Beantwoorden
VakoNoway
Freshman Beetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party! Leesbeest!

Wireless Modem verbinden met router

Hallo,

Ik ben van plan over te stappen naar Whoppa, maar we hiervoor hebben we een nieuwe modem voor nodig, nl. de Eurodocsis 3.0 i.p.v de 2.0 die we nu hebben.

 

Maar ik heb hier een vraag over:

- Onze huidige modem staat in de garage en is verbonden via een kabel (denk ik) naar onze router (US Robotics 5465)in de bureau. Als we de modem dan vervangen, is  het dan mogelijk om die router te gebruiken i.pv. de ingebouwde router die dan wireless access geeft, door gewoon de modem te vervangen en de kabels te plaatsen zoals ze waren in de vorige modem en de ingebouwde router uit te schakelen, hier zit ook een D-Link tussen(die staat in de bureau), maar daarvan heb ik weinig verstand, dus zouden jullie mij hiermee kunnen helpen?

 

Of kort samengevat: kan ik een andere router gebruiken dan de ingebouwde router?

 

Alvast bedankt.

0 Likes
13 reacties
Yamakasi
Experienced Meerweter
Berichten: 105
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

Wireless Modem verbinden met router

je kan zoveel routers na elkaar plaatsen als je zelf wil, zolang je ze maar in een andere range zet.

De router functie van de telenet modem kan je NIET uitschakelen, je kan wel de router functie van je bestaande routers uitschakelen en instellen als switch + wifi, zo creeër je 1 netwerk wat makkelijker is ivm met file en printer scharing.

0 Likes
VakoNoway
Freshman Beetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party! Leesbeest!

Wireless Modem verbinden met router

Kan ik dan de router die ik al heb nu gebruiken of niet?

0 Likes
Yamakasi
Experienced Meerweter
Berichten: 105
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

Wireless Modem verbinden met router

Zoals ik heb je als gezegd heb kan je altijd verschillende routers na elkaar gebruiken. 

 

De default gateway & range van de telenet modem is 192.168.0.1 en range van 192.168.0.2 tot 254.

Die van je router (Us robotics) heb ik even opgezocht en deze zou default in een andere range zitten dus zal direct werken (192.168.2.2 tot 254). Bij die dlink weet ik dat deze in dezelfde range als de telenet modem/router zitten dus hier moet je even iets aanpassen.

 

Ps: de max data link speed van je router (Us robotics) is Fast ethernet dus max 100Mbps, als je een Whoppa neemt is je snelheid max 200Mbps en zal je dus de helft verliezen (bekabeld), die us robotics zou ik zoizo vervangen, heeft maar enkel maar een 2.4GHz wifi en werkt nog op 802.11g technology. Dit toestel is niet meer van deze tijd 🙂

 

 

0 Likes
VakoNoway
Freshman Beetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party! Leesbeest!

Wireless Modem verbinden met router

Welke router raad je me dan aan? (Liefst ook in een andere range)

 

Maar het probleem is: de modem komt zoals gepland in de garage te staan (zoals de oude modem) maar er is ook een kabel naar daar getrokken voor de Dlink of ik weet niet wat, maar kan ik niet gewoon de modem vervangen, draadjes er terug insteken en hetzelfde signaal ontvangen zoals nu?

0 Likes
Yamakasi
Experienced Meerweter
Berichten: 105
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

Wireless Modem verbinden met router

Dat kan werken, vraag anders aan de Telenet installateur of hij de default gateway en range van de modem aanpast. Normaal gezien moet hij dat direct kunnen. Bij Telenet verkopen ze ook access points van netgear, de juiste prijs weet ik niet maar die zijn vrij goed. Je kan die eventueel in de plaatst van de dlink plaatsen.
0 Likes
VakoNoway
Freshman Beetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party! Leesbeest!

Wireless Modem verbinden met router

Oké,

Dus het is mogelijk om gewoon de modem te vervangen, de router te gebruiken die ik nu heb, en op dezelfde plaats als nu? Doormiddel van die kabel van de garage naar de bureau en die D-Link?

0 Likes
Yamakasi
Experienced Meerweter
Berichten: 105
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

Wireless Modem verbinden met router

Ja, dat zal werken zolang de installateur de range van de nieuwe modem aanpast

CederD
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wireless Modem verbinden met router

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem.

We zijn onlangs overgestapt naar Wigo waardoor we een nieuwe modem met ingebouwde router kregen. Nu wil ik mijn eigen D-Link DIR-605L router hieraan toevoegen aansluiten om ook in andere ruimten een goed signaal te hebben. In volgend artikel van de klantendienst staat wat ik wil (met De routerfunctionaliteit behouden) maar bij de instelling van het statisch IP moet ik nog meer geven, namelijk Subnet Mask en Default Gateway . Ik heb al eens geprobeerd met IP Address: 192.168.1.10, Subnet Mask 255.255.255.0 en Default Gateway 192.168.1.5 maar dit werkt niet.

Wat kan ik doen om dit op te lossen?

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Wireless Modem verbinden met router


@CederD schreef:

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem.

We zijn onlangs overgestapt naar Wigo waardoor we een nieuwe modem met ingebouwde router kregen. Nu wil ik mijn eigen D-Link DIR-605L router hieraan toevoegen aansluiten om ook in andere ruimten een goed signaal te hebben. In volgend artikel van de klantendienst staat wat ik wil (met De routerfunctionaliteit behouden) maar bij de instelling van het statisch IP moet ik nog meer geven, namelijk Subnet Mask en Default Gateway . Ik heb al eens geprobeerd met IP Address: 192.168.1.10, Subnet Mask 255.255.255.0 en Default Gateway 192.168.1.5 maar dit werkt niet.

Wat kan ik doen om dit op te lossen?



De eerste vraag is of je dit wel wil doen... Heb je dit gelezen in je link? 

  • Houd er wel rekening mee dat je nu twee verschillende netwerken hebt. Toestellen die verbonden zijn met de twee verschillende netwerken kunnen elkaar dus niet zien.

Je kan je eigen router ook gewoon instellen als access point en alle router functionaliteit uitschakelen, dan heb je 1 netwerk en zien alle toestellen elkaar wel . Hiervoor dien je de UTP kabel die van de Telenet HGW komt gewoon in een LAN poort te steken (niet in WAN) en geen IP/subnet/mask in te stellen. Schakel ook alle DNS, DHCP, firewall, enz functionaliteit uit in je router. Enkel de WIFI functie laat je aanstaan en eigenlijk ook best met dezelfde SSID en paswoord als je Telenet WIFI, zodat je geen verschil ziet en toestellen gemakkelijk kunnen overschakelen.

Om te testen kan je best wel even een andere SSID gebruiken (ook voor 2.4 en 5GHz bij het testen even een andere naam geven, maar daarna ook dezelfde).


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Wireless Modem verbinden met router


@CederD schreef:

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem.

We zijn onlangs overgestapt naar Wigo waardoor we een nieuwe modem met ingebouwde router kregen. Nu wil ik mijn eigen D-Link DIR-605L router hieraan toevoegen aansluiten om ook in andere ruimten een goed signaal te hebben. In volgend artikel van de klantendienst staat wat ik wil (met De routerfunctionaliteit behouden) maar bij de instelling van het statisch IP moet ik nog meer geven, namelijk Subnet Mask en Default Gateway . Ik heb al eens geprobeerd met IP Address: 192.168.1.10, Subnet Mask 255.255.255.0 en Default Gateway 192.168.1.5 maar dit werkt niet.

Wat kan ik doen om dit op te lossen?


Een alternatieve oplossing: doe de HGW terug naar een Telenet winkel en vraag een standalone Telenet modem in de plaats. Dan kan je de volledige capaciteit van je eigen D-link router gebruiken en wordt je niet beperkt door de HGW 🙂


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
CederD
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wireless Modem verbinden met router

Ja dat had ik ook al gelezen, ik hoopte enkel het te kunnen oplossen zonder weer te moeten wisselen van modem. Toch bedankt!

0 Likes
CederD
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wireless Modem verbinden met router

Oké ik zal het eens proberen!

0 Likes
CederD
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Wireless Modem verbinden met router

Het instellen van mijn router als AP is gelukt! Enkel is de internetsnelheid nu gelimiteerd tot 100Mbps maar dat komt volgens mij doordat ik nu de LAN-poort gebruik, niets aan te doen 🙂