Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5318
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?

als je een tv app gebruikt om tv te kijken, krijg je via een kabel verbinding een snellere en betere verbinding dan iemand dat via een fiber verbinding van een andere provider werkt (proximus) of wordt daar geen rekening mee gehouden???

ik merk via mijn fiber verbinding als ik de site telenettv.be gebruik dat het traag inlaad dan toen ik via de kabel keek.

heb nochtans een 950/509 snelheid op m'n fiber, dus zou geen probleem mogen zijn, 

andere site's met streaming laden snel in enkel deze van telenettv.be, heb daarom een vermoeden dat kabel gebruikers voorrang krijgen op deze optie.

@Moderator weten jullie daar iets over??

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: is er voorgang op verbinding en snelheid op de TV App


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
13 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5215
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?

Het signaal via de fiber (in de veronderstelling dat die niet van Telenet is) moet een grotere afstand afleggen dan het signaal langs de kabel (beiden wel aan lichtsnelheid), maar het zijn de tussenstappen die vertraging kunnen geven. Allicht is uw probleem eerder toevallig of tijdelijk (door een storing in het pad naar de fiber).

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2752
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?

Dit is ons ook opgevallen we denken dat ze een voorkeur doen

Bij vrienden die nog sneller hebben dan jouw viel het ook op is niet alleen op prox maar ook mobile vikings klanten

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5318
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?

@janne_man  Uw uitleg klopt deels niet, andere streaming opties hebben er geen last van, enkel de tv app en site van Telenet.

of dat het nu via een andere weg komt of niet, ben de enige niet die het vast stelt.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1629
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?


@Master-Magic  schreef:

ik merk via mijn fiber verbinding als ik de site telenettv.be gebruik dat het traag inlaad dan toen ik via de kabel keek.


"via de kabel" keek?

Je bedoelt dat het trager gaat via Proximus Fiber, dan toen je via Telenet Internet keek?

 

  1. Wettelijk gezien kan Proximus noch Telenet bepaalde toepassingen of sites geen voorkeur geven of moedwillig vertragen. Daar staat "netneutraliteit" voor (tenzij "traffic shaping" wegens technische redenen ...).
  2. Het enige verschil is:
    1. als je via "Telenet internet" naar "Telenet TV" kijkt, dan loopt de traffic niet via het internet, maar blijft binnen het Telenet netwerk.
    2. als je via Proximus naar "Telenet TV" kijkt, dan loopt de traffic wel via het internet, en via de verschillende interconnects en transit partners, dus een veel "langere" weg met meer hops.
  3. Er kan ook een verschil zitten tussen IPv4 en IPv6. Probeer eens met IPv6 uit te schakelen op de router?

 

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1159
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?


@Master-Magic  schreef:

@janne_man  Uw uitleg klopt deels niet, andere streaming opties hebben er geen last van, enkel de tv app en site van Telenet.

of dat het nu via een andere weg komt of niet, ben de enige niet die het vast stelt.


Dat andere diensten er geen last van hebben wil toch niet zeggen dat het niet kan?

Misschien hebben die andere streaming opties meer en/of snellere servers op meerdere locaties.  (Zo zet Netflix bvb servers bij verschillende ISP's wereldwijd)


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5318
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?

@flip1953  IPV6 staat zelf niet aan, en hoe leg je uit dat orange klanten ook dat probleem niet hebben?


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 203
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?

Ik zie geen link tussen "snellere TV" app en fiber of coax gebruik.

Of je nu een profiel hebt dat pakweg 100/20Mbps heeft over coax of een snellere coax 1000/40Mbps of een fiber 1000/500Mbps, heeft dat toch geen enkele invloed op de speed van een app.  App gebruik is onderhevig aan een aantal dingen, gebruik je hem bvb over een goeie/minder goeie/zwakke wifi verbinding (extra latency, beperkte bandbreedte daardoor, AP te ver, ....).  Woon je in een dichtbevolkte omgeving en dus slechtere Wi-Fi, dus meer packet loss en hogere latency, gebruikte OS en apparaat waarop de app draait kan een invloed hebben enzenz, maar niet de WAN speed. 

Als je een stream start, gebruik je beperkte bandbreedte, misschien iets van een 8 a 10Mbps max, kan meer zijn bij bvb 4K stuff, op Netlfix of whatever, maar tenzij er daar heel veel volk gelijk op die install zit te werken, en allemaal download/streaming/video calls aan het doen zijn, heeft het geen enkel belang wat de max speed op de link is.  Fiber biedt een aantal extra's, bvb meer upstream speed, iets lagere latency enz, .  Maar dan nog, hoewel je de latency zou je kunnen merken, is de kans er wel dat je latency vd Wi-Fi die je add waarsch hoger dan diff tss de fiber en coax. of beter gezegd dat gecombineerde latency WAN+WI-FI niet zo heel veel millisec verschil zal geven.

Lijkt me dus eerder dat het probleem elders gezocht moet worden ipv fiber vs iets anders.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5318
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?

@BandR  Wifi heeft hier niks mee te maken want is bedraad dat ik het merk, tijdens dat ik Telenet kabel had lade de pagina’s veel sneller in van de site op de pc, met fiber laad dat trager in, en er zijn nog mensen die het melden, met internet van orange zijn deze problemen dan weer niet, dus zeg me niet dat het iets anders is, ken nog mensen die dit melden.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2752
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?

Dat klopt bij vrienden die bij scarlet waren was dit zeer duidelijk bij overstap naar hey ging de tv app veel vlugger open en geen laad vertraging

De andere app's was geen verschil wel bij de tv app zeer toevallig

2 mensen die het vlugste internet abo hebben dat  bestaat in Belgie   hebben dat bevestigd  ook laad vertragingen

en de rest van de app's vliegen open

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 203
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?

beste,

 

Ik ben een beetje verbaasd rond de toon in je reply. "zeg me niet dat het iets anders is".

Zoals je misschien weet proberen we op dit forum zo goed mogelijk antwoorden te  geven op basis van de input die we krijgen.

Gezien het merendeel van internet access vandaag via Wifi gaat, nam ik de (blijkbaar foutieve) veronderstelling dat je de site wireless probeerde te bereiken.

Echter, er staat nergens in je vermelding hoe je de site benadert denk ik, dus een veronderstelling dat dit wireless gebeurt is niet echt vreemd lijkt me.

 

Blijkbaar werkt die toepassing dan beter overal behalve op Proximus fiber install, maar heb je dan Proximus al eens geinterpeleerd, want enkel op hun infra lijkt het dan volgens u (en u kent andere meldingen) niet ok te werken, wat best kan zijn natuurlijk, maar zoals in andere replies al aangegeven laat netneutrality niet toe bepaalde traffic anders te behandelen , ook niet die vd competitie, maar je zou dan kunnen stellen: PXM kan ook de Telenet stuff delayen (zowel lokaal als op hun routing) ??  Eerlijk gezegd geloof ik dat zelf niet, noch vd ene noch vd andere, en er zal wel een logische verklaring voor zijn, niet wifi dan, ok.  Hoe denk je overigens dat een ISP in zijn routing bepaalde traffic dan zou tegenhouden ?

Hoe ziet zo een PXM install eruit, ONT-router(bbox ?), kan ook daar fout lopen.  enzenz

Anyway, dit was mijn laatste update op dit item.

 

ChristofM
Expert Moderator
Berichten: 23
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?


@Moderator weten jullie daar iets over??

 


@Master-Magic Dit is inderdaad een goede opmerking! We hebben deze vraag intern doorgestuurd. Van zodra we meer informatie hebben, zullen we dit laten weten. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewChristof | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5318
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?

@ChristofM  Bedankt voor de opvolging want hoor dit van veel niet Telenet-orange internet gebruikers.

qua snelheid kan het bij mij niet zijn, dat is qua download dezelfde als via Telenet en op dezelfde pc getest met UTP kabel verbinding zoals via Telenet.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 537
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

Snellere verbinding bij TV-app als je Fiber gebruikt?

Ondertussen hebben we hier meer informatie over ontvangen. 

Het is verboden om bepaalde services voorrang te geven op een netwerk onder de Net Neutrality wet van de EU. Telenet maakt dan ook geen onderscheid naar gelang welke verbinding de gebruiker heeft. Uiteraard kan Telenet aan de hand van het IP adres van de gebruiker afleiden welke provider hij heeft, maar welk product die klant heeft kunnen ze niet achterhalen.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.