Beantwoorden
steven_vc
Experienced Meerweter
Berichten: 106
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

VLAN met telenet wireless router

Beste mensen,

 

Voor onze parochiezaal heb ik een aantal weken geleden draadloos internet geïnstalleerd met 3 wireless AP's, aangekoppeld op een NetGear ProPlus switch die doorverbonden is met de Telenet Wireless Modem.

 

Deze opstelling werkt maar aangezien er iemand in het appartement boven de parochiezaal komt wonen lijkt het mij aangewezen een VLAN op te zetten zodat deze persoon in alle veiligheid kan surfen zonder dat gebruikers van het publiek het netwerk kunnen scannen ed.

 

Ik heb al opzoekwerk gedaan op de website van de AP fabrikant en de website van NetGear. Alle toestellen zijn VLAN capable ttz, de access points kunnen een VLAN id toevoegen aan gastverkeer en de switch ondersteunt 802.Q. Toch werkt de opstelling niet voor gastverkeer (beveiligd verkeer zit sowieso niet in een speciaal VLAN maar is onaangepast)

 

De reden hiervoor is wellicht dat de Telenet router geen aparte IP-adressen wil toekennen aan gastgebruikers. Immers zij krijgen een IP adres in de vorm van 192.168.X.0-254 waarbij X de VLAN tag is. De Telenet router geeft wellicht enkel 10.X.X.X.X en 192.168.0.1-254 adressen uit. De beperkte mogelijkheden voor instellingen vermelden niets over VLANs

 

Hieronder een schets van hoe de situatie is/ zou moeten zijn. De VLAN's voor het appartement en het café maak ik mij geen zorgen over omdat de personen die dat netwerk gebruiken hier geen misbruik van zullen maken, maar wat betreft het gastennetwerk is het belangrijk dat dit afgeschermd geraakt. Zij mogen alleen naar 'buiten kijken' dus naar het internet pingen en niet op het netwerk zelf.

 

Dit is tijdelijk in orde gebracht door alle requests via de AP's te filteren en alle pings naar 192.168.0.0/24 te blokkeren maar heb gelezen dat dit niet de ideale oplossing is en een VLAN zou beter zijn.

 

Is het uberhaupt mogelijk om de Telenet router verschillende IP-adressen te laten toekennen? Zal ik wellicht verplicht zijn om nog een extra router te kopen? Kan ik via de technische dienst van Telenet vragen om de VLAN's in de router te configureren?schemaaptzaalcafe.png

Tags (2)
0 Likes
2 reacties
steven_vc
Experienced Meerweter
Berichten: 106
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... Warming up? BINGO!

VLAN met telenet wireless router

Ik zie dat het onder 'kijken' is gepost ipv 'surfen'. Stom natuurlijk maar ja, een verplaats knop vind ik niet.

0 Likes
Sebas
Experienced Veelweter
Berichten: 298
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) It's your ninth party! Even demarreren...

VLAN met telenet wireless router

Geen probleem @steven_vc, we hebben de post voor je verplaatst naar het juiste board. 

 

Leuk je zo actief te zien op de community. We kijken alvast uit naar jouw vragen en hulp aan andere gebruikers.

0 Likes