Beantwoorden
Mathidepauw
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Alles op zijn plek! Netjes! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Telenet IP range wijzigen o.v. VPN

Hi!

 

Op kantoor hebben wij een eigen VOIP-server die al het voiceverkeer regelt via het netwerk. Hiervoor hebben wij een IP-adres in range 192.168.100.x gereserveerd. Op kantoor werkt dit natuurlijk perfect maar aangezien iedereen nu thuis zit te werken, loopt al het verkeer via VPN.

 

Nu, een van mijn collega's kan van thuis uit de VOIP-centrale niet meer vinden in haar client. Nu blijkt dat zij thuis ook een range gebruikt van 192.168.100.x en haar client probeert de server dus lokaal te bereiken terwijl dat niet de bedoeling is.

 

De collega in kwestie heeft Telenet dus ze zou dit in principe kunnen wijzigen bij haar modembeheer. Nu wilde ik om zeker te zijn haar probleem even simuleren maar  de range 100 werd al gereserveerd door Telenet: 

 

Alleen waarden tussen 0 en 254 zijn toegestaan voor het LAN-subnet, met uitzondering van 100.

 

Mijn vraag is nu: als deze collega haar range aanpast naar bijvoorbeeld 0, zou dit theoretisch het probleem kunnen oplossen van de niet-bereikbare VOIP-server? Ik vermoed van wel aangezien hij bij mij perfect bereikbaar is in 0-range. En als mijn collega dit instelt op haar modem, welke gevolgen heeft dit dan voor haar andere apparaten (als die geen vast IP-adres gekregen hebben)? Doen gewoon weer een request en krijgen gewoon een nieuw IP in de nieuwe range en alles werkt als voorheen?

 

Alvast bedankt!

 

Mathi

Tags (4)
0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7774
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet IP range wijzigen o.v. VPN

@Mathidepauw   Inderdaad dat kan voor problemen zorgen dergelijk gelijk subnet. Normaal gezien had of heeft een windows computer daar geen last van, Mac en bij uitbreiding IOS van Apple wel.

Maar inderdaad als zij haar subnet verandert naar 0 of eender wat die geen 100 is dan zou dit geen probleem meer mogen zijn.

Dus doen en eventueel al haar toestellen die aangesloten zijn heropstarten  of los en terug aankoppelen, als ze bedraad aangesloten zijnen als ze toestellen heeft met een fixed IP deze dan ook in de juiste range zetten.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Telenet IP range wijzigen o.v. VPN


@Mathidepauw  schreef:

Nu, een van mijn collega's kan van thuis uit de VOIP-centrale niet meer vinden in haar client. Nu blijkt dat zij thuis ook een range gebruikt van 192.168.100.x en haar client probeert de server dus lokaal te bereiken terwijl dat niet de bedoeling is.


Is er een specifieke reden waarom die collega haar LAN range in de Telenet modem gewijzigd heeft naar 192.168.100.x? Of puur toeval?

Want een Telenet HGW is standaard altijd ingesteld op 192.168.0.x