Beantwoorden
Dito
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Ethernet over HDMI bij TV-box (HEC)

Heyhey Netweters!

 

Door een te slecht Wifi netwerk wil ik al mijn apparaten (TV-box, Tv en PS4) via HDMI van ethernet voorzien. Ondersteunt de nieuwste TV-box HEC of heb ik een switch nodig? 

 

Alvast bedankt! 

Tags (3)
0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ethernet over HDMI bij TV-box (HEC)

@Dito   Ik heb geen antwoord op uw vraag maar ik zou toch graag eens weten hoe dat in zijn werk gaat. Krijg je dan een IP adres via uw HDMI? Of hoe zit dat in elkaar?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Ethernet over HDMI bij TV-box (HEC)

Jouw TV toestel moet de HDMI-HEC standaard ondersteunen.

Jouw TV toestel moet met internet verbonden zijn.

Dan krijgen alle toestellen (die via HDMI met jouw TV verbonden zijn) en die HDMI-HEC ondersteunen via jouw TV toestel ook internet.

Jouw TV toestel is dus een soort centrale internet hub, en het bespaart wat kabel gedoe.

 

Maar ik denk niet dat deze standard echt doorgebroken is, gezien de meeste toestellen tegenwoordig toch een ingebouwde WiFi hebben.

 

HDMI-HEC zal het probleem van de topic starter niet oplossen, als hij alléén WiFi heeft bij de TV: want er moet tenminste één toestel (de TV) een goede (= bedrade) netwerkverbinding hebben!

 

Een kleine gigabit switch in de TV kast is waarschijnlijk een betere optie, dan ethernet via HDMI (wat trouwens beperkt is tot 100 mbps anyway)

 

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ethernet over HDMI bij TV-box (HEC)

@Ex-Netweter  Bedankt voor uw uitleg. Ik ben weer mee. De beperkte snelheid had ik ook al opgemerkt. Maar wat gebeurt er als je meerdere compatibele toestellen aan elkaar hangt. Bijvoorbeeld, een TV, een bluRay speler, een mediabox en je hebt er nu bijvoorbeeld 2 van op het netwerk aangesloten via een UTP kabel. Krijg je dan geen conflict?

In wezen is de oplossing die vraagsteller zoekt niet echt aangewezen. Of vergis ik mij.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Ethernet over HDMI bij TV-box (HEC)

Ik heb geen idee (heb het zelf niet in huis).

Ik denk niet dat je dan conflicten hebt, hooguit 1 apparaat met 2 IP's (zoals een PC met een netwerkkaart en WiFi 2 IP's krijgt), waarvan één met hogere prioriteit?

 

De centrale "hub" is je TV toestel, waar alle HDMI's toekomen.

Als je Mediabox met internet verbonden is (eventueel WiFi), dan wordt het internet via de HDMI-HEC doorgestuurd naar de TV, die het dan op zijn beurt (als een soort switch) verder verdeelt naar de andere toestellen. zie hieronder 2de tekening

 

HDMI-CEC.jpg

bron: https://www.fnac.com/HDMI-ARC-CEC-et-HEC-des-fonctionnalites-ultra-pratiques-mais-peu-connues/cp2902...

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ethernet over HDMI bij TV-box (HEC)

Waarbij ik concludeer dat je best minsten 1 apparaat hebt die maximale verbinding met het internet heeft, wat dus het best via UTP kabel gebeurt. Gezien de veelal labiele en onbetrouwbare verbinding via WiFi.

Bedankt.

Aan de vraagsteller de opdracht om te bekijken of dit mogelijk is en of al zijn apparaten aan die normen voldoen en ook de juiste bekabeling gebruiken. Want ik weet dat niet alle HDMI kabels daaraan voldoen (minstens de norm 1.4a)

https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Dito
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Ethernet over HDMI bij TV-box (HEC)

Bedankt voor uw antwoord @igvfer. Ondertussen is de tv-box aangekomen en uitgetest. De HEC heb ik niet werkend gekregen voor de TV-box (TV als hub gebruikt). Na wat uittesten en powerlines niet het verwachtte resultaat gaven heb ik een MoCa adapter geïnstalleerd. Met een snelheid van 200 Mbps lukt streamen in 4k zonder probleem. 

0 Likes