Ik heb een vreemd probleem, even schetsen. In onze garage staat de Telenet modem, in de bureau op het eerste verdiep een Telenet Access Point. Ik heb ingesteld dat de 2.4 GHz en de 5 GHz elk hun eigen SSID hebben, maar zowel de modem als AP zijn hetzelfde geconfigureerd. Mijn smartphone is altijd verbonden met de 2.4 GHz en werkt op zich goed wat internet betreft. Ik kan gerust roamen tussen gelijkvloers en verdieping zonder onderbreking.
Het probleem zit 'm bij m'n homeserver (proxmox en home assistant) en Sonos die allebei via ethernet verbonden zijn, dus ook op het 192.168.0.0/24 netwerk. Wanneer ik van de verdieping naar beneden ga of omgekeerd kan ik een 5-tal minuten beide toestellen niet meer bereiken vanaf m'n smartphone. Ping en HTTP naar hun lokale IP falen terwijl ping naar de gateway (192.168.0.1) wel altijd direct lukt. Proxmox zegt bv. "No route to host 192.168.0.10" en Sonos zegt dat er geen systeem gevonden werd op mijn netwerk. Pas wanneer ik lang genoeg wacht of eens wifi op m'n smartphone uit en aan zet werkt het na een tijdje weer. Het lijkt alsof er toch een verschil is tussen de wifi van de Access Point en de Telenet modem.