Beantwoorden
KennyS
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
π-DAY! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Tv box api control

Als enthousiaste smart home believer wou ik eens weten of de nieuwe tv box Api calls toelaat voor de bediening ? Of moeten we opnieuw terugvallen op de IR-technologie van 30 jaar geleden om een koppeling te kunnen maken ? Is er bvb ondersteuning voor wake on lan?  of is dit alles weer niet mogelijk doordat de box een publiek ip moet krijgen?

 

Ivm de stembediening , kunnen jullie even verduidelijken welke dienst hiervoor gebruikt zal worden?

Is dit compatibel met Google home,  Apple homekit of Amazon echo ?

 

Kortom: kunnen jullie wat info geven over de technische achtergrond van de tv- Box?

 

Alvast bedankt voor jullie feedback. 

 

29 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Tv box api control

Nope, de stembediening is van Telenet zelf en dient puur om simpele commando’s te geven die bettekking hebben op de TV-Box zelf. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Piloteer
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Safespot Smartlock π-DAY! Alles op zijn plek!

Tv box api control

De nieuwe EOS box is nog dommer dan de vorige. Hij praat geen IR (tenzij volume up & down en nog enkele basis commando's). Er is voor zover ik weet geen API en hij praat geen CEC of nauwelijks. De vorige kon ik opzetten via CEC en aansturen via IR. Nu helemaal niets. Ik kan alleen nog het volume wijzigen via IR.

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Tv box api control

CEC werkt wel gewoon bij mij hoor? Je moet via instellingen de TV even aan de box koppelen. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Piloteer
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Safespot Smartlock π-DAY! Alles op zijn plek!

Tv box api control

In het kader van de vraag omtrent smart home spreken we hier niet over de koppeling tussen de tv en de box maar over de koppeling tussen devices die extra CEC commando's kunnen sturen.

Met mijn vorige digicorder kon ik via een echo dot en een RPI die gekoppeld is via HDMI de digicorder opzetten, een kanaal ingeven (bijvoorbeeld de voormalige muziekzenders) en het volume resetten.

Het lijkt er dus op dat de box wel een cec commando kan doorsturen naar de tv, maar geen cec commando's kan ontvangen. Er lijkt mij geen enkele ander manier te zijn om de box aan te zetten dan via de standaard afstandsbediening.

0 Likes
Piloteer
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Safespot Smartlock π-DAY! Alles op zijn plek!

Tv box api control

@KennyS 

Ik ben eruit. Om je box te integreren in je smarthome heb ik een oplossing gevonden.
Je box praat dus wel gewoon IR. We kunnen dus uiteindelijk terugvallen op ir in afwachting van andere mogelijkheden. Het is gewoon de kunst een manier te vinden om de codes te vinden. Op het net vind je ze niet en je remote stuurt geen ir, alleen maar rf (tenzij voor enkele beperkte functies). Je kan dus via je remote en een ir extender met learner functionaliteit niet achterhalen wat de codes zijn.
Blijkbaar is Logitech Harmony er wel in geslaagd. Ik ben ééntje gaan kopen en er in geslaagd de box te bedienen. Ik vind de Harmony hub wel niet zo goed om te integreren in je smarthome. Ik heb toen de Harmony Hub naast men ir extender ontvanger gezet. Ik heb deze (iTach IP2IR) dus alle commando's kunnen aanleren via de Harmony Hub. Ik kan nu via eender welk platform that http requests kan uitsturen (in mijn geval Fibaro of RPI) de ITach het ir commando te laten uitsturen. De harmony Hub kan ik nu terug naar winkel brengen :-). Veel succes.

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Tv box api control

In deze post staan enkele codes, bedoel je deze?

 

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
KennyS
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
π-DAY! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Tv box api control

@Piloteer  Bedankt voor je opmerkingen. Deze oplossing heb ik al nu een paar jaar lopen via een RPI en de lirc-web-api van Alex Bain ( https://github.com/alexbain/lirc_web ) (voor de digicorder uiteraard). Maar eigenlijk wil ik net af van dit soort "gehackte" oplossingen en van het IR protocol in het algemeen. Uiteraard is de RPI ook weer een sluimerverbruik waar ik eigenlijk vanaf wil. En ook weer bloated gsm apps gaan installeren met god-weet-welke achtergrond data-collector is ook niet men favoriete bezigheid.

 

Wat ik eigenlijk wou bereiken met men vraag was om de slimme mensen van telenet eens wakker te maken en ook hun producten te gaan aanpassen aan de IOT -tijd waar alles via een API verloopt. 

 

Het is bijvoorbeeld leuk om je volume lager en hoger te zetten via api to IR to box maar op men visualisatie wil ik wel mooi een slidertje hebben  die correct staat met het huidige setting. via IR is dit jammer genoeg nog steeds niet mogelijk. of kunnen uitlezen naar wat ik aan het kijken ben. bvb een film om dan via imdb achtergrond info te kunnen tonen.  

 

Via de yelo app is het mogelijk om bvb te swipen naar je digibox, wat dus ergens op de achtergrond een call (upnp?)moet gaan doen in alle waarschijnlijkheid. Dat zou dus inhouden dat er een wel een soort van api beschikbaar is(enkel weer niet public). 

 

Ik zelf ben momenteel aan het overwegen om de over te gaan naar SAT met bvb dreambox waar dit alles wel gewoon kan. 

 

Telenet mag ook eens aan de "power"-user gaan denken in plaats van alles steeds maar meer "dummyproof" te gaan maken. Ik begrijp natuurlijk dat 95% van gebruikers geen moer zal hebben aan dit soort functionaliteiten. en dat dus de uitbouw van dit niet hoog op het prioriteitslijstje staat. maar toch het zou leuk zijn. 

 

BTW: Als ze toch bezig zijn, wanneer komt er eens een SIP-trunk voor particulieren? En een gsm versterker voor indoor via internet ( zoals die dingen van proximus). Huis is goed geïsoleerd dat ik nu kan gaan buiten staan om gsm te gebruiken :'( 

 

Piloteer
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Safespot Smartlock π-DAY! Alles op zijn plek!

Tv box api control

Neen, met die codes was ik niets. Geen mogelijkheid gevonden hoe deze overeenkomen met ir codes (zoals ik ze ken).
Bijvoorbeeld: 1:3,2,36023,1,1,15,10,6,10,6,22,6,10,6,10,6,28,6,10,6,10,6,10,6,22,6,22,6,16,6,22,6,10,6,10,6,28,6,10,6,3325

0 Likes
Piloteer
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Safespot Smartlock π-DAY! Alles op zijn plek!

Tv box api control

@KennyS , grotendeels met je eens 🙂

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Tv box api control


@KennyS  schreef:

 

 

BTW: Als ze toch bezig zijn, wanneer komt er eens een SIP-trunk voor particulieren? En een gsm versterker voor indoor via internet ( zoals die dingen van proximus). Huis is goed geïsoleerd dat ik nu kan gaan buiten staan om gsm te gebruiken :'( 

 


Dat bestaat 🙂

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-is-de-mobile-coverage-extender/


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WimPi
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Tv box api control

@Piloteer Kan je de codes delen die je ingelezen hebt?

Ik zelf maak gebruik van loxone smarthome, en ik kan daarmee CCF bestanden opladen. 

Het zou een hele hulp zijn!

 

Bedankt

0 Likes
Piloteer
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Safespot Smartlock π-DAY! Alles op zijn plek!

Tv box api control

pm gestuurd.

0 Likes
BrechtM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Tv box api control

Beste,

 

Kan je een lijst delen met de IR commando's? Ik wil de box integreren in een domoticasysteem maar kan ook enkel via IR commando's versturen naar de TV-box

0 Likes
Wayne
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! On a roll... Happy New Year!

Tv box api control

@BrechtM kijk hier eens, de ziggo next mediabox is net dezelfde hardware, ik gebruik deze via mijn harmony afstandsbediening dus deze zouden moeten werken.

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/compacte-next-ir-codes-voor-o-a-pronto-42194

0 Likes