Beantwoorden
Geert2
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! Pionier It's your fourth party! It's your seventh party!

Thuisnetwerk snelheid

Hallo,

 

Welke snelheid kan verwacht worden bij het overzetten van grote bestanden. tussen twee computers.

 

Opstelling:

Vast toestel, rechtstreeks bekabeld verbonden met router Telenet.

Laptop, eveneens bekabelde verbinding rechtstreeks op telenet router.

 

Het gaat hem niet over de upload of download snelheden die ik haal van het internet. Voerde de telenet.speedtest uit en deze snelheden zijn ok ( 150 Mbps download - 8 Mbps upload)

 

Bij het verzetten van bestanden tussen PC en laptop  haal ik 6MB/ s

Via WiFi gaat het nog een stuk trager 2,5 MB/s

 

Zijn dit normale cijfers of loopt er ergens iets fout?

 

Alvast bedankt

0 Likes
Beantwoorden
10 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Thuisnetwerk snelheid

Ik denk dat datnormaal is oomdat die router daar niet voor gemaakt is
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
Joris
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
It's your ninth party! WOW, overzichtelijk! Say what?! Complimentendag

Thuisnetwerk snelheid

De modem van Telenet met ingebouwde router zou uitgerust zijn voor een 1Gbps verbinding op LAN, maar je moet ook dingen in rekening houden zoals het type kabel je gebruikt (CAT5e vs. CAT6) en het vermogen van de toestellen waarvan en -naar je schrijft.

 

Joris

Customer Care Tech

christoforius
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pionier Primeur! Pageturner! It's your seventh party!

Thuisnetwerk snelheid

De modem/router van Telenet is uitgerust met gigabit poorten.

1gb/s (gigabit per seconde) = 120MB (Megabyte per seconde) want 1 byte = 8 bits

 

Dus in theorie kan je van PC naar PC indien ze verbonden zijn met een goede kabel (Cat 5e of Cat 6 zijn beiden goed voor 1Gb/s) 125MB/s halen.

Nu, in praktijk hebben de protocollen die gebruikt worden (ethernet, IP, SMB) overhead (data die verzonden word om de verbinding mogelijk te maken). Maar 120MB/s is zeker mogelijk indien de beide PC's dit aan kunnen.

 

Een vaak voorkomende beperkende factor zijn de harde schijven van de PC's. Deze kunnen op papier (hun specificaties) de snelheid wel aan maar doordat het besturingssysteem (windows, linux, mac) continue de harde schijven belast kunnen de lees- en schrijfsnelheden wel eens tegenvallen.

 

Draadloos kan je niet echt voorspellen wat de overdrachtsnelheid zal zijn omdat er heel veel zaken zijn die invloed hebben op de performantie van een draadloos netwerk zoals:

  • Welk medium doorkruist het WiFi signaal (beton, baksteen, glas, metaal, ...)
  • Zijn er stoorzenders (TL lampen, elektrische motoren, ...)
  • Zijn er nog draadloze clients in de buurt actief? Waar er dichte bevolking is kan hierdoor de overdrachtsnelheid tegenvallen doordat de lucht een medium is wat op één frequentie maar één signaal toelaat. Daarvoor kan je in een access point kiezen wel kanaal je wilt gebruiken, maar in steden zijn de standaard 11 (op 2,4Ghz) kanalen niet voldoende om een goede spreiding te verkrijgen.
  • Wat is de afstand van de client tot aan het access point

Om op de vraag te antwoorden of jouw snelheden normaal zijn:

 

  • 6MB/s = 48Mb/s, dit lijkt mij wel heel traag. Controleer eens of je PC en laptop beiden verbonden zijn met gigabitsnelheden. Als dit niet geval is moet je de bekabeling eens nakijken. Om uit te sluiten dat je PC en laptop niet snel genoeg zijn kan je je laptop eens rechtstreeks aan je PC hangen met een netwerkkabel. IP instellingen hoef je niet te veranderen, wanneer de machines geen DHCP server vinden (om een IP adres te krijgen) word er via APIPA een IP adres toegewezen in de 169.254.0.0/16 range.
  • WiFi 2,5MB/s = 20Mb/s, heel snel is het niet maar indien je een een dichtbevolkt gebied woont is dit mogelijk. Indien dit niet het geval is kan je eens proberen wat de snelheid is wanneer je met je laptop op +/- 1m van het access point staat. Wanneer dit een grote invloed heeft heb je in je woning materialen zitten die WiFi slecht geleiden. Je kan dan eventueel een access point bijplaatsen in de ruimte waar je je laptop het meest gebruikt.
0 Likes
Beantwoorden
cplatteeuw
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pionier It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party!

Thuisnetwerk snelheid

Ik constateer echter iets anders.  Mijn LAN verkeer gaat dus via buiten rond terug naar binnen !!!

(1) mijn NAS : wired 192.168.0.4 fixed ip

(2) mijn PC : wifi kaart 192.168.0.2 fixed ip met gateway naar modem (hiermee surf ik)

(3) mijn PC : wired netwerkkaart 192.168.0.3 fixed ip

 

(1) is rechtstreeks verbonden met UTP naar (3).

Vannacht een backup genomen die vreemd genoeg nog niet klaar was (1MB/sec).
Ik kijk in mijn Telemeter van vandaag en ik zie ... 770MB verkeer terwijl ik lig te slapen.

 

Nu, ik heb het nu wel opgelost door (1) en (3) in een ander subnet 10.1.1.x te steken... maar ik stel mij dan toch wel de vraag waarom dat pure LAN verkeer letterlijk via buiten rond terug naar binnen komt (want het ging super traag én het staat in mijn telemeter).

 

Iemand een idee?

0 Likes
Beantwoorden
tom_zoe
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
Pionier It's your seventh party! It's your sixth party! De kop is eraf!

Thuisnetwerk snelheid

Beste,

 

Ik heb hetzelfde probleem. Ik ben zelf telenet basic klant dus met de 22mbit/s internetsnelheid kan ik leven. Waar ik daarintegen niet mee akkoord ben is het feit dat interne bestandsoverdracht over wifi gemiddeld rond de 2,5mbit/s loopt. Dit is HEEL traag voor wifi N

 

Ik kan bepaalde vertraging excuseren door storing/afstand/single band functionaliteit van de aangesloten aparaten maar nog steeds zou dit een STUK sneller moeten gaan.(Ik heb getest op verschillende kanalen, afstanden,...)

 

De telenet helpdesk kan hier blijkbaar geen antwoord op geven (ook de "2nd line" technicians vinden dit "wel een heel technische vraag")

 

Ik hoop van harte dat een van de telenet medewerkers deze post ziet en hier eindelijk een antwoord op kan geven. Alhoewel ik (en de initiele poster van deze thread) IT'er zijn, is het niet onze job om eventuele problemen van deze crappy telenet routers op te lossen.

0 Likes
Beantwoorden
Gianni
Freshman Veelweter
Berichten: 148
De race is begonnen! Safespot Even demarreren... Warming up?

Thuisnetwerk snelheid

@cplatteeuw:

Ik zal morgen eens proberen of ik dit kan reproduceren, maar had nog enkele vragen over je opstelling.

- Je schrijft dat jouw NAS rechtstreeks is verbonden met de PC. Je bedoelt waarschijnlijk "via de draadloze modem", of heeft jouw NAS 2 LANpoorten waarvan de ene is aangesloten op de wireless modem en de andere op jouw PC?

- (2) en (3) zijn hetzelfde toestel?

 

@tom_zoe:

en haal jij, net zoals de TS, ook 6 Mbps via UTP?

cplatteeuw
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pionier It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party!

Thuisnetwerk snelheid

Hallo Xajana,

 

Mijn PC heeft twee netwerkkaarten.

 

Wireless heeft die IP 192.168.0.2 (static)
Wired heeft die IP 192.168.0.3 (static) -- direct crosslink verbonden met NAS

 

Mijn NAS heeft één netwerkkaart en heeft IP 192.168.0.4 (static) en hangt crosslinked met een UTP rechtstreeks aan mijn PC/Wired.

 

Ik stelde vannacht dus vast, dat als ik van mijn PC naar NAS overkopieer (zijnde allemaal op eenzelfde 192.168.0/24) dat alle verkeer op mijn Telemeter geteld werd.  Vermits ik ook zag dat hij maar aan 1.5MB/sec aan het overzetten was, lijkt me dat dan ook net hetgeen er hoogstens door mijn Basic Internet naar buiten kan aan uploadsnelheid.

 

Normaal moet dataverkeer op hetzelfde subnet toch volledig binnen LAN blijven?

 

Grt bedankt, Christophe

 

 

 

0 Likes
Beantwoorden
Gianni
Freshman Veelweter
Berichten: 148
De race is begonnen! Safespot Even demarreren... Warming up?

Thuisnetwerk snelheid

Opstelling van cplatteeuw nagebootst:

- Laptop 1: NIC 192.168.0.4 / WNIC uit en dus geen toegang tot internet.

- Laptop 2: NIC 192.168.0.3 / WNIC 192.168.0.2 en def.gateway 192.168.0.1

- Crossed UTP tussen .4 en .3

=> Een bestand van 500 Mbps vliegt binnen à >100 Mbps.  Ik haal 842 Mbps over iperf, TCP & 64 KB window size.

 

Het feit dat al jouw verkeer van de NAS wordt meegerekend op de Telemeter zou niet mogelijk mogen zijn aangezien jouw NAS niet eens op internet hangt, tenzij je jouw 'verbinding deelt', dus : 

Eigenschappen van je draadloze netwerkkaart -> tabblad sharing -> Internet Connection Sharing -> "allow other network users to connect through..." uitvinken.

Maar dan nog... Op jouw NAS is geen default gateway ingesteld, dus die kan zelfs met dat vinkje hierboven aan niet zomaar 't internet op....

Tenzij IPv6 er voor iets tussen zit... Test eens met IPv6 op alle devices uitgeschakeld.

 

Verder zit je met 2 netwerkkaarten in dezelfde PC die in hetzelfde subnet zitten. De ene met een gateway, de andere zonder. Qua routering noem ik dat een soep. Je wil langs de ene kant 2 afzonderlijke netwerken creëeren, maar je steekt ze wel beiden in zelfde subnet...

Waarom is jouw NAS niet rechtstreeks op de draadloze modem via UTP aangesloten?

 

0 Likes
Beantwoorden
Gianni
Freshman Veelweter
Berichten: 148
De race is begonnen! Safespot Even demarreren... Warming up?

Thuisnetwerk snelheid

Om tom_zoe's opstelling eens te proberen heb ik

- laptop 1 eens via WiFi verbonden (ch44, RSSI-60dBm).

- laptop 2 via UTP op de draadloze modem

=> 70 à 80 Mbps via iperf

 

- laptop 1 via WiFi (ch44, RSSI-60dBm)

- laptop 2 via WiFi (ch44, RSSI-60dBm)

=> 20 à 30 Mbps via iperf.

Op 2,4GHz mag je die snelheid  nog wat lager verwachten.

 

Die laatste is dus inderdaad ook de snelheid die Geert2 & tom_zoe halen. Iets minder dan de helft van wat je  haalt als je 1 toestel via UTP aansluit.

Nu, hoe komt dit?
Wanneer beide laptops op hetzelfde WiFi-netwerk en dus kanaal zitten, halveert de throughput. Da's uiteraard normaal, omdat beiden dit kanaal dan moeten delen. In een monoloog kan je in dezelfde tijd ook veel meer vertellen dan in een dialoog.

Hoe verder je dan nog eens verwijderd bent van de draadloze modem, hoe trager.

 

Dus eens vlakbij getest

- laptop 1 via WiFi (ch44, RSSI-30dBm)

- laptop 2 via WiFi (ch44, RSSI-30dBm)

=> 30 à 40 Mbps via iperf, al iets beter.

 

Dan maar eens zien of het met een andere router ook zo is:

- laptop 1 via  Netgear WNDR4300  (ch52, RSSI-60dBm)

- laptop 2 via Netgear WNDR4300 (ch52, RSSI-60dBm)

=> 15 à 35 Mbps via iperf.

Niet veel beter dan met de draadloze modem dus.

 

 

Dan eens bandbreedte opsplitsen:

- laptop 1 vlakbij Netgear WNDR4300  (ch52, RSSI-40dBm)
- laptop 2 vlakbij draadloze modem  (ch44, RSSI-30dBm)

=> 70 à 90 Mbps via iperf.

Reden: Bandbreedte wordt ontdubbeld over 2 kanalen + SNR ligt hoger omdat toestellen dichter bij elkaar staan, dus hogere transfersnelheden mogelijk.

 

Conclusie: geen bestandsoverdrachten/backups over WiFi doen als je deze écht snel wil laten verlopen.

Een andere router dan de draadloze modem presteert iets beter, maar kan nog steeds niet tippen aan UTP (= factor 10 sneller).

Met 802.11ac apparatuur zou dit wat dichter naar elkaar moeten groeien.

 

Dus, Geert2:

Jouw 6MB/s (=+-50 Mbps) over UTP zou beter moeten kunnen. Check zeker of je overal gigabitconnecties hebt zoals christoforius reeds schreef en houd inderdaad ook rekening met jouw lees- en schrijfsnelheden van de harde schijven en prestatieniveau van de PC/laptop.

 

0 Likes
Beantwoorden
Tomster
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
It's your eighth party! Pionier Pageturner! It's your seventh party!

Thuisnetwerk snelheid

thunderbolt kabeltje tussen de 2 en bestanden zijn in no time overgezet..

0 Likes
Beantwoorden