Bavixke
Freshman Weetjesweter
Bavixke
Neem contact met mij op
Onlinestatus |
Offline
|
Datum laatste bezoek |
26-02-2025
16:04
|
Lid sinds: 13-08-2020
Datum laatste bezoek: 26-02-2025 16:04
Ranking
Freshman Weetjesweter
27-10-2021
12:07
@flip1953 Ja, de link die @Steven-E deelde deed me het concept van VLAN's goed begrijpen. Wist niet dat zoiets mogelijk was. De TV-box krijgt een IP van de e-router. De snelheden liggen tussen 282 en 287 bij de laatste testen (zowel voor de boven- als benedenverdieping), waar ik in theorie 300 Mbps zou moeten halen. Dus dat lijkt me goed te zitten. Heb dus momenteel niet Giga SpeedBoost optie, maar wel van plan om dit in de toekomst eens te testen.
... Meer weergeven
24-10-2021
15:08
2
Aha, daar lag het probleem dus. Heb twee TP-Link TL-SG108E switches. De VLAN setup weer uitgevoerd zoals uitgetekend en daarna ook de PVID's aangepast. Nu werkt alles zoals ik wil 😊. Bedankt aan iedereen voor de hulp/tips!
... Meer weergeven
23-10-2021
18:34
Na een dagje proberen (ook met de hulplijn) heb ik het voorlopig opgegeven. Alles volgens mijn uitgetekend schema geprobeerd maar de zowel de Velop als de e-router krijgen geen internet in deze setup. Dan eens geprobeerd om VLAN 1&2 te wisselen. Tijdens de wissel van VLAN 1 en 2 van de switch in de woonkamer (1 & 2 hadden dus dezelfde settings) kreeg de TV-box plots wel een ip van de e-router én kon de Velop wel WiFi uitsturen. Het vreemde was wel dat ik niet meer in mijn browser kon verbinden met de switches. Dus moest deze wel opnieuw resetten. Tijdens die test opnieuw gemerkt dat WiFi uitsturen vanuit de garage geen al te best plan is, want verbinding was best wel zwak (Velop boven had ik uitgeschakeld). Wederom zit ik dus met de handen in het haar. Iemand nog een idee waar de fout zou kunnen liggen?
... Meer weergeven
23-10-2021
11:23
Na drie dagen heb ik het probleem niet meer voorgehad. Zeer vreemd, maar zoveel te beter. Daarnet even de VLAN setup proberen uit te voeren maar het loopt nog ergens fout. In mijn Telenet zijn geen apparaten te zien en bijgevolg werkt de WiFi van de Velop niet. Alles nu teruggezet naar de oude setup (alles via Velop in garage). Had nochtans een schema uitgetekend om een duidelijker beeld te schetsen. @flip1953 schreef: ... gezien je zowel de WAN als de LAN wil verbinden over één UTP kabel. Maar dan voor een andere reden 🤔... Niet zeker dat ik je begrijp, maar ik denk dat dit uit noodzaak is? Aangezien er maar één poort voorhanden is in de woonkamer. @flip1953 schreef: En als je dan toch voor de VLAN oplossing zou gaan, dan kan je evengoed de TV-Box op de VLAN van de E-router zetten (want er is dan geen goede reden meer op de TV-Box achter de Velop te plaatsen), toch? Klopt. Het doel blijft ook om de Velop in woonkamer te plaatsen. Aangezien het me nog niet geluk is ondanks jullie goede tips heb ik een extra hulplijn ingeroepen en hoop dat die me deze namiddag kan tonen wat er verkeerd loopt.
... Meer weergeven
20-10-2021
20:11
1
Heb de kabel van de ethernetpoort opnieuw geswitched van de e-router naar de Velop. Maar het probleem is momenteel niet te reproduceren. Ik verwacht, gezien de vorige ervaring, hier binnenkort wel mee te maken te hebben. Ik probeer alvast jullie vragen (met mijn beperkte kennis 😅) te beantwoorden: Misschien kun je eens probreren dat probleem verder te isoleren. Treed het op wanneer enkel de TV aangesloten is, of juist enkel de TV-box? Ik denk enkel de TV-box. Eerste keer dat het probleem zich voordeed merkte ik het enkel bij het opstarten van een opname die niet wou lukken. Tweede keer merkte ik dat de preview afbeelding van het menu niet allemaal geladen werden. Via diagnose van de TV-box dan gecheckt en alle vinkjes waren groen, maar de snelheid was slecht. Daarna de Velop gecheckt en die was rood (dus geen internet). op het moment van de problemen, kan je eens nakijken welk IP adres je TV box heeft gekregen? ipv4 was nu 192.168.1.26/24. Zowel gateway, als DHCP als DNS2 zijn 192.168.1.1. Maar het probleem is dus momenteel niet te reproduceren. Herinner mij wel dat het ook subnet 1 was. Wat is de DHCP pool geconfigureerd op je Velop router? Eerste IP adres is 192.168.1.10 met max 245 users (bereik tussen 10 en 254). Leasetijd client is 1440 minuten. je hebt toevallig geen fixed DHCP leases geconfigureerd? Aangezien ik niet weet hoe of wat, denk ik van niet. heb je misschien nog een ander apparaat op je netwerk hangen waarop een DHCP server draait? Zelfde antwoord als hierboven. Voor zover ik weet niet, behalve de e-router misschien? En dacht bij de managed switches ook DHCP tegen gekomen te zijn, maar die had ik dus eerder niet. Misschien is een reset van de e-router niet nodig, enkel wat geduld dat de Velop terug opstart? Dat is mogelijk. Dit zal ik moeten testen als het probleem zich weer voordoet. Ik vermoed dat jullie niet veel verder kunnen met mijn antwoorden, maar het is nu wachten tot het probleem zich opnieuw voordoet. Zoals ik in het begin zei heb ik dit week getest en viel internet 4 à 5 keer weg. Ik laat de kabel nu ook zitten tot het probleem zich opnieuw voordoet. Los van bovenstaande en of VLAN al dan niet de oplossing is, heb ik bij mijn eerste test van vorige weekend wel gemerkt dat de Velop het best in de woonkamer zou staan. Ik merk als deze in de garage staat het wifisignaal met mijn videodeurbel enorm zwak is, terwijl die in de woonkamer zeer sterk is. Ik vermoed dat dit te maken zal hebben met het 2,4 Ghz die zwakker zal zijn, want via mijn iPhone haal ik aan de deurbel gewoon de snelheid die ik in mijn woonkamer haal (gemiddeld 287 Mbps).
... Meer weergeven
19-10-2021
17:49
Standaard staat het verbindingstype op 'Automatische configuratie - DHCP'. Dit zijn de andere mogelijkheden en daar staat dus dat 'Brugmodus' niet combineerbaar is met Homekit.
... Meer weergeven
17-10-2021
21:29
Aangezien ik nu geen tijd meer heb om dit te bekijken en er een (thuis)werkweek aankomt, heb ik alles teruggezet van voor de VLAN setup. Zal een nieuwe poging wagen tegen het einde van de week. Ik hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor de info!
... Meer weergeven
17-10-2021
16:10
Dank voor uitleg. Ondanks je duidelijk uitleg slaag ik er momenteel niet in om dit werkende te krijgen. Ik heb dus de bridge mode van de e-router uitgeschakeld, de Velop verplaatst naar de woonkamer en mijn switches vervangen door managed switches (TP-Link TL-SG105E). De poorten werden ingesteld zoals uitgelegd: Garage: Poort 1: Woonkamer Poort 2: E-router Poort 3: Slaapkamer Poort 4: Airport Time Capsule (enkel backup, geen netwerkinstellingen) Poort 5: NAS Poort 6: NAS (voor LACP Link aggregation) Poort 7: Omvormer zonnepanelen Poort 8: Hue bridge Woonkamer: Poort 1: Garage Poort 2: WLAN Velop Poort 3: TV-box Poort 4: LAN Velop Poort 5: TV Poort 6: PlayStation Velop Woonkamer Poort 1: Tado bridge Poort 2: Switch woonkamer WLAN: Switch woonkamer Velop bovenverdieping Niets aangesloten Daarna het IP van de twee switches opgezocht om te kunnen instellen. Bij VLAN de 802.1Q VLAN geactiveerd. Daar kan ik per VLAN ID de poorten als untagged, tagged of not member instellen. Hierbij had ik nog enkele vragen: Trunk: VLAN 1 en 2 voor poort 1 van beide switches stel ik dus in als tagged? Poort 2 van de garage/woonkamer en poort 3 van de woonkamer stel ik in op de VLAN 2 als untagged. Bij VLAN 1 moet deze dan ingesteld worden als not member? Gelijkaardige vraag als hierboven voor poort 3 + de andere poorten van de garage en poort 4 + de andere poorten van de woonkamer. Default VLAN 1 = untagged? Dus bij VLAN 2 = not member? Heb al geprobeerd enkele zaken in te stellen maar er gaat nog één en ander fout. Soms zitten de twee switchen op subnet van de e-router. En andere keer waren ze verdeeld tussen subnet Velop en subnet e-router. De situatie zoals ze nu is: Switches zijn gereset dus werken momenteel als unmanaged switch (denk ik). Velop kleur rood, dus geen internet volgens LinkSys docs Internet lijkt echter wel te werken. Alle slimme apparaten lijken eveneens te werken, behalve de Tado's. Beide switchen zitten nu op subnet van e-router. Switch admin uit garage via browser is te bereiken. (MAC-adres gecheckt in mijn Telenet) Switch admin uit woonkamer via browser niet vindbaar in Mijn Telenet of via Velop instellingen. Zit beetje met de handen in het haar...
... Meer weergeven
16-10-2021
22:52
@flip1953 Klopt, er staat een switch in de garage en één in de woonkamer. @Steven-E De Velop in bridge mode zetten is één van de oplossingen die ik al vaak tegen gekomen ben. Het probleem hiermee is dat de Homekit integratie niet werkt in combinatie met bridge modus. En laat die Homekit integratie nu net één van de redenen zijn waarom ik de Velop gekocht heb. Als de enige overblijvende oplossing werken met managed switches (VLAN's) is, dan kijk ik toch eerst even die richting uit. Indien ook dat geen oplossing zou bieden, dan zal ik toch de keuze moeten maken om de Homekit integratie te laten vallen en de Velop in bridge mode plaatsen.
... Meer weergeven
16-10-2021
09:51
De reden waarom de Velop momenteel in de garage staat is net de reden van het probleem eigenlijk. Had de Velop eerst aangesloten in de woonkamer, maar dan waren mijn bridges (Hue, Tado ...) verbonden met de e-router en kon ik deze dus niet meer zien in de Velop app (en bij de apparaten die verboden waren met de Velop). Als dat opgelost zou raken, zou ik inderdaad opteren om deze in de woonkamer te plaatsen. Bij mijn zoekopdrachten ben ik ook paar keer de suggestie tegengekomen om de niet-Telenet router in bridge mode te plaatsen, maar dan verlies ik de Homekit functionaliteit van de router. En dat is net de reden waarom ik deze router heb gekocht. Ik blijf me dus vastrijden bij elke mogelijke oplossing. Ik neem alvast de suggestie over het resetten van de TV-box mee en hou jullie op de hoogte.
... Meer weergeven
15-10-2021
14:21
Beste Netweters,
Tot voor kort had ik de CH7465LG-TN modem/router die ik in combinatie met twee powerlines gebruikte om overal in huis snel internet te ervaren. Dat werkte op zich goed tot ik meer en meer slimme toestellen begon te gebruiken. Deze waren niet altijd bereikbaar omdat er per powerline een nieuw netwerk werd aangemaakt. Na enkele zoekopdrachten vond ik dat het installeren van een mesh netwerk dit probleem zou oplossen.
Zo gezegd, zo gedaan. Ik kocht de Linksys Velop MX8400 die eveneens Homekit compatibel was. Om te vermijden dat er twee routers wifi uitstuurden besloot ik om mijn Telenet modem/router te gaan inwisselen voor de e-router (CV8560E). Eens deze geïnstalleerd was heb ik de Velop via kabel verbonden met de e-router en die e-router in bridge mode (mac passthrough) gezet. Beide toestellen staan in mijn garage.
Ik heb de twee ethernetpoorten die in de muur zitten (woonkamer en slaapkamer) en de omvormer van de zonnepanelen verbonden met de e-router. De andere toestellen (NAS, Hue Bridge ...) zijn verbonden (al dan niet via switch) met de Velop router. Via de ethernetpoort van de slaapkamer is momenteel nog niets verbonden. In de woonkamer is de poort verbonden met switch, die op zijn beurt verbinding maakt met TV, TV-box ...
De tweede Velop toren staat boven en werkt draadloos.
Mijn slimme toestellen zijn nu altijd zichtbaar en werken vlotter dan tevoren met Homekit. Het probleem situeert zich nu echter bij de toestellen die in de woonkamer verbonden zijn.
Aangezien de e-router werkt op ip 192.168.0.1 en de velop op 192.168.1.1 kunnen de toestellen elkaar niet zien. Zo werkt Airplay via gsm die verbonden is via WiFi van Velop niet op de tv die verbonden is met de ethernetpoort in de muur (die verbonden is met de e-router).
Een oplossing die ik wou/wil vermijden (om praktische redenen) is gewoon de kabels die nu in de e-router zitten verplaatsen naar de Velop (via switch). Deze oplossing heb ik nu toch geprobeerd, maar dan duikt er nieuw probleem op. Bij het opstarten van de tv-box (en/of opname) valt het internet plots weg. De Velop kleurt rood en pas na het herstarten van zowel de e-router als de Velop router heb ik opnieuw internet.
Heb beide situaties een week gegeven:
Week 1: TV box via Velop router --> Internet viel 4 à 5x weg, meestal bij opstart TV box of als ik opname probeer te starten.
Week 2: TV box via e-router --> Internet valt niet meer weg, alles werkt zoals het zou moeten, maar toestellen herkennen elkaar dus niet.
Heb zelf weinig kaas gegeten over netwerken en heb Netweters ook al afgeschuimd voor een oplossing, maar deze zie ik niet meteen.
De meest ideale oplossing zou zijn dat de ethernetpoort van woonkamer en omvormer in de e-router kunnen blijven zitten en dat deze de toestellen van de Velop kunnen zien (en omgekeerd). Geen idee of dit technisch mogelijk is en hoe ik dit zou moeten instellen. Iemand enig idee?
Indien dit niet mogelijk zou zijn, heeft er iemand een verklaring waarom het internet weg valt bij het opstarten van de TV box die verbonden is via Velop router?
Alvast bedankt
... Meer weergeven
Labels:
- Labels:
-
TV-box
02-04-2021
09:39
1
Intussen heb ik dit doorgeven aan Telenet. Kreeg deze week bericht dat het probleem nu bij engineering ligt.
... Meer weergeven
13-03-2021
15:22
1
Heb hetzelfde probleem met mijn Samsung soundbar in combinatie met Samsung tv. Geluid valt om de zoveel tijd even weg als ik via de Telenet TV-box kijk. Via andere apparaten (PlayStation) of apps (Streamingdiensten) via tv doet het probleem zich niet voor. Lijkt me dus een probleem met de Telenet TV-box.
... Meer weergeven
Berichten die Bavixke geliked heeft
Berichten die {login} geliked heeft
Onderwerp | Likes | Auteur | Laatste bericht |
---|---|---|---|
3 | |||
1 | |||
1 | |||
1 |
Berichten met likes
Onderwerp | Likes | Gepost |
---|---|---|
1 | 02-04-2021 09:39 | |
1 | 13-03-2021 15:22 | |
1 | 20-10-2021 20:11 | |
2 | 24-10-2021 15:08 |
Nieuwste tags
Nog geen tags aanwezig