42575
netweters
|
18926
gesprekken
|
20426
vragen
|
Hallo,
ik heb net een nieuwe tv-box IP aangesloten op mijn installatie. Reciever Yamaha CX-A-5100 AV Processor, oudere Sony LCD KDL-52V5500, Epson projector EHTW-9400,….
Nu is het zo dat ik 2 video-out aansluitingen heb op de Yamaha. Één voor de tv en 1 voor de projector. Bij gebruik van de projector slaat deze na exact 20 minuten uit. Laat ik de tv aan terwijl de projector in gebruik is (zinloos) dan blijft de projector actief. Ik heb ook dezelfde dag een Google TV-streamer (4K) aangesloten. Bij deze slaat de projector niet af. Kan uren kijken via het Google apparaat. Wat kan hier het probleem zijn. Een paar jaar geleden een gelijk aardige installatie bij vrienden geplaatst met Yamaha reciever, Epson beamer en Samsung tv. Wel met de vorige generatie tv-box (met coax) . Identiek hetzelfde probleem. Tv moest aanblijven tijdens gebruik van de projector. Niemand kon advies geven wat er fout gaat. Heeft het iets met de resolutie en HDMI -kabels te maken? Bij de vrienden ook alles geprobeerd en geen oplossing. Bij mij nu hetzelfde na inruil oude digicorder. Bizar is wel dat de Google streamer ook 4K is en bij deze heb ik geen probleem. Ergens loopt er iets mis qua communicatie tussen de Yamaha, de Sony Tv en de Epson projector denk ik maar geen idee wat . In stellingen van de HDMI poorten misschien? Werk ik beter op 1 video-out van de Yamaha met een HDMI-switch? Ik weet het niet meer. Ondergronds loopt er wel nog een 15 meter lange HDMI van vermoedelijk een lagere versie dan 2.0 naar de tv. Bij tv heb ik nooit een uitval of onderbreking. Tussen de Yamaha en de projector zit er wel een 2.0 of 2.1 (8K).
heeft er iemand mogelijks de oplossing van mijn probleem? Vroeger met de digicorder nooit problemen. Nu bij mij met de IP-TV box problemen en bij de buren met de vorige generatie tv-box idem. Hartelijk dank voor een reactie.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Als ik het goed begrijp schakelt de projector uit als de TV box IP niet in gebruik is?
In dat geval zou ik eens proberen om de Auto TV optie uit te schakelen op de TV box IP.
Het zou kunnen dat deze een signaal stuurt naar de projector om uit te schakelen als de TV box IP volledig in slaap gaat via HDMI CEC.
Schakel de functie uit die je TV en box samen aan/uit zet onder Systeem > Auto TV.
HDMI CEC zelf kan niet uitgeschakeld worden op de TV box volgens Telenet, maar de functionaliteit voor automatisch aan/uit wel.
Geen garantie dat het probleem opgelost zal zijn, maar je kan proberen...
Hallo, bedankt voor uw reactie.
het is enkel bij het gebruik van de IP tv box dat het probleem zich voordoet in combinatie met de projector. Bij gebruik van IP box en TV hebben we dat probleem niet. Laten we de tv aan tijdens het kijken naar de projector dan blijft hij werken maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ook bij de nieuwe Google TV-streamer geen probleem bij zowel beamer als tv kijken. Zo een streamer is een redelijk gelijkaardig toestelletje als de TV -box lijkt mij en toch geen enkel probleem. Volgens mij zit er ergens een foutje in de sturing/ electronica van de Telenet boxen. Zowel de versie met coax als de IP-boxen. Bij de buren vergelijkbare opstelling en identiek probleem. De afstandsbedieningen heb ik reeds losgekoppeld tussen telenet box en de Yamaha installatie. Dit heeft mij geen oplossing geboden. Volgens mij zijn er ook meer mensen die tegenwoordig gebruik maken van een beamer in combinatie met tv en Telenet TV-box. Dus dit probleem zou zich frequenter moeten stellen zou je denken.
Kan dit eens proberen
Huisje
Ga naar tandwiel
Dan naar systeem
Zet de stand by timer eens op 24 uur
Kijk daaronder ook eens stand by zet eco stand eens af om te zien wat het doet
Hallo,
bedankt voor uw reactie. De eco-modus had ik al bij alle toestellen uitgeschakeld. Gisteren ben ik nog eens in detail in de instellingen gedoken van de projector, de tv en de AV-processor. Daar alle HDMI-instellingen grondig bekeken. Ik denk dat daar fouten in zaten. Bij de tv de Bravia sync uitgeschakeld bij de projector de HDMI-link uitgeschakeld en ook bij iedere gebruikte HDMI bij de Yamaha processor de HDMI-control uitgezet. Ik had dit al geprobeerd maar heb nu na het aanpassen van de instellingen de toestellen volledig heropgestart. Dus ook enkel seconden de stekker uit het stopcontact en dan alles heropgestart. Ook de twee HDMI -uitgangen naar tv en beamer heb ik gewoon eens gewisseld. Gisteren alles de hele namiddag en avond uitvoerig getest en zowel de tv als de beamer doen hun werk zonder onderbreking of uitval. Dus ik denk dat het probleem is opgelost. Wat nu precies tot de oplossing heeft geleid kan ik niet precies zeggen. Vermoedelijk de instelling van iedere HDMI-poort apart. Bij elke poort afzonderlijk de HDMI -link uitgeschakeld bij de Yamaha en ook het uitvoeren van een software update die om één of andere reden niet was uitgevoerd .
Ik blijf voorlopig nog testen maar vermoedelijk zijn alle problemen van de baan. 👍👌🙏🏻😎
Bedankt aan de personen die reageerden en hebben bijgedragen tot de oplossing.. Hartelijk dank.
Super!
Bravia Sync is een commerciële benaming voor HDMI CEC. Soms noemt het ook wel een ARC, HDMI Link, of iets anders.
Inderdaad. Jij had als eerste gereageerd met een link naar de Telenet pagina met een korte beschrijving van de CEC en welke termen verschillende merken hiervoor gebruiken.
Onder andere op deze basis nog wat info opgezocht en opgezocht in de instellingen van mijn toestellen en waar nodig aangepast.
voorlopig werkt alles zoals het moet waarvoor dank.
Mvg, Dirk vdv