Beantwoorden
zencomposer
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Jij bent af! Netjes! En we zijn vertrokken!

Bridging Telenet + Mesh? Of andere voorstellen?

Ik heb net een Ricoh Copier geïnstalleerd in de zaak met Airprint functie. Die laatste werkte niet maar gelukkig ging er bij mij algauw een lampje branden: de apparaten hier in huis konden elkaar niet vinden omdat:

  • iPads, iPhones en alle andere draadloze verbindingen om het B-netwerk zaten, gestuurd door de router in mijn Deco M9 mesh-systeem.
  • de copier via powerline gekoppeld was met het A-netwerk, gestuurd door de EURODOCSIS 3.0 van Telenet

 

Gauw opgelost door  Deco op accespoint te zetten (waarna ik toch wel de Telenet modem heb moeten terugzetten naar fabrieksinstellingen omdat er helemaal niets meer werkte - ondanks het opnieuw configureren in Mijn Telenet, maar dit terzijde). En nu ziet mijn netwerk er dus als volgt uit

 

Telenet HGW (Docsis 3.0) met daarop rechtstreeks aangesloten:

    • Digicorder
    • hoofd-Deco M9
    • powerline Telenet naar magazijn (komt uit op Airport Express)
    • switch

 

vanaf de switch:

        • Smart TV
        • Blu-ray speler
        • Apple TV woonkamer
        • powerline Devolo naar copier kantoor

 

>>> vormen dus netwerk “A”

 

In de nieuwe configuratie doet Deco dienst als acces point maar is er dus nog altijd een “subnetwerk” (zeg ik dat goed?) “B”, maar nu zien alle apparaten elkaar.

 

Wat me stoort:

  • er zweven op deze manier toch nog 2 “wifi-netwerken” in het huis

 

en wat me vooral OPVALT:

 

  • Snelheid WIFI netwerk A (Telenet-modem) = gemiddeld 170 Mb/s
  • versus

Snelheid WIFI netwerk B (Deco) = gemiddeld 280 Mb/s

 

...

 

Deze twee issues zou ik graag opgelost zien. Maar ook de functies van Deco zoals tijdelijk voorrang kunnen geven aan bepaalde computers (die een grote upload moeten doen bijvoorbeeld), makkelijk toegang kunnen weigeren van eventuele “indringers” en de superbeveiligingsfuncties die duidelijk aangeven welke malware er eventueel in het spel is wil ik eigenlijk niet missen.

 

In de eerste plaats denk ik aan een nieuwe modem afhalen met bridge-functie. Of zit ik hiermee op het verkeerde spoor?

 

Graag een voorstel van jullie en configuratietips. Ik ben eigenlijk niet erg goed in deze zaken maar tot op zekere hoogte zelfredzaam en ik leer graag bij.

Tags (4)
0 Likes
1 reactie
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7730
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! Organisatietalent!

Bridging Telenet + Mesh? Of andere voorstellen?

@zencomposer  In "Mijn Telenet" kunt u uw thuis Wifi uitschakelen, de WiFree liefst niet want dan ontzeg je uzelf ook de toegang tot Wifree ergens anders.

Dat uw 2e Wifi netwerk sneller is dan het eerste is ergens logisch doordat die meer kanalen gebruikt en mogelijks iets centraler is opgesteld.

Afhankelijk van uw Telenet modem/router zou ik, met uitzondering van uw digibox/recorder, alles achter uw Mesh Deco router systeem steken al of niet gebruik makend van de bridging functie.

Printer en alle vaste toestellen zoveel mogelijk bedraad aansluiten. Altijd stabieler.

Eigenlijk best je best om een situatieplan te maken en na te gaan hoe uw bedrading loopt en wat je eventueel kan verbeteren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.