Beantwoorden
pramon
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

TV-box en inschakelen TV

Ik heb sinds enkele dagen de nieuwe TV-box, en ben er zeer tevreden mee.

De TV-box is probleemloos gelinkt aan mijn TV en soundbar. Verbinding loopt via HDMI van box —> soundbar —> TV

Het probleem: de TV schakelt niet altijd in. Als alles een tijd uit gestaan heeft (hoelang weet ik niet) wordt de TV niet samen met de box ingeschakeld. Als het maar een kortere periode is schakelt de TV wél in. Ik vind dit vreemd aangezien de TV via IR geschakeld wordt.

Iemand zelfde ervaring? Iemand een goede tip?

0 Likes
5 reacties
Ex-Netweter
 

TV-box en inschakelen TV

@pramon 

Ik weet niet wat het probleem is en heb dus ook geen oplossing.

Maar als je TV mee aangaat met je TV-box dan gaat dit via HDMI-CEC en niet via IR.

https://www.ruconnected.nl/hdmi-cec/

0 Likes
pramon
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

TV-box en inschakelen TV

@Ex-Netweter 

Bedankt voor je antwoord. Ik had ook verwacht dat dit via HDMI-CEC zou gaan. Een simpele test toont echter aan dat de communicatie tussen de remote en  de tv wel degelijk via IR gaat: als ik de voorkant van de remote bedek met mijn hand dan kan ik de tv niet bedienen. Als ik mijn hand wegneem wel. En voor je het vraagt: op de tv staat CEC wel degelijk aan (Anynet+ heet dat bij Samsung).

ik heb de stand-by instelling veranderd naar “snelle start” en nu gaat de tv wel aan. Maar omdat ik een stand-by energieverbruik van 11W vrij veel vind ben ik eigenlijk niet van plan dit permanent te gebruiken. Ik speel nog even met de stand-by instellingen en zie wel waar ik uitkom.

0 Likes
Ex-Netweter
 

TV-box en inschakelen TV

@pramon 

Ik heb dezelfde test gedaan met het aanzetten van de TV-box (met hand voor IR) en de TV gaat gewoon mee aan (en uit). Als je de TV tussendoor bedient (bvb voor instellingen of een app) dan gaat dit uiteraard via IR. Maar aan en uit (mee met de TV-box) is 100% zeker via CEC. Ik heb hier de TV-box ook voorlopig op snelle start staan sinds de laatste update. Bij de volgende update probeer ik terug normale start.

0 Likes
pramon
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

TV-box en inschakelen TV

@Ex-Netweter 

Ik vrees dat ik je ongelijk moet geven. Aan en uit van tv gaan bij mij via IR. Als ik de rode aan/uit knop op de Telenet remote indruk reageer de tv op een IR signaal (je ziet duidelijk dat het stand-by lampje flikkert). Ook als ik de HDMI kabel aan de tv afkoppel gaat de tv gewoon aan of uit, maar dus niet via HDMI-CEC. Andere tv dus andere instellingen…

Ik heb nog wat getest met de stand-by instellingen van de box. Bij normale start en eco-start is het probleem dat, als de installatie een uurtje of zo uitgeschakeld is, de remote geen IR signaal stuurt voor de tv. Bij snelle start is er geen probleem.

0 Likes
pramon
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

TV-box en inschakelen TV

Update: sinds gisteren werkt alles zoals het hoort. Ik heb verder niets meer veranderd dus het is mij een raadsel hoe dit komt. Case closed dus.