@Torchwood schreef:
Dan is het op dit ogenblik enkel een puur administratieve regeling dat het niet kan met een TV box? Want technisch zie ik het probleem niet. Als je een digicorder interactief kan maken met modem zonder full internetaccount waarom kunnen ze dat dan niet voor de TV box?
Je kan het een administratieve of commerciële beslissing noemen, maar aan de basis ligt volgens mij een technische reden.
Voor puur security redenen willen ze volgens mij dat de TV Boxen achter een firewall staat, dus achter de HGW. Vandaar dat ze niet willen dat de TV Boxen aangesloten worden op een modem-only (via de opstelling met een switch), en dat "administratief" blokkeren.
De oude decoders stonden namelijk nooit achter een firewall, maar wel direct op het Telenet netwerk: via een modem-only + switch, ofwel via de HGW en Mac passtrough (=bridged), en dat is een veiligheidsrisico ...
De TV Box gebruikt krijgt nu dus een intern IP van de HGW, en het verkeer wordt gerouted via het internet om te verbinden met de Telenet TV servers (of andere toekomstige diensten via het Internet?).
Hoewel een combinatie TV-box + modem-only "administratief" niet mogelijk is, blijkt de TV-Box wel te werken achter een modem-only + eigen router!
Maar inderdaad, technisch gezien zou het perfect mogelijk moeten zijn om een TV-Box te gebruiken achter een HGW zonder actieve internet verbinding, als Telenet ervoor zorgt dat de TV servers bereikbaar blijven, zelfs zonder internet abonnement.
Net zoals je nu ook een PC kan aansluiten op een HGW zonder internet, en toch toegang krijgt tot bepaalde Telenet sites (onder andere de "self-service" pagina).
Dat is dus ook wel een commerciële beslissing (wettelijk toegelaten koppelverkoop ☹️).