Beantwoorden
dieterl
Freshman Beetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Oudere laptop ziet mesh netwerk niet

Dag

Sinds een paar weken heb ik het mesh netwerk van Telenet in gebruik.

Bijna alle apparaten kunnen connecteren met het netwerk, enkel mijn oudere laptop ziet het netwerk niet.
Nieuwe netwerknaam komt niet te voorschijn in het lijstje van netwerken. Hetstarten van wifi, even vliegtuigstand op- en afzetten, ... lost dit niet op.

Enig idee hoe dit komt en opgelost kan worden?

Dieter

2 reacties
Ex-Netweter
 

Oudere laptop ziet mesh netwerk niet

Wellicht ondersteunt de oudere laptop alleen Wifi-netwerken op 2,4 GHz en kan die daarom niet op een normale manier verbinden met het gecombineerde 2,4/5 GHz Wifi-netwerk van de Telenet-modem.

Er bestaan minstens drie slimme trucs om een toestel met een oudere 2,4 GHz Wifi-chip toch te kunnen verbinden:

  1. Aangezien 2,4 GHz-radiogolven verder reiken dan 5 GHz-radiogolven zou je je laptop ook eventjes 20 à 30 meter van je Telenet-modem kunnen zetten zodat het 5 GHz-netwerk buiten bereik is. Op die manier "ziet" je laptop alleen het 2,4 GHz-netwerk.
  2. Met de functie "Draagbare hotspot" op een Android-smartphone kan je een 2,4 GHz Wifi-netwerk aanmaken met dezelfde netwerknaam, wachtwoord en beveiliging als je Telenet-modem. Dus je maakt kortstondig een hotspot op een Android-smartphone, je verbindt je laptop en je verwijdert de hotspot opnieuw. Daarna is je laptop verbindingsklaar om automatisch met je Telenet-modem te verbinden.
  3. Een andere optie is bij iemand een oud ongebruikt Wifi access point lenen (of tweedehands kopen) waarmee je kortstondig een 2,4 GHz-netwerk instelt met dezelfde netwerknaam, beveiliging en wachtwoord als je Telenet-modem. Nadat je laptop is toegevoegd aan dat tijdelijk Wifi-netwerk, kan je dat opnieuw uitschakelen en zal je laptop automatisch verbinden met het Wifi-netwerk van de Telenet-modem met dezelfde Wifi-instellingen.
dieterl
Freshman Beetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Oudere laptop ziet mesh netwerk niet

@Ex-Netweter  Optie 2 geprobeerd maar nadat ik mijn hotstop stopzet op mijn iphone is ook netwerk connectie weg en zie ik mijn telenet netwerknaam niet meer in het lijstje staan. Een van de dagen probeer ik ook optie 1 en 3.