Beantwoorden
Rraets
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

vpn voor volledige LAN installeren

Hallo,

Volgende installatie heb ik thuis :
Telenet modem/router (docsis 3.0)
DMZ naar eigen Netgear ORbi router (dit is de dhcp server). Deze router werkt uitstekend trouwens. 
Synology NAS op vast IP adres.
tevens abonnement bij VPN-service (Surfshark)
Ik zou graag een VPN client opzetten zodat alle toestellen binnen lan (smart tv , google speaker ..)
hiervan gebruik kunnen maken , zonder overal OpenVPN op te moeten installeren.
Is dit mogelijk met deze hardware ?

heb zelf al bekeken:
1) via  OBI-router : is alleen VPN-gateway mogelijk, dus op alle toestellen OpenVPN installeren.

2) VPN client of server op NAS ? Hoe moet ik NAS dan opstellen binnen netwerk ?


bedankt voor tips !

Tags (1)
0 Likes
10 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vpn voor volledige LAN installeren

Ik vrees dat wat je wil niet mogelijk is met de bestaande hardware. Voor bedrijven bestaat al zoiets als een VPN tunnel tussen 2 netwerken op 2 verschillende locaties maar dat is via je internetprovider.

Traditioneel is een VPN een single Client naar een netwerk, niet netwerk naar een netwerk.

Je hebt een commerciële VPN provider en als je de voorwaarden na leest zal je zien dat je maar een paar Clients gelijktijdig kunt verbinden en dit gaat dan telkens via aparte IPadressen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
goback
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

vpn voor volledige LAN installeren

Op een NAS, router, gateway etc kan je geen VPN tunnel instellen. Hiervoor heb je een firewall nodig.

Ook op de andere kant van de lijn moet de VPN tunnel ingesteld worden en ik vermoed dat de dienst Surfshark dat je vermeld dit niet toelaat.

0 Likes
Rraets
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

vpn voor volledige LAN installeren

Het moet toch mogelijk zijn volgens mij.
Waarschijnlijk heb ik andere router nodig.
Zie https://vpndiensten.nl/informatie/apparaten/vpn-router/#VPN_client_router

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vpn voor volledige LAN installeren

Blijkbaar gaat het wel op een router waar je Open WRT op installeert. Op eigen risico natuurlijk.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BartPe
Experienced Weetjesweter
Berichten: 15
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

vpn voor volledige LAN installeren

Hoe kan je de Orbi als (enige) DHCP gebruiken? Kan je DHCP uitzetten op de docsis modem?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vpn voor volledige LAN installeren

@BartPe  Op de Telenet modem/router ofte HGW kan je de DHCP NIET uitzetten. Het Orbi systeem is toch als basis een Wifi-router? Of vergis ik mij.

Dus blijft het een router na router systeem en geeft Orbi toch enkel maar adressen uit aan de op hem aangesloten clients al of niet via zijn Wifi. En de HGW maar 1 adres naar de Orbi router?

Graag zou ik het voordeel weten als je DHCP zou kunnen uitschakelen (wat niet het geval is) op de HGW.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet wat je wil bereiken.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NMO
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

vpn voor volledige LAN installeren

Normaal kan je nas deze taak vervullen, ikzelf heb een Qnap die je als gateway kan gebruiken en deze is dan verbonden met een externe VPN server. Al je internet verkeer loopt dan door je nas en die zijn VPN verbinding. Ik ben geen Synology kenner dus best je manual of google er op naslaan. Je meld ook dat je router een VPN gateway ondersteund, bij een echte gateway zou het gebruik van Openvpn op de clients niet nodig zijn. Dit herken je wel als je met de router zelf kan inloggen op je VPN. Anders is het VPN passthrough. Verder zal je ook zeker de DHCP van Telenet niet mogen gebruiken maar in je netwerk door je router of nas laten uitvoeren, je moet namelijk je default gateway naar je nas laten verwijzen.

 

Nog even een aanvulling, snel zal het zo wel niet werken want de meeste consumer routers, zelfs met aangepaste firmware kunnen maar een 50-200Mbit aan.

0 Likes
BartPe
Experienced Weetjesweter
Berichten: 15
Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

vpn voor volledige LAN installeren

Als ik het goed heb kan je de Orbi in 2 modi configureren. Als AP of als router. In router modus biedt de Orbi watg extra functionaliteit en logging. Al je toestellen dienen dan logischerwijs allemaal gekoppeld te zijn via de Orbi (wired en wireless).

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vpn voor volledige LAN installeren

@NMO  Wat hier gezegd wordt klopt wel maar je VPN verbinding blijft hoe dan ook beperkt tot de snelheid/bandbreedte die je hebt bij uw provider en dat is bij Telenet toch al heel wat.

De VPN die jij bedoelt is naar een VPN provider ergens ter wereld. Je wil een tunnel zodat je dit niet telkensop al je toestellen moet instellen. Dus heb je een router nodig die client is. De meeste routers hebben enkel een VPN server zodat je met een client van buitenaf kunt verbinding maken naar je netwerk. Wat hier gewild wordt is netwerk met netwerk verbinden. Ik weet zelfs niet of die VPN providers daar zo happig op zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NMO
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

vpn voor volledige LAN installeren

Wat de OP hier wil is gewoon zijn hele netwerk aan een VPN hangen via een router of nas, er zijn zelfs VPN diensten die dit aanbieden: https://www.expressvpn.com/nl/vpn-software/vpn-router

Maar de snelheids limiet die ik aanhaalde is niet van je internetverbinding, Openvpn kan max 270Mb halen door een zware pc en het nieuwe Wireguard dat ik hier gebruikt haalt een 550Mb. Helaas is dat nieuwe protocol nog niet volledig af en nog niet ondersteund in routers of door alle VPN aanbieders. De processor kracht van de consumer producten is helaas niet voldoende om de VPN op volle snelheid te benutten. Bij een gigabit verbinding worden deze grenzen duidelijk, vergeet niet dat veel VPN aanbieders servers gebruiken die ook maar met 1Gb online zitten en die deel je nog met anderen.

0 Likes