Beantwoorden
Whoswhos
Professional Beetjesweter
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe toestellen altijd connecteren met wifi-pod?

Dag,

Ik heb juist mijn modem en mijn access point omgeruild voor de nieuwe F@ST389LG met een slimme wifi-pod.
Modem (gelijksvloer) werkt prima, de pod (1ste verdiep) ook en alles ziet er goed uit in de app.
Ik heb voor sommige toestellen (2 x Daikin airco units en een Airport extreme) de wifi connectie moeten opnieuwe instellen om op de wifi-popd te connecteren, anders bleven ze op de modem staan die dan een zwakkere wifi signaal uitzend dan de pod...
Alles getest erna, en alles werkte perfect.

Alleen blijven mijn toestellen niet op de wifi-pod connecteren, maar connecteren terug op de modem zelf.
De modem heeft een zwakkere wifi signaal en krijgt dan meldingen van de airco units dat het wifi signaal te zwak is terwijl de pod een perfect signaal heeft hiervoor.

Heeft iemand dit al voorgehad?
Waarom blijven ze dan niet op de pod staan?
Hoe kan ik mijn toestellen terug op de pod laten connecteren in plaats van de modem, zonder een "reset" elke keer te doen van de wifi instellingen in elk toestel?

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Mijn toestellen blijven niet op de Wifi-pod

0 Likes
14 reacties
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

staat de pod wel beter geplaatst dan de modem voor connectiviteit met uw apparaten? die signalen gaan rechtdoor denk  ik dus als ze heel schuin door een betonnen muur moeten bijvoorbeeld, dan is deze niet 15 cm dik maar misschien 4 meter... is deze pod van aansluiting naar modem bekabeld of wireless? zet er eens een dikke ijzeren ovenschaal achter dat het reflecteert in de richting van uw apparaten krijgt deze dan daarna wel voorrang tegenover de modem? zoja dan is mogelijks de huidige plaatsing van waar de pod zich bevind niet optimaal

0 Likes
Whoswhos

De modem staat op gelijksvloer in een kast in inkomhal, de pod op eerste verdieping in de hall en vrij centraal.
De airco’s staan op 2de verdieping aan amper 4 meter ongeveer van de pod, bijna recht onder. Toegang naar 2de verdieping is door een open trap, dus ook niet echt veel hindernissen, en vloer is plancher (geen beton). Muren boven zijn van gyproc voor de meeste, of baksteen.

De airport is op hetzelfde verdieping dan de pod aan ongeveer 5m, met alleen gyproc muren tussen.

Deze toestellen hebben 1 streep wifi signaal wanneer aangesloten op de modem, en hadden allemaal 4 strepen (max dus) wifi signaal na dat ze op de pod aangesloten waren. Alleen bleven ze er niet op.
De gsm’s blijven wel op de pod staan als we boven zijn, ook op de 2de verdieping.

Nu, de pod is wel aangesloten via wifi en niet via kabel. Dat zou ik inderdaad nog kunnen proberen, maar de kabel in de hall krijgen zal niet simpel zijn…
Ik kan ook proberen de pod te verplaatsen, maar een betere plaats dan nu zal het volgens mij ook niet zijn. Maar wel een poging waard.

Had toch net iets beter verwacht van die « slimme » pods precies… 😓

0 Likes
thomasdb

uw gsm verbind met 5 gigahertz misschien en de rest daikin enzo met 2.4 . is dat een drukke buurt of eerder een alleenstaande woning. bij veel omgevingswifi op de 2.4, mensen die er 24/7 securitycamera's enzo ophebben, kan die frequentie wel ' vol' zijn en dusdoende uw verbinding wat storen , dat zie je in vertragingen en tragere doorvoer dan optimaal enzo. maar het is mogelijks nog wat anders. probeer inderdaad eens een tijdelijke utp tussen pod en modem ? in action hebben ze er van 10 meter aan 5 euro ofzo. dan kan je zien of dat de beste oplossing zou zijn. het is mogelijk dat de verbinding tussen pod en modem nu schakelt tussen 2.4 en 5 ghz, en afhankelijk welke frequentie hij gebruikt om te communiceren emt de modem, het uw eigen dingen hierdoor soms overzet van pod naar modem misschien.

dit zou je kunnen uitsluiten door het testen met een kabel, want dan vult de pod zelf niets van wifi  in voor de modemverbinding

verder een airport is dat ook geen router, maakt deze ook een 2.4 ghz signaal dewelke de dingen op het verdiep erboven zouden kunnen gebruiken? of staat die nu als wireless bridge ingesteld dus ook zonder utp daar. als er utp is zet je de pod op/in die zijn plaats eens natuurlijk

0 Likes
Whoswhos

Bedankt voor de tips en uitleg.
ik zal de kabel proberen en zien of het een verschil maakt.

Buurt is inderdaad vrij « druk » op dat vlak.
Airport dient enkel om muziek te streamen via Airplay en heeft geen kabel ook niet.

In slechtste geval kan ik proberen een 2de pod te gebruiken, maar zou de kosten willen vermijden.

0 Likes
luc55
Freshman Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

Waarom staat hij in de kast voor zicht voor de warmte ontvangst is het niet goed

0 Likes
Whoswhos

Dag Luc,

Omdat het niet anders kan.
Telenet coax kabel en alle UTP kabels van de verschillende kamers vertrekken van daar.
De kast is ook geventileerd en groot genoeg.
Probleem is eigenlijk niet met de modem maar in het feit dat de toestellen op de boven verdieping van de pod naar de modem terugspringen.
Communicatie tussen pod en modem is goed. Signaal van de pod zelf is ook goed.
Er is dus iets anders die ze doen terugspringen op de modem.

0 Likes
luc55
Freshman Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

Soms heb je andere toestellen die storingen geven aan elkaar

Je zal stap per stap moeten zoeken waar het aan ligt

0 Likes
konda
Freshman Weetjesweter
Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Geen idee of het kan via mijn telenet, ik heb geen pods.
Maar kan je via mijn telenet een wifi pod geen individueel ssid geven.

op mijn systeem kan ik dat.

Op die manier zou de pod de enige zender zijn met 'whoswhoIOT' SSID en als je dat dan instelt op de apparaten het enige acces point waar je toestellen op zullen verbinden.

0 Likes
thomasdb

een geisoleerd ssid access point of ander systeem  is misschien ook een oplossing inderdaad maar ik zou eerst proberen bekabelen

0 Likes
Whoswhos

Daar had ik niet aan gedacht eigenlijk...
Ik weet ook niet of het kan... Zou moeten nakijken.

0 Likes
Whoswhos

Ja, ben daarmee bezig 🙂

Heb juist een unmanaged switch besteld en een lange utp kabel.
Van het weekend maak ik daar werk van om de kabel tot aan de pod te trekken.
De pod vaan plaats veranderen heeft allezins niet veel geholpen.

konda
Freshman Weetjesweter
Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Al eens gedacht aan zo'n ethernet over powerline oplossing dan struikel je niet over je lange utp kabel
2dehands staat er vol mee voor een appel en een ei

0 Likes
thomasdb

kans dat dat de pod evengoed kan verbinden als een gewone kabel is klein of bijna nul. en dan komt er misschien nog meer dan 10 watt continu extra verbruik bovenop. is alleen viabel als de omstandigheden er goed voor zijn ( zelfde stroomkring ) . een aparte powerline wifi met ander ssid vanaan de modem naar de daikins is wel een optie die hebben weinig bandbreedte nodig veronderstel ik integenstelling tot de pod. maar als de pod de communicatie bekabeld wel al goed kan ( hopelijk),  is er niets meer dan een utp daarheen nodig. bovenop de normaal zekerdere stabiliteit blijft configureren dan ook relatief eenvoudiger

0 Likes
Whoswhos

Ik heb sinds vrijdag middag de pod via utp aangesloten, en sindsdien blijken de Daikins én de Airport op de pod te blijven staan.

Wil niet te vroeg juichen, maar de kabel blijkt momenteel dus wél een oplossing te zijn.