Beantwoorden
Dirk_H
Professional Meerweter
Berichten: 132
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

PoE-switch met Telenet-modem?

Mijn zoon is aan het bouwen en heeft op een aantal plaatsen, verdeeld tussen gelijkvloers en verdieping en voor en achteraan in de woning een utp aansluiting geplaatst om bekabeld internet te voorzien (woonkamer, bureau,..). Maar hij wil natuurlijk ook een goed draadloos signaal hebben. Hij zou die vaste utp aansluitingen willen gebruiken als startpunt. Volgens mij is een mesh systeem zoals met de pods niet nodig, die punten moeten aan elkaar geen signaal doorgeven. Hij dacht daarom om een poe switch te gebruiken aan de Telenet router en dan op die verschillende plaatsen een access point met poe te zetten om vandaar het signaal te verspreiden. Graag jullie visie op die aanpak. 

 

Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: Wifi bereik in nieuwe woning 

3 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

PoE-switch met Telenet-modem?

Het is in eerste instantie een goede zaak dat er overal aansluitpunten zijn. Verder kan ik perfect aansluiten op wat je vertelt al hoeft een mesh systeem met POE aansluiting geen bezwaar te zijn. Maar niet strikt noodzakelijk. Een mesh systeem zorgt ook ervoor dat je vlot overschakelt van het ene AP naar het andere. Succes in elk geval.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

PoE-switch met Telenet-modem?


@Dirk_H  schreef:

 Graag jullie visie op die aanpak. 


Klopt, voldoende UTP-kabels aanleggen bij nieuwbouw is de enige juiste aanpak. Draadloze communicatie tussen toestellen onderling via mesh-netwerken biedt sowieso tragere en minder stabiele verbindingen.

De Wifi-apparatuur die één specifieke telecomoperator vandaag verdeelt, is natuurlijk geen maatstaf om de databekabeling van een nieuwbouwwoning op te baseren. Je moet een breder perspectief hanteren, rekening houden met de levensduur van de woning en toekomstige technologische evoluties van alle marktspelers, zowel fabrikanten van (Wifi-)hardware als andere telecomoperatoren.


Elk vast toestel dat communiceert in je woning moet vanaf één centraal punt over een individuele UTP-kabel kunnen beschikken: wifi-toegangspunt, modem, router, vaste telefoon, laptop, computer, tv, tv-decoder, game-console, IP-camera, thermostaat,...

In elke kamer 2 x UTP cat 6A is het minimum om over 20 jaar geen kabels te moeten bijtrekken of vervangen, voor elk tv-toestel is momenteel bijkomend nog een coaxkabel (TRI6) nodig. Op lange termijn zal coaxkabel verdwijnen en zal UTP Cat 6A ook voor televisie de enige noodzakelijke kabel zijn.

Als je bij nieuwbouw eigen Wifi-toegangspunten gaat gebruiken zou ik zelfs aanraden om met plafond-modellen te werken, dus op elke verdieping centraal in de belangrijkste leefruimte een UTP-kabel in het plafond. Daarop kan je dan inderaad via PoE een Wifi-toegangspunt zoals de TP-Link Omada EAP670 aansluiten.

Ik raad expliciet UTP cat 6A aan omdat dit type kabel compatibel is met datasnelheden van 10 Gbps die in de toekomst zullen aangeboden worden in gebieden waar operatoren glasvezelnetwerken tot in de woning (Fiber-to-the-home) hebben uitgerold.

BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

PoE-switch met Telenet-modem?

Ik raad je zoon aan om het plan goed te bekijken en de dikte van de muren en plafonds niet te onderschatten. Ik dacht met één WIFI router toe te komen op ons appartement. Het is een zware router en niet zo groot qua oppervlakte) maar heb me miskeken op het feit dat de ene muur naast mijn bureau een betonnen draagmuur is. Het gewapend beton houdt het signaal serieus tegen. Ik heb gelukkig ook CAT6 UTP met PoE aansluitingen op mijn bureau en dus nu een extra access point...

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.