Hi!
Op kantoor hebben wij een eigen VOIP-server die al het voiceverkeer regelt via het netwerk. Hiervoor hebben wij een IP-adres in range 192.168.100.x gereserveerd. Op kantoor werkt dit natuurlijk perfect maar aangezien iedereen nu thuis zit te werken, loopt al het verkeer via VPN.
Nu, een van mijn collega's kan van thuis uit de VOIP-centrale niet meer vinden in haar client. Nu blijkt dat zij thuis ook een range gebruikt van 192.168.100.x en haar client probeert de server dus lokaal te bereiken terwijl dat niet de bedoeling is.
De collega in kwestie heeft Telenet dus ze zou dit in principe kunnen wijzigen bij haar modembeheer. Nu wilde ik om zeker te zijn haar probleem even simuleren maar de range 100 werd al gereserveerd door Telenet:
Alleen waarden tussen 0 en 254 zijn toegestaan voor het LAN-subnet, met uitzondering van 100. |
Mijn vraag is nu: als deze collega haar range aanpast naar bijvoorbeeld 0, zou dit theoretisch het probleem kunnen oplossen van de niet-bereikbare VOIP-server? Ik vermoed van wel aangezien hij bij mij perfect bereikbaar is in 0-range. En als mijn collega dit instelt op haar modem, welke gevolgen heeft dit dan voor haar andere apparaten (als die geen vast IP-adres gekregen hebben)? Doen gewoon weer een request en krijgen gewoon een nieuw IP in de nieuwe range en alles werkt als voorheen?
Alvast bedankt!
Mathi