Beantwoorden
Pwain
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Ik vind heel de setting van Dolby Digital op de nieuwe Telenet TV Box wat verwarrend. Ik heb ook de indruk dat de helpdesk van Telenet hier zelfs geen raad mee weet. Uit mijn ervaring heb ik het volgende gevonden:

 

Schakel je Dolby Audio in, dan verkrijg je netjes een Dolby Digital+ geluidsformaat. Echter bij 99% van de zenders krijg je maar een DD2.0 geluidsformaat. Met als gevolg dat het geluid enkel uit de voorste luidsprekers komt. Je achterste luidsprekers doen helemaal niets.

 

Schakel je Dolby Audio uit, dan verkrijg je netjes een 'standaard' stereo geluid. Dit geluid wordt dan wel opgewaardert naar een 5.1 geluid zodat je achterste luidsprekers toch voor wat effecten kunnen zorgen. Het is niet ideaal maar aangezien er blijkbaar niet er niet veel zenders bij Telenet uitzenden in DD is dit de beste instelling.

 

Maar...hou er wel rekening mee dat wanneer je met de Netflix app toch wilt genieten van 5.1 geluid je de instelling van Dolby Audio terug inschakelt. Jammer genoeg heb ik nog wel wat audio synchronisatie problemen met de Netflix app bij Dolby Digital geluid.

 

Ik heb geen idee welke zenders bij Telenet effectief uitzenden in DD 5.1 maar ik geloof dat het praktisch nihil zal zijn. Dolby Audio zal dus niet altijd de geluidservaring bij het TV kijken verbeteren.

 

Hoe zijn jullie ervaringen?

0 Likes
24 reacties
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Waarom zit het dan ingebouwd in de TV box als er niets in DD 5.1 word uitgezonden? Ik heb nog digi’s en daar werkt ook enkel DD 5.1 bij het afspelen van films via Play of Play More. Bij gewone TV uitzendingen werken mijn achterste speakers ook, maar niet in DD 5.1.

Never trust in Dust
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Er zijn toch ook 4k tv's en wordt dat formaat dan zoveel uitgezonden? En blijkbaar zijn er ook al 8k toestellen...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

@sb 

Das ook weer waar. Tegen als de eerste 4K uitzendingen zullen plaats vinden, zullen de 8K TV’s al versleten zijn.😂

Never trust in Dust
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

ze zijn al bezig met 16K en 32K volgt al, dus ja..... het gaat allemaal veel te snel en de kleine landen providers kunnen niet het nodige geld investeren om zo zaken aan te bieden vrees ik of het materiaal is niet aanwezig (nieuwere encoders voor deze hogere kwaliteit te kunnen doorsturen).

misschien is telenet ook een beetje te laat mee gestart met de 4K box....


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Of misschien juist optijd. Er word TV matig nog niet veel in 4K uitgezonden, buiten huur films. Er zijn wel TV’s die inkomend beeld kunnen upscalen naar 4K maar die kosten een hoop...

Never trust in Dust
0 Likes
Ex-Netweter
 

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Net daarom is het beeld van de TV-box zo fantastisch.

Hij upscaled het beeld al voortreffelijk naar 4K (2160P)!

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

@Ex-Netweter 

Moet je dat instellen, of staat hij hier standaard op afgesteld?

Never trust in Dust
0 Likes
Ex-Netweter
 

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Op automatisch zetten, dan neemt de box over waar je TV moeite mee heeft.

🙂

0 Likes
Pwain
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Ik zeg niet dat er helemaal geen zenders zijn die uitzenden in Dolby Digital 5.1. Op de website van Telenet kan ik terugvinden dat volgende zenders uitzenden in dat formaat: Play More Cinema, Be 1, Be Séries, Be Ciné. bron: https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/geluid-optimaal-instellen-voor-tele...

 

Maar ik vermoed dat andere zenders ook wel uitzenden in Dolby Digital. Echter maar een 2.0 signaal zodat er enkel geluid uit je voorste luidsprekers komt. Wanneer je een surround installatie hebt is het toch aangenamer dat je omgeven wordt door het geluid. Dat kan dus niet met dit signaal.

 

Die TV Box heeft de mogelijkheid om Dolby Digital in te schakelen voor bijvoorbeeld Netflix en de TV Theek. Enkel op die manier kan je ten volle genieten van het surround geluid. Schakel je terug over naar het reguliere kijken zonder die instelling uit te schakelen dan is de geluidservaring best bedroevend.

 

Telenet zou toch een oplossing moeten verzinnen voor de beste geluidservaring. Maar dat is mijn mening.

Ex-Netweter
 

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

@Domi1963 

Je kan bij het instellen van de resolutie van je TV-box kiezen tussen:

Automatisch

4K

1080p

1080i

720p

576p

Bij ons staat hij op automatisch en dan krijg ik op mijn TV 3840 x 2160 / 50P.

(eigenlijk hetzelfde als zou ik zelf op de TV-box 4K kiezen).

Daardoor moet mijn TV dat beeld niet meer upscalen.

Maar we zijn het Topic hier aan het kapen want het ging eigenlijk over DD.

 

Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Telenet geeft alleen zijn play more film kanalen door in DOLBY 5.2. Alle andere zenders zijn in PCM.Ik heb een Yamaha home cinema en daar zet ik de instellingen op ofwel DOLBY Surround of DTS neo6 Cinema.

Dan wordt van een PCM geluid wel een aanvaardbaar 5.1 ģeluid gemaakt waar echt wel de juiste effecten worden weergegeven .Als er dan overgeschakeld wordt naar bv Netflix dan schakels de home cinema automatisch naar DOLBY DIGITAL PLUS of DOLBY DIGITAL volgens get SIGNAAL dat dan wordt doorgegeven. Voorwaarde is wel dat je aansluitingen HDMI zijn.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

@Thailand 

 

Je stelt van een PCM geluid wel een aanvaardbaar 5.1 ģeluid, maar origineel is dat toch stereo, niet? Ik heb een AV Receiver van Marantz die standaard is ingesteld om het signaal zelf te herkennen. In het geval van PCM krijg ik een stereo weergave (linksvoor, rechtsvoor, woofer). Ik kan wel een soort 'virtual' instellen of 'multi channel stereo', maar dat zijn maar trucjes. Het brongeluid blijft PCM stereo.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

Ja dat klopt maar de DOLBY of DTS systemen zijn zodanig verbeterd . Ik heb al films gezien die PCM of zelfs stereo geluid hebben die net zo klonken als echt 5.1 geluid .. 

0 Likes
Pwain
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Dolby Digital hoe zit het er nu mee?

@Thailand Dus jij zet je Telenet TV Box op Dolby Audio aan? Bij een gewone uitzending verkrijg jij dan een 'stereo' geluid en bij bv. de app Netflix of een gehuurde film krijg je effectief een Dolby Digital signaal?

 

Wanneer ik mijn Telenet TV Box op Dolby Audio aan zet verkrijg ik *altijd* een Dolby Digital signaal. Ook al ondersteunt de zender geen meerkanaals audio dan nog krijg ik het signaal in Dolby Digital 2.0 door. Het nadeel is dan dat er geen trucjes worden uitgevoerd om hier een surround geluid van te trachten te maken.

 

Ik zou het graag zien werken zoals jij het beschrijft. Een gewoon DD2.0 signaal doorsturen als PCM Stereo geluid en DD5.1 effectief doorsturen als DD5.1. Op die manier kan je de functie Dolby Audio constant ingeschakeld worden en genieten van de beste surround omgeving.

 

0 Likes