Beantwoorden
Pwain
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Ik vind heel de setting van Dolby Digital op de nieuwe Telenet TV Box wat verwarrend. Ik heb ook de indruk dat de helpdesk van Telenet hier zelfs geen raad mee weet. Uit mijn ervaring heb ik het volgende gevonden:

 

Schakel je Dolby Audio in, dan verkrijg je netjes een Dolby Digital+ geluidsformaat. Echter bij 99% van de zenders krijg je maar een DD2.0 geluidsformaat. Met als gevolg dat het geluid enkel uit de voorste luidsprekers komt. Je achterste luidsprekers doen helemaal niets.

 

Schakel je Dolby Audio uit, dan verkrijg je netjes een 'standaard' stereo geluid. Dit geluid wordt dan wel opgewaardert naar een 5.1 geluid zodat je achterste luidsprekers toch voor wat effecten kunnen zorgen. Het is niet ideaal maar aangezien er blijkbaar niet er niet veel zenders bij Telenet uitzenden in DD is dit de beste instelling.

 

Maar...hou er wel rekening mee dat wanneer je met de Netflix app toch wilt genieten van 5.1 geluid je de instelling van Dolby Audio terug inschakelt. Jammer genoeg heb ik nog wel wat audio synchronisatie problemen met de Netflix app bij Dolby Digital geluid.

 

Ik heb geen idee welke zenders bij Telenet effectief uitzenden in DD 5.1 maar ik geloof dat het praktisch nihil zal zijn. Dolby Audio zal dus niet altijd de geluidservaring bij het TV kijken verbeteren.

 

Hoe zijn jullie ervaringen?

0 Likes
24 reacties
Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Zo werkt het met mijn Yamaha rx v-583 home cinema . Ik betwijfel of alle zenders die geen DD5.1 geven wel degelijk DD2.0 doorsturen . Bij mij is dat PCM 2.0 en de DOLBY Surround decoder of de DTS NEO 6 CINEMA upmixed dat naar 5.1 geluid ..

0 Likes
Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

  1. De trukjes worden uitgevoerd door de home cinema ... niet de tv box..
Pwain
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Bijna zo goed als alle zenders krijgen toch wel een Dolby Digital 2.0 signaal. Dat heb ik meermaals uitgetest. Je kan het in feite ook horen. Dolby Digital klinkt toch net iets beter dan het stereo signaal.

 

Uiteraard voert de surround installatie installatie de nodige trucjes uit om van een stereo signaal een surround signaal te maken. Net daarvoor heb je een surround installatie. Echter wanneer het een Dolby Digital 2.0 signaal is worden de trucjes bewust achterwege gehouden.

 

Het punt is echter (in mijn geval) als ik wens te genieten van surround geluid (eventueel met trucjes) dan moet ik Dolby Audio uitschakelen bij regulier TV kijken en inschakelen bij de TV-Theek, Netflix,...

 

Echt handig is dat niet.

0 Likes
Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

@Pwain Dat is inderdaad lastig . Heb je bij Telenet al eens geïnformeerd of dat normaal is ?

0 Likes
Pwain
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Ik heb het gevoel dat ze zelf niet echt begrijpen wat het probleem is. Dat is exact de reden waarom ik mijn probleem hier beschrijf en de ervaringen van andere tracht te weten te komen. 

0 Likes
Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

@Domi1963 mijn Yamaha rx v 583 home cinema heeft ook die upscale functie. Vooral bij DVD zie je dat verschil.

Bij Tv uitzendingen in 1080i merk je amper verschil.

0 Likes
Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Mijn resolutie is 3840 x 2160

0 Likes
JanVH
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
De 3 wijzen! Hoort wie klopt daar? Leesclubje starten? Pageturner!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Sinds de update 4.17 is Dolby Digital Plus terug uitgeschakeld, ook versie 4.18 is gewoon Dolby Digital ...

 

in de testfase werd er wel Dolby Digital Plus doorgestuurd ?

 

het lijkt of de developers strugglen met het geluid op de tv box (zie ook veelvuldige meldingen ivm laag uitgangsvolume van de tv box)

0 Likes
Ex-Netweter
 

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?


@JanVH  schreef:

Sinds de update 4.17 is Dolby Digital Plus terug uitgeschakeld, ook versie 4.18 is gewoon Dolby Digital ...

 

in de testfase werd er wel Dolby Digital Plus doorgestuurd ?

 

het lijkt of de developers strugglen met het geluid op de tv box (zie ook veelvuldige meldingen ivm laag uitgangsvolume van de tv box)


Sinds 4.19 is dat laag uitgangsvolume toch opgelost meen ik (Sony TV). Je kan nu kiezen voor dolby aan, geluid input en output dezelfde en stereo PCM.

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Bij mij werkt mijn geluid weer als voorheen. Mijn receiver staat weer op dezelfde geluidsinstelling als voor ik de TV boxen had, en dit op beide TV’s. En dit al sinds de update naar 4.18.

Alles werkt bij mij nu zo correct dat ik niet eens gezien heb dat er nu versie 4.19 is opgezet. 
Ervoor, bij de vorige updates, was er wel altijd iets dat niet werkte...

Never trust in Dust