Beantwoorden
tomvo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

IPv6 op UniFi

Ik heb een CV8560E in bridging mode met daarachter een UDR 

IPV4 werkt ok 
Voor ipv6 lijk mijn UDR geen ip te krijgen 

Mijn WAN settings voor ipv6 lijken mij correct 

tomvo_0-1692907370531.png

 

 

en mijn LAN settings ook 

tomvo_1-1692907428217.png

 

Ik zie wel in "mijn telenet" dat de UDR bij "verbonden toestellen" enkel een ipv4 heeft 
en als ik mijn laptop rechstreeks in de CV8560E stop krijgt die ook geen ipv6 (hij heeft wel een fe80 dus ipv6 zou moeten werken)

0 Likes
21 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5324
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op UniFi

@tomvo de Telenet modem router al eens herstart ???

soms helpt dat om alles terug juist te krijgen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
tomvo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

IPv6 op UniFi

als ik even een packet dump neem dan lijkt er ook niet echts iets terug te komen van de telenet modem op ipv6 gebied 

22:15:00.962085 eth4  In  IP (tos 0x0, ttl 64, id 0, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 340)
    195.XXXXXXXX.bootps > 78.XXXXXXXXXX.bootpc: [udp sum ok] BOOTP/DHCP, Reply, length 312, xid 0x4346f210, Flags [none] (0x0000)
	  Your-IP 78.XXXXXXXXX
	  Gateway-IP 172.XXXXXXX
	  Client-Ethernet-Address e4:38:83:XXXxxxxx (oui Unknown)
	  Vendor-rfc1048 Extensions
	    Magic Cookie 0x6382XXXX
	    DHCP-Message (53), length 1: ACK
	    Server-ID (54), length 4: 195.XXXXXXXX
	    Lease-Time (51), length 4: 5050
	    Subnet-Mask (1), length 4: 255.255.240.0
	    RN (58), length 4: 2525
	    RB (59), length 4: 4418
	    Default-Gateway (3), length 4: 78.XXXXXXXX
	    Domain-Name-Server (6), length 8: 195.XXXXXX,195.XXXXXX
	    Domain-Name (15), length 10: "telenet.be"
	    NTP (42), length 8: 195.XXXXXXX,195.XXXXXXX
	    END (255), length 0
0 Likes
tomvo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

IPv6 op UniFi

ja al een paar keer, maar geen soelaas (hij is wel nieuw van vandaag)

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5324
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

IPv6 op UniFi

@tomvo 

Stond die al ingesteld voor je de nieuwe modem hebt laten installeren ???

kan zijn dat de instellingen niet goed staan voor de nieuwe modem, moest je er niet uitkomen dan zou ik eens je router op fabrieksinstellingen zetten en volledig van nul beginnen met alles in te stellen.

of kijk eens in mijn Telenet of de nieuwe modem al er in staat, zo

niet dan is de modem nog niet helemaal geconfigureerd op je adres en zou ik 2 dagen wachten bv.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 204
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

IPv6 op UniFi

Gaat zeker werken, ttz, al verschillende routers achter mijn CV8560E gebruikt, geen enkel probleem om full dual stack te runnen.

Zoals steeds, de router DHCPv6 client (stateful) draaien, dus moet optie ia_pd aanvragen (ipv6 prefix voor lan), optioneel optie ia_na.  Gezien de router ook "host" is op de LAN vd CV8560E zal die via Router advertissement (icmpv6 type 134) ook een IPv6 address assigned krijgen.  De Router advertissement zal ook een def route includen.

Prefix hint heeft geen belang, je krijgt een /60 assigned uit de /56 die je CV8560E zelf krijgt op de WAN en dus "sub-delegate" naar je eigen router als alles netjes ingesteld is rond bridging (en dit ongeacht de value vd hint).  Zoals hieronder al aangegeven: af en toe lijkt er iets weg te vallen en kan een reboot helpen, normaal niet nodig, zelf nog niet ervaren.

Als je zeker wil zijn: neem eens een capture op de eth tussen je eigen router en de CV8560E, check voor dhcpv6 packets (je router zal een dhcpv6 sollicit moeten doen na het booten) en je zal ook IPv6 info zien via ICMPv6, type 134.

0 Likes
tomvo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

IPv6 op UniFi

de oplossing was de telenet modem resetten

Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

IPv6 op UniFi

Extra vraagje.

Gebeurd ipv6 prefix delegation enkel naar de modem waarvan het MAC adres als bridging staat opgegeven? Of krijgen extra modems, aangesloten op de CV8560E, ook hun eigen IPV6 /60 prefix? (uiteraard krijgen deze extra modems een intern IPV4 adres)

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 204
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

IPv6 op UniFi

er is maar support voor 1 router achter de modem, dus 1 subdelegated prefix, dus enkel die waarvan MAC werd geregistreerd.

alle andere toestellen worden als hosts beschouwd, krijgen dus IPv4 private en IPv6 publiek IP adres

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1629
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

IPv6 op UniFi


@Snarie  schreef:

Extra vraagje.

Gebeurd ipv6 prefix delegation enkel naar de modem waarvan het MAC adres als bridging staat opgegeven? Of krijgen extra modems, aangesloten op de CV8560E, ook hun eigen IPV6 /60 prefix? (uiteraard krijgen deze extra modems een intern IPV4 adres)


Misschien moet je eerst het onderscheid leren kennen tussen modems en routers. Modems krijgen geen IP adres, alleen een router.

Als antwoord op uw vraag:

Een router, aangesloten op de CV8560E krijgt:

  • één publiek IPv4 adres indien zijn MAC adres in bridging werd ingevoerd.
  • één IPv6/64 adres op zijn WAN poort (SLAAC)
  • één IPv6/60 prefix (uit de /56 prefix die aan de E-router werd toegekend)

Als je meerdere routers aansluit zullen deze:

  • een lokaal IPv4 adres krijgen (192.168.0.xxx)
  • een IPv6/64 adres (zoals alle andere IPv6 hosts die op de E-router aangesloten worden
  • waarschijnlijk ook een tweede IPv6/60 prefix, maar dat zal niet routeerbaar zijn (je kan maar één router aansluiten op de CV8560E).

@BandR  schreef:

er is maar support voor 1 router achter de modem, dus 1 subdelegated prefix, dus enkel die waarvan MAC werd geregistreerd.


Onjuist.

Het geregistreerd MAC adres (dat in bridging werd ingevoerd) heeft geen invloed op het IPv6 gebeuren.

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 204
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

IPv6 op UniFi

Heeft wel een invloed op het IPv6 gebeuren.

Een standaard host krijgt een IPv6 publiek adres, via DHCPv6 of stateless.

Een MAC registered (bridging) adres krijgt, naast zijn publiek v6 adres (ia_na optie in dhcpv6) ook een prefix (ia_pd_ optie) voor de lan erachter.  Als een standaard host (niet registered voor bridging) ook een ia_pd zou vragen via dhcpv6, krijgt die geen prefix van de upstream DHCPv6 die draait op de CV8560E, dus wel degelijk een diff, maar idd niet op de host adressering zelf.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1629
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

IPv6 op UniFi

Hebt U daar een bron van? Werd dat (onlangs) gewijzigd?

Er is hier op Netweters een heel lange en uitgebreide discussie geweest over IPv6 op de CV8560E (E-router) - De Netweters

Deze topic startte in juni 2010 en duurde tot oktober 2022. De topic bevat 577 posts 😁 ...

Ik heb geen zin/tijd om alles terug door te nemen, maar wat ik mij van deze discussie nog herinner was:

  1. dat de MAC passtrough (bridge) alleen van toepassing was op IPv4.
  2. dat je verschillende routers kan aansluiten op de CV8560E, maar er zal maar één werken. de andere krijgen ook wel een /56 prefix, maar deze worden niet gerouted door de CV8560E

Grootse bijdragers tot dit topic waren @Arnie en @NofanTasi , misschien is hun geheugen beter ...

Ik verwijs ook naar deze post van @Suzy : IPv6 op de CV8560E (E-router) - Pagina 2 - De Netweters

@BandR  Tenzij jij recentere info hebt?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

IPv6 op UniFi

 

@flip1953  en @BandR 

Het is niet mijn specialiteit, maar zou het niet kunnen dat het onjuiste gebruik van termen hier de oorzaak van verwarring is? De E-Router doet dus niet aan bridging. Het is MAC Passthrough, wat dus niet hetzelfde is ...

En we hebben inderdaad geleerd dat MAC Passthrough in het geheel geen invloed heeft op IPv6.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op UniFi


@BandR  schreef:

er is maar support voor 1 router achter de modem, dus 1 subdelegated prefix, dus enkel die waarvan MAC werd geregistreerd.

alle andere toestellen worden als hosts beschouwd, krijgen dus IPv4 private en IPv6 publiek IP adres


Het is niet nodig de MAC te registeren. MAC registratie is enkel van belang voor de IPv4 MAC passthrough, en doet niets voor IPv6.

Business klanten met de optie vast IP adres kunnen hun IPv6 DUID registreren, zodat ze altijd dezelfde prefix ontvangen op hun eigen router.

Particuliere klanten hebben deze optie niet. Het is daarom mogelijk dat zij soms een andere IPv6 /60 prefix ontvangen.

 

Wat ik door testen heb vastgesteld - maar dat is wel al wat langer geleden - indien je een tweede eigen router aan de CV8560E verbindt kan die ook een IPv6 prefix vragen, en zal deze ook een /60 ontvangen. Helaas stopt dan echter wel de IPv6 routering vanaf Telenet naar de eerste router.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 op UniFi


@tomvo  schreef:

Ik zie wel in "mijn telenet" dat de UDR bij "verbonden toestellen" enkel een ipv4 heeft 
en als ik mijn laptop rechstreeks in de CV8560E stop krijgt die ook geen ipv6 (hij heeft wel een fe80 dus ipv6 zou moeten werken)


Indien zowel de UDR alsook de laptop geen IPv6 adres ontvangen van de CV8560E, wanneer ze beide direkt verbonden zijn, dan lijkt er iets fout te zijn met de CV8560E.

Dat heeft dan niets met Prefix Delegation te maken. Misschien dan het beste Telenet contacteren.
Het is me echter niet helemaal duidelijk; heeft een "modem" reset nu geholpen of niet?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes