Beantwoorden
marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?

Allen

Sinds een paar weken ben ik naar Oneup overgeschakeld. De snelheid dat ik binnen krijg is een stuk lager dan beloofd. Ongeveer 600-650Mbps gemiddeld. Ondanks dat dat niet slecht is is het toch te traag voor hetgeen ik betaal. Is hier een oplossing voor zonder een technieker te laten komen? Heb de laatste nieuwe modem.

 

Marc

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: OneUp snelheid

0 Likes
14 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?

@marc1201 

Heb je deze snelheden bekabeld of met wifi ? 

 

Zelf heb ik ook One UP en heb met wifi ook een 650 download ( met Mesh wifi dus niet van de modem ). Bekabeld heb ik 940 download maar dat is gemeten zonder veel activiteiten natuurlijk en geen downloads aan zetten of andere drukke bezigheden op het net. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?

Test ge met een UTP kabel aan de modem?

Test ge met een APP of met een browser?

Test ge met een Telenet server?

Met welk toestel test ge?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?

@Janneke_Dust Test gebeurt met pc, bekabeld. App of website maakt geen verschil, ook de servers al gewisseld en geen verschil.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?

Dan blijven maar 2 opties over:

- Telenet haalt niet de bloofde snelheid

- De PC kan niet sneller.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?


@marc1201  schreef:

Heb de laatste nieuwe modem.


Welke model heb je? De "laatste nieuwe" is wat vaag ...

0 Likes
Kanjo
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dag van de Chocolade Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?

Ik had dit ook vroeger met elke pc geprobeerd en behaalde 400/500mb/s. Heb een technieker laten komen want ook bij terugkijk tv programma’s moest er gebufferd worden, probleem met de connectoren op straat en deze zijn veranderd. Nu haal ik 940mb/s. Dit was natuurlijk niet gratis maar tot nu geen enkele problemen gehad. Natuurlijk niet iedere pc zou dit aankunnen om zo’n snelheden te behalen.

0 Likes
marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?

@Janneke_Dust  Pc kan dit best aan, is nog geen jaar oud.

@flip1953 de laatste nieuwe zijn die "vuilbakjes" hé. Die vierkante blokjes. 

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?

Het is voor ons bijzonder moeilijk om te oordelen hoe je thuisnetwerk is. Dat begint al van je type modem, je interne bekabeling (types en lengtes) en vele andere technische factoren.

 

Telenet belooft je niet de snelheid van 1 Gbps. Die vernoemde snelheid is de theoretische maximum snelheid bij aansluiting van je computer met een netwerkkabel. De werkelijke internetsnelheid hangt af van vele factoren.

 

Toegegeven Telenet haalt op de meeste plekken wel bijna altijd die theoretische maximum snelheid maar dat is niet gegarandeerd. Die gemeten snelheid is trouwens afhankelijk van je gebruikte toestellen en niet te vergeten de gebruikte software. Want jij kan misschien wel eens een meting uitvoeren en teleurgesteld zijn met de resultaten. Maar in werkelijkheid kan het misschien zijn dat één of ander softwarepakket zoals een firewall, antivirus, spyware,... zorgt voor de nodige vertraging. Er zijn echt tal van technische factoren van je eigen thuisnetwerk die invloed hebben op die snelheid.

 

De snelheid die je haalt van 600-650 Mbps is een behoorlijke snelheid waar vele jaloers op zijn. Stoort het je echt, neem dan contact op met de Telenet klantendienst. Samen met jouw wordt er naar een gepaste oplossing gezocht. Je kan eventueel zelfs een technieker laten langskomen die het probleem ter plaatse bekijkt en analyseert. Hou er wel rekening mee dat wanneer de oorzaak bij jouw ligt (gebruikte toestellen, UTP kabels,...) je de basiskost van een herstelling (85 Euro) en eventueel een werkuur (25 Euro) dient te betalen.

 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?

@Kanjo, dat is toch vreemd. Als de storing inderdaad veroorzaakt werd door de connectoren aan de straat zou deze interventie voor jou gratis moeten zijn geweest.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?


@marc1201  schreef:

@flip1953 de laatste nieuwe zijn die "vuilbakjes" hé. Die vierkante blokjes. 


Er zijn 2 recente (Docsis 3.1) modems in omloop:

  1. de CV8560E (E-router).
  2. de CH8568LG (HGW met Wifi, de "bakjes").

Vandaar mijn vraag. Met het antwoord "de laatste nieuwe" ben je niet specifiek genoeg 🤔.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?


@BillyX  schreef:

Telenet belooft je niet de snelheid van 1 Gbps. Die vernoemde snelheid is de theoretische maximum snelheid bij aansluiting van je computer met een netwerkkabel. De werkelijke internetsnelheid hangt af van vele factoren.

---

Toegegeven Telenet haalt op de meeste plekken wel bijna altijd die theoretische maximum snelheid maar dat is niet gegarandeerd. Die gemeten snelheid is trouwens afhankelijk van je gebruikte toestellen en niet te vergeten de gebruikte software.


Ik vind dat je toch teveel nadruk legt - als een soort "verdediging" van Telenet - dat 1 Gpbs niet "gegarandeerd" en zuiver "theoretisch" is.

Dat je eigen netwerk een grote rol speelt zal niemand ontkennen, maar aan de modem moet je toch altijd de snelheid kunnen halen (940 mbps rekening houdend met de overhead).

 


@BillyX  schreef:

De snelheid die je haalt van 600-650 Mbps is een behoorlijke snelheid waar vele jaloers op zijn. 


Als je betaalt voor een 1 Gbps abonnement, dan moet Telenet wel garanderen dat je die snelheid kan halen. Als je dan de interne factoren kan uitsluiten (PC direct aan de modem), dan ligt de oorzaak bij Telenet, en heeft de klant het recht om dit aan te kaarten ...

(en niet naar huis gestuurd worden met de opmerking 600-650 Mbps is "toch ook een mooie snelheid" is).

  • ofwel is er een externe oorzaak op de lijn (storing op de coax, capaciteitsprobleem kopstation, ...).
  • ofwel is hier sprake van een onaanvaardbare overboeking, waarbij de klant zelden de geadverteerde snelheid zal halen (wegens teveel gigabit klanten op de zelfde coax (= shared medium).

Hoe meer klanten Telenet kan overtuigen om naar een Gigabit abonnemnet over te stappen, hoe minder klanten daadwerkelijk gigabit zullen krijgen ...

Waarbij wij natuurlijk uitkijken naar de rollout van Docsis 3.1, waarbij het "overboeking" probleem dan hopelijk voorbij zal zijn ...

 

Het zou dan ook heel interessant zijn als Telenet wat meer info zou geven over de overschakeling naar Docsis 3.1 (timing, welke regio's, ...)

marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?

@flip1953 tuurlijk wel, die bakjes zijn toch de laatste nieuwe. Is toch geen twijfel over.

0 Likes
marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?

@BillyX  dit is van 5 minuten geleden, da's nauwelijks meer dan met mijn oude wigo abbo. Dat dit geen 1gbps is weet ik ook wel, maar zoals velen hebben verwacht ik toch minstens 900Mbps, ook s'avonds.[url=https://postimages.org/][img]https://i.postimg.cc/L6m4XpJv/Knipsel4.png[/img][/url]

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Niet de beloofde snelheid van ONEup, wat nu?


@marc1201  schreef:

@BillyX  dit is van 5 minuten geleden, da's nauwelijks meer dan met mijn oude wigo abbo.


Die 331 Mbps is inderdaad te weinig. Je hebt alleszins wel een goede modem om die 1000 Mbps te bereiken, want anders had je nog niet de snelheid van >600 Mbps kunnen halen. 

Je kan eens verifiëren of de coax kabel op je modem goed is aangesloten, probeer ook eens een andere UTP kabel enzovoort. 

 

En zoals ik al eerder zei…niemand hier kan je probleem oplossen. Als je het echt stoort dan moet je contact opnemen met de klantendienst. Enkel op die manier kan er naar een gepaste oplossing gezocht worden. Desnoods komt er zelfs een technieker langs. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes