Beantwoorden
gianniii
Experienced Beetjesweter
Pageturner! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

modem only vlan

Nog steeds in het bezit van een zwarte modem only die zijn kuren begint te tonen.
Internet dat wegvalt en one way calls.
Gebeld met telenet en ik moet mijn modem gaan omwisselen.
Wil gerust een modem met router plaatsen zodat ik kan overschakelen naar de nieuwe teleboxen maar wil eerst weten of de router functie in de modem kan uitgeschakeld worden.

Situatie nu
Van de modem naar een layer2 hp.
op deze hp 5 vlans.
Vlan1 staat als dhcp met inkomende kabel van router
Poort 2 op dit vlan naar Vlan2
Poort 3 naar een 1u mikrotik router.
Vlan2 staat ook op dhcp en hier worden 5 poorten gebruikt voor mijn digicorder.
Verder staat vlan tagging af.
De andere vlans worden via mijn mikrotik aangestuurd in de 10.x.x.x range.
Vpn l2tp pptp en ddns vanop de mikrotik staan volledig geconfigureerd.
Daarop zit mijn volledig domotica systeem zowel intern als extern te bedienen.
Er zitten nog heel wat andere zaken op de andere vlans die hier niet moeten genoemd worden.

Als ik bel met telenet en in de winkel krijg ik steeds hetzelfde antwoord als ik bovenstaand benoem.
Blijf maar bij je modem only want we zijn niet zeker dat nadien alles nog zal werken.(dom,vpn,ddns)
Dus is de vraag modem only en geen nieuwe digicorders of een "all in one" waarbij de routerfunctie volledig afgezet word en werkt als een modem only.
Of modem only waarbij ik wel gebruik kan maken van de nieuwe digicorder.
(ps klopt dit dat deze niet compatibel zijn met mijn 3 andere aangekochte boxen ivb delen van opnames)

Mvg ,

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

modem only vlan

Er is maar een klaar en duidelijk antwoord: De routerfunctie kan niet uitgeschakeld worden. Maar je kan die beperkt gebruiken. Het is een beetje hetzelfde zoals het antwoord dat ik hier heb gegeven:

Op de HGW van Telenet zet je alleen een verbinding op naar je TV boxen en 1 verbinding naar je eigen router. Mits de juiste instellingen zal alles blijven werken.

Proberen maar.

Ik vind dat je wel een heel eigenaardige opstelling gebruikt. Meestal zetten ze een router aan de top van het netwerk en daarachter een switch met VLAN mogelijkheden. En dan heb je de keuze meestal om op elke poort van de router een VLAN te configureren, waar je per VLAN een verbinding moet maken naar je switch of je gebruikt deze als router on a stick, waar je 1 verbinding maakt naar je switch. De router is er tenslotte om elke VLAN naar buiten te laten gaan, maar ook om (gewenste) routering te doen tussen elke VLAN. Via de firewall van de router zet je uw beperkingen.

Goede tutorials vind ik deze van Danscourses oa. deze: https://www.youtube.com/watch?v=w6hfg4jQqDM

Weliswaar gebaseerd op Cisco maar wel heel goed uitgelegd wat betreft werking enzo. Die heeft een massa filmpjes over dit onderwerp.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

modem only vlan

Het klopt ook dat je aangekochte boxen niet compatibel zijn met de nieuwste TV box. Wil je opnames delen enz. moet je al uw boxen vervangen door gehuurde TVboxen.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gianniii
Experienced Beetjesweter
Pageturner! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

modem only vlan

ik snap je redenering ivb de switch router.
Om een switch uit te sparen werk ik als volgt.

vlan 1 dhcp p1 telenet in

vlan 1 dhcp p2 naar vlan 2

vlan 1 dhcp p3 naar mikrotik wan

vlan 2 krijgt dus een dhcp van telenet waar al mijn digicorders opzitten.

De mikrotik krijgt ook een dhcp van telenet en ga vandaar verder naar mijn intern netwerk.

Maar als ik het zo lees dan zal ik terug een modem only vragen anders moet ik te veel forwarden of moet ik alles in een dmz zetten.
Ik denk ook dat mijn ddns van mikrotik een probleem zal hebben met een intern ip adres.

En last 3 gekocht digicorders indienen om terug te kunnen sharen zie ik ook niet echt zitten 😉

grts,

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? Jij #DTV. Goed bezig! JACKPOT! WOW!

modem only vlan

@gianniii 

Let wel, als je de nieuwe TV boxen wil, dat deze niet werken met een modem only.

Never trust in Dust
0 Likes