuratiewijziging wordt soms aangeduid als "poorten openen" of "poort doorsturen." Bij Xbox Live moeten de volgende poorten zijn geopend op de router:

  • Poort 88 (UDP)

  • Poort 3074 (UDP en TCP)

  • Poort 53 (UDP en TCP)

  • Poort 80 (TCP)

  • Poort 500 (UDP)

  • Poort 3544 (UDP)

  • Poort 4500 (UDP)

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

UPNP en DNZ bug op Mijn Telenet?

@igvfer 

Je moet ook de andere kant zien he.

Upnp is gemaakt, zodat toestellen in het zelfde thuisnetwerk mekaar vinden, en er word vanuit gegaan dat toestellen die aan je netwerk zijn gekoppeld te vertrouwen zijn, omdat jij ze aansluit op je thuisnetwerk.

Meeste toestellen zijn gecontroleerd en hebben keuringen, maar er zijn er idd ook zonder keuring. Upnp is zowel goed, als kwaad. Wil je beschermd zijn? Moet je je afsluiten van internet, want dat is altijd de gateway to heaven voor hackers. Waarom denk je dat bv microsoft 11 vraagt om moederbord met TPM 2.0 in te schakelen in bios (welke je blijkbaar kunt omzeilen, maar swoit) 

(Je moet maar eens als je tijd hebt/ of geïntroduceerd, het verslag lezen hoe de hackers binnenkomen via je oc als je geen TPM 2.0 hebt.)

Upnp was bv ook voordeel om een type NAT-2 te behalen in verbinding op ps4 (nog beter dmz) desondanks je zelfs de poorten wist, kon je problemen krijgen in bepaalde online games, chatservers enz.

/Offtopic

NAT-1 was alles open, perfect voor gaming, alles kwam door, maar was gevaarlijker. (Maar zelfs met ip in dmz of upnp enabled of juiste poorten bijna niet te halen)

NAT-2 was ook nog perfect om te gamen, heel zelden af en toe problemen met de game, chatservers, maar iets dichtgetimmerder.

NAT-3 kon je nog wel online op psn services en games downloaden, maar gamen werd super moeilijk, chat en gaming servers kon je bijna niet op. (Maar alles wad wel volledig dicht getimmerd.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes