Beantwoorden
oosterlo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party! De kop is eraf!

vast IP adres Raspberry pi

kan in een LAN een vast IP adres gegeven worden aan een raspberry pi met behoud van DHCP voor de rest. Indien ja, kan een willekeurig (vrij) IP adres gekozen worden?

0 Likes
Beantwoorden
3 reacties
talen
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Volop in the game! Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! WOW!

vast IP adres Raspberry pi

Ja, dat kan

Indien dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing (eventuele kudos mogen ook :D). Andere mensen met dezelfde vraag zijn dan ook sneller geholpen.
0 Likes
Beantwoorden
oosterlo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your seventh party! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party! De kop is eraf!

vast IP adres Raspberry pi

en kan dus een willekeuring (vrij) IP adres gekozen worden?

0 Likes
Beantwoorden
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

vast IP adres Raspberry pi

Je kan normaal op de dhcp server die je gebruikt  ingeven welke toestellen in je LAN een vast IP adres moeten krijgen. Al de rest krijgt van DHCP regelmatig een nieuw. Het IP-adres dat je kiest moet wel binnen het subdomein van je LAN liggen en moet nog vrij zijn. Meestal zal het dus iets zijn in de stijl van  192.168.0.x (alhoewel de 0 soms ook een ander cijfer kan zijn).

 

Op Mijn telenet heb ik echter nog niet direct gevonden hoe je dat kan managen, dus ik veronderstel dat je gewoon het adres op je Pi zal moeten instellen en dat de modem het dan wel zal aanvaarden. Voor mijn NAS werkt het in elk geval op die manier. 

Op een degelijke router (zo werkte het bij mij vroeger met de oude telenet kabel modem) moet je het op de router zelf managen en op het toestel instellen. Je hebt dan op de router zelf natuurlijk ook nog veel meer opties die je kan beheren.

 

mvg

Bert


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.