Beantwoorden
WV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your eighth party! Pionier It's your seventh party! It's your second party!

Deelt telenetmodem 10+ IP adressen uit?

Kan iemand me uitleggen waarom en hoe deze opstelling kan werken?

 

Ik heb zelf enkele jaren geleden een HD digicorder geïnstalleerd.
Bij de digicorder kreeg ik toen een switch.

De bedoeling was, als ik mij niet vergis:

 

telenetmodem > switch > digicorder (deze moet een speciaal IP krijgen voor interactiviteit)

telenetmodem > switch > timecapsule (mijn wireless router) > andere apparaten.

 

Omdat mijn telenetmodem in mijn garage staat en ik geen UTP aansluitingen in mijn huis heb, gebruik ik een powerline adaptor om internet tot in mijn huis te krijgen. Internet komt dus toe in mijn kast aan mijn TV in mijn huiskamer.
Omdat de ruimte in mijn kast beperkt is heb ik de switch nooit gebruikt.
Dus mijn time capsule hangt rechtstreeks aan mijn telenetmodem via die powerline adaptor. En omdat de interactiviteit van mijn digicorder zou werken heb ik de router in Bridge modus gezet.

 

mijn opstelling:
telenetmodem > router in bridge modus > digicorder
telenetmodem > router in bridge modus > andere toestellen op internet

 


Wat ik niet snap is dat ik met meer dan 10 apparaten wireless op internet kan. (telenet deelt toch maar 1 of 2 IP adressen uit?)
De router staat in bridge modus dus deelt geen Ip adressen uit of zie ik dat verkeerd? 
Alle apparaten krijgen dus een IP van telenet?

Waarom mijn vraag: Ik denk dat mijn oude telenetmodem gisteren de geest heeft gegeven. Een vervanging komt er dus aan. Maar ik ben bang dat mijn opstelling niet meer gaat werken en ik een switch zal moeten plaatsen in mijn kast. 
Alvorens ik bel naar telenet wil ik weten hoe alles hier in elkaar zit en waarom dit heeft gewerkt.

groetjes,

Wim

0 Likes
Beantwoorden
5 reacties
Joris
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
It's your ninth party! WOW, overzichtelijk! Say what?! Complimentendag

Deelt telenetmodem 10+ IP adressen uit?

Hey Wim,

 

Je moet rekening houden dat er zowel externe als interne IP-adressen bestaan.

 

Hier is een artikel die dit met heel veel detail uitlegt. Je moet vooral bij het stukje over IPv4 kijken voor je vraag.

 

De modem van Telenet geeft idd een speciaal IP-adres (10.xxx.xxx.xxx) aan de Digicorders en Digiboxen die rechtstreeks op de modem zijn aangesloten (of via switch, powerline adapter en/of access point).

Deze Digicorders krijgen echter achterliggend op de modem ook nog wel een 192.168.0.x IP, maar daar moet je niet zo veel rekening mee houden. Dat is zodat je filmjes en foto's via je Digicorder/Digibox kan streamen. Dit gaat wel enkel met de nieuwste modem van Telenet (link).

 

Als je een oude modem hebt en je wilt een nieuwe kan je best eens met de klantenservice bellen, normaal krijg je gratis een nieuwe modem als je een nieuw (en mss voordeliger) pakket neemt.

 

 

0 Likes
Beantwoorden
Area57
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 583
Applaus voor jezelf! Bye-bye Google, hello Yougle! Volop in the game! En wanneer slaap jij?

Deelt telenetmodem 10+ IP adressen uit?

Je kan tot maximum 16 externe ip adressen krijgen zonder draadloze modem.

Met een draadloze modem krijg je 1 extern ip adres en kan je ongeveer 153 interne ip adressen verkrijgen (192.168.0.101 - 192.168.0.253).

 

0 Likes
Beantwoorden
Joris
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
It's your ninth party! WOW, overzichtelijk! Say what?! Complimentendag

Deelt telenetmodem 10+ IP adressen uit?

+ je kan 192.168.0.2 - 192.168.0.100 ook toekennen aan je toestellen zelf, dus je hebt er een 253

0 Likes
Beantwoorden
WV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your eighth party! Pionier It's your seventh party! It's your second party!

Deelt telenetmodem 10+ IP adressen uit?


@Area57 schreef:

Je kan tot maximum 16 externe ip adressen krijgen zonder draadloze modem.

Met een draadloze modem krijg je 1 extern ip adres en kan je ongeveer 153 interne ip adressen verkrijgen (192.168.0.101 - 192.168.0.253).

 


Dus, moest mijn oude modem vervangen worden door een wireless exemplaar. Zou mijn opstelling dan nog werken? Of ben ik dan genoodzaakt om toch een switch te gebruiken tussen telenetmodem en mijn draadloze router. Het wireless signaal van een nieuwe telenetmodem in mijn garage zal nooit mijn volledige huis dekken.

 

(mijn probleem is voorlopig wel opgelost. Ik heb een powerline adaptor vervangen. Deze was kapot gegaan)

0 Likes
Beantwoorden
Area57
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 583
Applaus voor jezelf! Bye-bye Google, hello Yougle! Volop in the game! En wanneer slaap jij?

Deelt telenetmodem 10+ IP adressen uit?


Dus, moest mijn oude modem vervangen worden door een wireless exemplaar. Zou mijn opstelling dan nog werken? Of ben ik dan genoodzaakt om toch een switch te gebruiken tussen telenetmodem en mijn draadloze router. Het wireless signaal van een nieuwe telenetmodem in mijn garage zal nooit mijn volledige huis dekken.

 

(mijn probleem is voorlopig wel opgelost. Ik heb een powerline adaptor vervangen. Deze was kapot gegaan)


Ja, jouw huidige opstelling zal dan ook blijven werken.

 

0 Likes
Beantwoorden