Beantwoorden
Bartman
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Netjes! Mooi, mooi! It's your fifth party!

router powercycle - stabiliteit

Beste,

 

Ik ben reeds enkele jaren klant van telenet, met algemeen gezien grote tevredenheid.

Toch heb ik de laatste maanden erg veel last dat ik de telenet router meerdere keren per week dien te resetten, hetgeen niet de bedoeling kan zijn.

 

Ik ben akkoord er zijn erg veel apparaten in huis die het netwerk gebruiken (tegenwoordig is alles voorzien van RJ45 of wifi), maar de stabiliteit is rampzalig aan het worden.

 

Ik plof 's avonds neer in de zetel en wil wat surfen, hopla eerst het 'bakje' eens uitzetten en terug aanzetten - wachten en hopen dat het opgelost is. Dit is niet meer haalbaar. Ofwel dient mijn router vervangen te worden ofwel dient de router aan te geven waaraan hij 'sterft'.

 

Momenteel zit ik ook al op mijn werk, zonder toegang tot mijn gegevens thuis (router ligt weer uit). Ik kan niet remote desktop naar mijn pc, niet aan de data op mijn nas, ... zelfs mijn camera-beveiliging (IP-cams) liggen uit!

 

Een oplossing zou zijn dat ik via mijn.telenet.be de router kan heropstarten en/of dat hier eens naar gekeken kan worden.

Helaas durf ik de technieker niet te contacteren, aangezien deze al mijn apparaten, switches, wifi-accesspoints, ... zal uittrekken en enkel de digibox zal toelaten om geconnecteerd te zijn. En dan zal ik de technieker moeten betalen (omdat de fout bij de gebruiker zit) en is mijn probleem niet opgelost.

 

Het grootste deel van mijn apparaten gebruikt de dhcp niet, en heeft een fixed IP met dns-servers ingevuld - dus daar kan de router het al niet begeven (overbelast door te veel dhcp aanvragen).

Tags (2)
0 Likes
7 reacties
steven_vc
Experienced Meerweter
Berichten: 106
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

router powercycle - stabiliteit

En als je zegt dat je moet resetten. Wat is er dan verkeerd? Kan je echt niet meer aanmelden op de modem of krijg je het waarschuwingsdriehoekje in je Windows met connectiviteit naar het netwerk maar niet naar het internet?

 

Als het misloopt, krijg je dan nog een IP adres toegewezen?

 

Draai eens ipConfig als je nog eens met dat probleem zit en rapporteer. IPconfig kan je opstarten door windows-toets en r in te drukken tegelijkertijd. Dan opent 'uitvoeren' zich, typ dan cmd en enter. Nu verschijnt een command venster. Typ gewoon ipconfig en enter. Kopiëer wat het antwoord is.

0 Likes
Bartman
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Netjes! Mooi, mooi! It's your fifth party!

router powercycle - stabiliteit

beste,

 

ik heb 1 windows laptop en dat is die van het werk. die heeft dan inderdaad geen connectiviteit meet met internet.

De overige apparaten zijn mediaspelers (WDtv, of logitech squeezebox), Mac's, mobiele toestellen (iPad, 2 iPhones), een printer, een Linux NAS, andere linux bakjes (raspberry pi's) of IP-camera's. 

 

enkel de mac's, de printer en de mobiele toestellen zitten op dhcp en op wifi. Al de rest is bekabeld (veel dus) en met vast ip.

 

Als ik moet resetten is er geen connectie meer mogelijk :

- van buitenaf naar mijn extern ip

- intern van muziekspelers naar nas

- intern van een mac of ipad/iphone naar het internet

- intern van mac of ipad/iphone naar nas of omgekeerd

- intern van linux NAS naar raspberry

- als je een nieuw ip opvraagt via dhcp krijg je een time-out en een zelf toegewezen IP.

 

kortom zowat alles valt plat - logisch de telenet-bak is zowat het centrum van het netwerk.

 

 

0 Likes
steven_vc
Experienced Meerweter
Berichten: 106
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

router powercycle - stabiliteit

Is het gebruiken van een vast IP noodzakelijk voor u? Indien nee kan je eens proberen door de vaste IP adressen te verwijderen en gewoon de beslissing over te laten aan de DHCP van de wireless modem. Het kan zijn dat die software niet goed functioneert en dat hij een IP adres dubbel toekent (1 via DHCP en het vast IP van een ander toestel).

 

Het netwerk, is dit in de vorm van een ster? Ik bedoel, zijn alle apparaten verbonden met de Wireless modem of zitten er nog switches en/of routers tussen? Voor goed functioneren mag er slechts 1 DHCP autoriteit zijn (de Wireless Modem).

 

Als het internet uitvalt, functioneren de telefoonlijn en de kabel dan nog?

 

Open het command venster (Windows-toets+r > cmd > enter) en typ "ping -t www.yahoo.com"

 

Rapporteer het antwoord hier aub.

 

Kijk eens bij je lopende processen of je nergens een Bonjour.exe service ziet lopen (enkel bij Windows, bij Macs is dit niet abnormaal)

0 Likes
Bartman
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Netjes! Mooi, mooi! It's your fifth party!

router powercycle - stabiliteit

het is zeer uitzonderlijk dat er een windows pc opstaat thuis. en het valt evenzeer uit als er geen windows aanstaat. Dus aan bonjour kan het niet liggen.

 

Er zitten nog in het netwerk

- 3 switchen (geen managed switch dus niet meer dan een 'domme' stekkerdoos)

- 3 switchen met een wireless AP (eigelijk routers waar alle dhcp of routing is in uitgeschakeld). dit om het bereik in keuken, salon en bureel te verbeteren

 

Alle andere (dan de telenet) DHCP zijn uitgeschakeld.

 

Vaste IP's zijn nodig voor bepaalde zaken:

- een server met een wisselend IP is niet handig (port forwarding)

- IP camera's (de server gaat beelden op die IP zoeken) hebben ook een vast IP

 

Voor de rest hebben de apparaten die DHCP gebruiken doorgaans hetzelfde IP elke dag (zo is mijn macbook steeds 192.168.1.170 achteraan als die op wifi zit).

 

als ik ping op het ogenblik dat het netwerk uitligt (niet in windows maar een unix terminal: mac en linux) krijg ik "no route to host"

0 Likes
Bartman
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Netjes! Mooi, mooi! It's your fifth party!

router powercycle - stabiliteit

ik heb een smokeping draaien sinds een tijdje. Dit is een service die elke x seconden een paar pings doet naar mijn apparaten, om te kijken hoe ze reageren.

 

Hier zijn de grafiekjes van smokeping naar mijn NAS. De andere apparaten zijn gelijkaardig. Zoals je kan zien was er gisteren een lange 'panne' (ik kon de router niet resetten, ik zat op mijn werk) en kon niemand onderling pingen.

 

zoals je kan zien is er redelijk wat 'smoke' (als je naar die van afgelopen 360dagen kijkt) hetgeen een niet erg stabiel netwerk impliceert

 

Digicorder_last_10800.png

Digicorder_last_108000.png

Digicorder_last_864000.png

Digicorder_last_31104000.png

0 Likes
Bartman
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Jij bent af! Netjes! Mooi, mooi! It's your fifth party!

router powercycle - stabiliteit

indelijk heb ik de (ergens wel onvriendelijke!) techniker laten langskomen. Hij heeft na veel testen de modem vervangen. Sindsdien is het duidelijk beter. Nu is het nog 'maar' 6x uitgevallen in 1,5 maand tijd.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

router powercycle - stabiliteit

Is misschien nuttig. Ik heb bemerkt dat je enkel veilig vaste IP adressen kunt toekennen in de range 192.168.0.2 tot 49. Vanaf 50 tot durft telenet die gebruiken voor zijn digiboxen en corders naast het 10.x.x.x. adres.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes