Jouw mening is belangrijk!

We willen begrijpen waarom klanten nog steeds het contactformulier gebruiken. Help ons en beantwoord 2 korte vragen: Vertel ons jouw mening over het contactformulier.
Beantwoorden
STG
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Homeserver en Sonos niet bereikbaar met mobiel toestel.

Ik heb een vreemd probleem, even schetsen. In onze garage staat de Telenet modem, in de bureau op het eerste verdiep een Telenet Access Point. Ik heb ingesteld dat de 2.4 GHz en de 5 GHz elk hun eigen SSID hebben, maar zowel de modem als AP zijn hetzelfde geconfigureerd. Mijn smartphone is altijd verbonden met de 2.4 GHz en werkt op zich goed wat internet betreft. Ik kan gerust roamen tussen gelijkvloers en verdieping zonder onderbreking.

 

Het probleem zit 'm bij m'n homeserver (proxmox en home assistant) en Sonos die allebei via ethernet verbonden zijn, dus ook op het 192.168.0.0/24 netwerk. Wanneer ik van de verdieping naar beneden ga of omgekeerd kan ik een 5-tal minuten beide toestellen niet meer bereiken vanaf m'n smartphone. Ping en HTTP naar hun lokale IP falen terwijl ping naar de gateway (192.168.0.1) wel altijd direct lukt. Proxmox zegt bv. "No route to host 192.168.0.10" en Sonos zegt dat er geen systeem gevonden werd op mijn netwerk. Pas wanneer ik lang genoeg wacht of eens wifi op m'n smartphone uit en aan zet werkt het na een tijdje weer. Het lijkt alsof er toch een verschil is tussen de wifi van de Access Point en de Telenet modem.

 

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Probleem met wifi roaming met zelfde SSID

15 reacties
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 192
De magic number! WOW, overzichtelijk! Een bus vol! Topicvreter!

Homeserver en Sonos niet bereikbaar met mobiel toestel.

Dag @STG ,

Dus je hebt 4 SSID's, dan?

Modem:

  • SSID A (2.4 GHz)
  • SSID B (5 GHz)

AP:

  • SSID A (2.4 GHz)
  • SSID B (5 GHz)

Als dat het geval is, kan het zijn dat je mobiele toestel niet goed kan schakelen tussen het modem en het AP wanneer ze dezelfde SSID gebruiken. Ik heb dit ooit ook meegemaakt en heb het opgelost door per toestel een andere SSID aan te geven. Soms bevinden identieke SSID’s zich op de rand van het overschakelgebied, waardoor mobiele toestellen net genoeg bereik hebben om verbonden te blijven en daardoor niet correct overschakelen.

Mijn oplossing toen was:

Modem:

  • SSID A.1 (2.4 GHz)
  • SSID B.1 (5 GHz)

AP:

  • SSID A.2 (2.4 GHz)
  • SSID B.2 (5 GHz)

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro