Wilde hier graag mijn ervaringen delen met IPv6 en de twee modems van Telenet (CV8560E en 24*8DOC3 EMTA). Wij zijn een business klant en betalen voor een fixed IPv4 en IPv6 adres. We gebruiken nu de EMTA modem, maar gebruikte hiervoor de CV8560E in bridge mode. Onze gateway/router is the UniFi Security Gateway 3P.
Telenet deelt een fixed prefix IPv6 adres van /56 uit aan de klant. Echter dient bij de CV8560E modem de gateway ingesteld te worden met een prefix van /60. Dit werkt allemaal prima totdat je erachter komt dat net die 4 bit tussen /56 en /60 om de zoveel tijd (een paar maand) verandert. Dit is in een IPv6 adres maar één cijfertje/lettertje. Wat er gebeurd, bijvoorbeeld, dat je fixed prefix 2a02:1818:950:200::/56 is. Dat je zelf het laatste cijfertje mag veranderen, dus je mag instellen dat je netwerk 2a02:1818:950:208:: als prefix gebruikt. Dat laatste cijfertje staat voor 4 bits, je kan dus 16 subnetwerken creëren. Jammer genoeg, en dat schijnt nu door de CV8560E modem software te komen, veranderd echter om de zoveel tijd 4 bits daarvoor door Telenet. Dus wordt plotseling je fixed prefix 2a02:1818:950:218::. Het is maar een kleine verandering maar je hebt een volledig nieuw ip adres te pakken en dus moet je je hele netwerk en DNS weer aanpassen aan dat ene cijfertje. Dit is ons in het afgelopen jaar 4 keer overkomen. Je moet je dus bewust zijn dat met de CV8560E je uiteindelijk geen fixed IPv6 adres krijgt toegewezen.
De technische ondersteuning gaf aan dat een modem-only een oplossing zou zijn. Nog op dezelfde dag werd de "nieuwe" modem geïnstalleerd: 24*8 DOC3 EMTA. Jammer genoeg werkt ipv6 hier nog niet bij. De wan poort van onze gateway krijgt een volledig ander adres toegewezen dan op de pagina van "Mijn vaste IP adres beheren". We hebben het correcte MAC adres in gegeven voor IPv4 en dat werkt wel juist. We hebben tevens de juiste DUID ingegeven voor het IPv6 adres, maar dat werkt dus niet.
Dit is iets wat op dit moment wordt uitgezocht, waarom de DHCPv6 van telenet niet de juiste prefix aan de DUID toeschrijft. We hebben op dit moment de hele IPv6 "uitgeschakeld" op ons netwerk, anders werkte ons internet ook niet meer, omdat het interne netwerk voorkeur geeft aan IPv6 afhandeling van adressen.
Hoewel IPv6 geen nieuwe technologie is, lijkt het wel zo te worden behandeld bij telenet. Niet veel eerste lijn bij technische hulp weet hoe IPv6 werkt en hoe het werkt bij Telenet. Wel jammer dat ze nog steeds zo onvoorbereid zijn op IPv6.
... Meer weergeven