Beantwoorden
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?

Net mijn nieuwe tv box geïnstalleerd . Bij de allernieuwste is achteraan blijkbaar de 3,5 mm audio out verdwenen . Deze was makkelijk te gebruiken om aan een receiver aan te sluiten.

Er is wel een optical out aanwezig . Mijn receiver heeft 2 optical aansluitingen maar zijn beide al in gebruik door mijn soundbar en dvd player.   Hoe kan ik nu de tv box aansluiten op mijn receiver ? 

De box is aangesloten op mijn tv met hdmi , en de tv is dan weer via hdmi verbonden met mijn receiver .

Ook is mijn tv box niet operationeel via de tv app. Ik kan geen opnames plannen of zelfs opnames zien in de app . Of komt dit doordat ik de oude digicorder nog maar pas heb terug gebracht ?

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Audio output tv box

0 Likes
13 reacties
Ex-Netweter
 

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?


@YvanVW24  schreef:

 

Hoe kan ik nu de tv box aansluiten op mijn receiver ?


Via HDMI. Lees de handleiding van je receiver.

0 Likes
Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 508
JACKPOT! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?

@YvanVW24 

Zoals @Ex-Netweter zegt met HDMI.

Van de TV-box naar HDMI (1) van je TV.

Van de HDMI ARC van je TV naar je Receiver.

Opgelet! je HDMI-kabels moeten HDMI 2.0 of hoger zijn! (zoals de HDMI-kabel die bij je TV-box is geleverd).

YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?

De tv box heeft maar één hdmi en die moet ik gebruiken om hem te verbinden met de tv . Kan hem dus niet verbinden met de receiver via hdmi.

Dus tot daar de handleiding van de receiver ...

0 Likes
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?

Heb ook net een mogelijke oplossing gekregen via telefonisch gesprek met Telenet.  De tv box verbinden met de tv via hdmi en dan de tv op zich verbinden met de receiver via een optische kabel . dit lijkt te werken .

YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?

De hdmi Arc van de tv is ook al in gebruik, is verbonden met een soundbar.

Ik had mij bij de vraagstelling vergist , de 2 optische aansluitingen op mijn receiver zijn in gebruik door dvd player en de tv . En NIET door de soundbar ...sorry.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?

Optical splitter kopen?

Optical splitter 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 508
JACKPOT! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?


@YvanVW24  schreef:

De tv box heeft maar één hdmi en die moet ik gebruiken om hem te verbinden met de tv . Kan hem dus niet verbinden met de receiver via hdmi.

Dus tot daar de handleiding van de receiver ...


Je hebt maar 1 HDMI nodig op je TV-box. Lees nog eens aub!

1 HDMI kabel van de TV-box naar HDMI (1) van je TV.

1 HDMI kabel van de HDMI ARC van je TV naar je Receiver.

Er moet dus GEEN HDMI kabel van de TV-box naar je reciever!!!! Daarvoor dient ARC!!!! (Audio Return Channel)

Opgelet! je HDMI-kabels moeten HDMI 2.0 of hoger zijn! (zoals de HDMI-kabel die bij je TV-box is geleverd).

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?

Ts spreekt over soundbar en receiver. Werkt ie met 2 toestellen of vergiste hij zich?

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 508
JACKPOT! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?


@DeLLiAnO  schreef:

Ts spreekt over soundbar en receiver. Werkt ie met 2 toestellen of vergiste hij zich?


Hij wil de receiver aansluiten op de TV-box. Dit moet zoals ik beschrijf.

De soundbar is aangesloten op de receiver. Zo heb ik het begrepen....

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?


@Santa  schreefJe hebt maar 1 HDMI nodig op je TV-box. Lees nog eens aub!

1 HDMI kabel van de TV-box naar HDMI (1) van je TV.

1 HDMI kabel van de HDMI ARC van je TV naar je Receiver.


Een "AV Receiver" heeft verschillende (HDMI en audio) ingangen, en één HDMI uitgang.

Als je met een AV receiver werkt, is het de bedoeling dat je:

  • alle bronnen (audio en of video) verbindt met de ingangen van de receiver (TV Box, Media players, DVD player, tuner, platenspeler, etc ...)
  • de HDMI uitgang (HDMI OUT) van de receiver verbindt met de TV.

@Santa  schreef:
Er moet dus GEEN HDMI kabel van de TV-box naar je reciever!!!! Daarvoor dient ARC!!!! (Audio Return Channel)

Opgelet! je HDMI-kabels moeten HDMI 2.0 of hoger zijn! (zoals de HDMI-kabel die bij je TV-box is geleverd).


Ik neem aan dat de soundbar alleen gebruikt wordt als er naar TV gekeken wordt.

De soundbar moet dan op de HDMI (ARC) van de TV.

 

Misschien moet de TS een exact uitleggen

  1. welke receiver hij heeft
  2. welke toestellen hij wil verbinden
  3. wat zijn bedoeling is (wil hij bijvoorbeeld radiozenders van de TV Box beluisteren zonder de TV aan te zetten, etc ...)

Dan kunnen wij hem gerichter helpen.

 

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?

@flip1953 

Dat was ook mijn inziens van hoe het normaal moet. Maar ik volgde ts, en zowel ik als @Santa lazen/begrepen het anders, maar is zoals jij zegt erg omslachtig beschreven.

Bij wat opzoekingen bv met aansluiten van tv, soundbar en bron (in dit geval ps5 artikel) spreken ze dan weer wel over dat de source op tv moet en de soundbar op (e)arc van tv vanwege "delay" en dit meestal vanwege beperking soundbar. Als bv je tv 4k 120hz is, zijn er zelfs onder de grote merken geen soundbars die 4k 120hz passtrough aanbieden. (Wel 4k 60hz)

Maarja tvbox is geen ps5 met hoge eisen, en kan in principe aangesloten worden via soundbar, zonder problemen. Tvbox zend maar uit op 50hz SD als ik op info tv zie. + Mijn tvbox is aangesloten op soundbar en soundbar op earc tv en heb niets problemen. Dus in praktijk kan het wel.

Maar zoals jij ook al aanhaalde dat bv av-receiver ervoor gemaakt is, dat vind ik dus ook. Maarja in een av-receiver kan je veel meer kwijt aan hardware dan bv soundbar. En deze kunnen wel hoger hz aan denk ik. Dus geen problemen met passtrough.

Tis wachten op meer info zoals je al zei.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?

Mijn receiver is een Pioneer 7.1 . Tv is Sony . Soundplate is Sony . 

@filip1953 : De soundplate wordt enkel gebruikt samen met tv , is verbonden met tv via Hdmi.

                   Tv is verbonden met de receiver via Hdmi out van de receiver.

                    De tv is ook verbonden met de receiver via optical link.

                    Alle andere zijn via Hdmi verbonden met de receiver op Hdmi ingangen zoals jij zegt.

                   DVD is verbonden via optical link met de receiver.

De tv box is nu verbonden met de tv via Hdmi.

 

Dus : Ik kijk tv met geluid van de soundplate , maar kan ook tv kijken met geluid via de receiver (dus via de speakers) maar dan zet ik de soundplate op 0 natuurlijk.

         De combinatie DVD/receiver/tv wordt enkel gebruikt om naar een dvd kijk met 5.1

         Radio beluister ik ofwel via de receiver die Internetradio heeft , ofwel via de tv box met geluid uit de tv of  de receiver.

De oplossing kwam dus van de Telenet medewerker die voorstelde zoals ik hierboven al zei . (Hdmi van tv box naar tv en optical link van tv naar receiver)

 

Alles werkt  !

Een ander oplossing zou zijn : een omvormer van "optisch" naar "RCA" (rood/wit) er tussen te steken . Dus een optische kabel van de tv box naar de omvormer en dan van de omvormer naar de receiver met rood/wit  

Bedankt om mee te denken .

 

 

 

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Hoe TV-box aansluiten op receiver zonder 3,5 mm?

@YvanVW24 

Nu begrijp ik het denk ik

De hdmi kabel van tv naar receiver word gebruikt voor geluid tv box.

Op tv nog eens hdmi voor soundplate.

Op dvdspeler optical naar receiver voor geluid dvdspeler.

Als je hdmi splitter koopt voor soundplate en receiver naar tv, hoef je niet telkens alles op 0 te draaien, zoals je aanhaalt en win je een hdmi poort, moest je die nog nodig hebben

 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes