@YannickJ Je bericht vat mijn frustraties perfect samen 😄 Ik heb ondertussen antwoord gekregen van Telenet na mijn klacht bij de Telecom ombudsdienst: --- Om al onze klanten van een betrouwbare en snelle internetverbinding te blijven voorzien, wordt de vrije bandbreedte wordt via ons netwerkbeheer zo eerlijk mogelijk over alle gebruikers gedeeld. Hierdoor kan, op extra drukke momenten, de maximale snelheid van bepaald dataverkeer beperkt worden op plaatsen waar ons netwerk dreigt verzadigd te raken. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd vlot kunnen blijven streamen, browsen, gamen, Deze beperking gaat enkel over downloads en streaming trafiek, niet over andere types verkeer zoals browsing. Wat ons betreft zijn deze acties volledig in lijn zijn met het principe van netneutraliteit, zoals vastgelegd in de wet- en regelgeving. Netneutraliteit laat inderdaad niet toe om specifieke applicaties (zoals Netflix, Steam, Telenet TV of andere) te bevoordelen of te benadelen. Wat wel mag is een bepaalde type trafiek shapen, in dit geval dus downloads en streaming. Verder zijn we ook van mening dat klanten voldoende worden geïnformeerd over de mogelijke maatregelen die genomen kunnen worden in functie van het netwerkbeheer. Deze informatie is zowel terug te vinden op de website: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/meer-over-je-internet/wat-is-telenet-netwerkbeheer/ Daarnaast worden de mogelijke beperkingen ook vermeld in de Bijzondere voorwaarden Telenet Internet: 2.2. Verbruik van de internetdienst, beperkingen inzake toegang en verbruik van de internetdienst 2.2.1. De Klant verbindt zich ertoe bij het verbruik van de internetdienst andere gebruikers, noch het Telenet-netwerk te belemmeren, op welke wijze dan ook. De Klant verbindt zich ertoe de informatie inzake toegang en verbruik van de internetdienst, onder andere op het vlak van volume, snelheid en gebruik van peer-to-peer, terug te vinden op www.telenet.be/internetgebruik, na te leven. 2.2.2. Telenet kan genoodzaakt zijn door onafwendbare technische redenen om tijdelijk of definitief bepaalde specificaties van de door U gekozen abonnementsformule te wijzigen om de continuïteit van de dienstverlening aan alle klanten te kunnen blijven verzekeren. Dergelijke wijzigingen zijn noodzakelijk om de door U gevraagde dienstverlening aan alle klanten te kunnen blijven verzekeren. Dergelijke wijzigingen zijn noodzakelijk om de door U gevraagde dienstverlening te kunnen verderzetten en vormen geen eenzijdige wijziging door Telenet. --- Aangezien ik niet akkoord ga dat de sancties in lijn zijn met het principe van netneutrailiteit (onredelijke vertraging, niet transparant genoeg, preventief in plaats van dynamisch op basis van huidig verkeer, gericht op specifieke downloadclients maar gewone downloads via Firefox worden bvb niet gelimiteerd, ...), heb ik via de ombudsdienst gevraagd of Telenet meer verduidelijking kan geven daarrond. Ik heb ook vermeld dat ik vind dat klanten niet genoeg worden geinformeerd dat het netwerkbeheer preventief & zo drastisch kan zijn. Als zelf hun eigen klantendienst en technici niet weten dat dit gebeurt, kan het onmogelijk transparant genoeg zijn voor klanten. In een ideale wereld zou ik online moeten kunnen opvragen wat de capaciteit is van de node waar mijn huis is aan verbonden, en of die preventieve vertraging geldt voor mijn node, vóór ik een internetabonnement neem. Alleen zo kan ik als klant voldoende geinformeerd worden. Maar dat is misschien een utopie...
... Meer weergeven