Beantwoorden
JanVC007
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Happy New Year! Tien op tien! Handje vol! It's your eighth party!

Hoe kan je mails best archiveren in Thunderbird?

Klant: Janxxxxxxx, klantnr:xxxx Ik heb volgende vraag, ik gebruik Thunderbird als mailprogramma, en ik zou graag mijn belangrijke mails die ik in archief bewaar vast in mijn mailprogramma hebben. Momenteel gebruik ik IMAP, maar op deze manier kan ik door foute manipulatie binnen webmail door mezelf of mijn huisgenoten deze mails verwijderen, of door een probleem of gegevensverlies bij de server van Telenet zelf deze mails kwijt spelen. Als ik echter POP3 gebruik dan krijg ik deze archief niet mee binnen mijn account.
Gezien wij verantwoordelijk zijn voor zowel de schoonmoeder als de schoonbroer vanwege lastgeving, zijn er heel wat mails die belangrijk zijn, en ik wil deze niet kwijt en dus vast op de pc hebben. Hoe kan ik dit verkrijgen. Importeren vanuit webmail gaat niet en via IMAP instelling, kan ik ze makkelijk kwijt geraken. Hebben jullie hier een oplossing voor, kan ik de mails op enige manier opslaan?
kopiëren naar een andere map binnen mijn mailprogramma (Thunderbird) lukt ook niet de opdracht word na enige tijd afgebroken door de server van Telenet en ik krijg slechts enkele mails gekopieerd.
 
Ps ik ben door Telenet door gezonden naar jullie, gezien ze mij niets meer kunnen zeggen dan hoe ik mail moet instellen, maar dat weet ik uiteraard.
Graag jullie advies hierin, Met dank, Jan

janne_man (Krak) heeft de inhoud van deze post bewerkt.
Reden: Naam en klantnummer gemaskeerd wegens in strijd met de regels op Netweters
 
Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Archief mails
0 Likes
8 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe kan je mails best archiveren in Thunderbird?

@JanVC007 

Je kan in Thunderbird lokale mappen maken.

Vervolgens kan je één of meerdere Berichtenfilters aanmaken. Dat vind je onder Extra.

Op basis van een bepaald criterium (bovenste gedeelte) doe je een actie (onderste gedeelte). Als actie kan je kiezen tussen kopiëren of verplaatsen. Bij verplaatsen zal het bericht verwijderd worden uit uw inbox, bij kopiëren zal je het twee keer hebben, één keer in de Inbox en één keer in de folder naar waar je het hebt verplaatst.

 

Hoe kopieer je uw de berichten? Binnen Thunderbird heb ik al meerdere keren honderden berichten in één keer gekopieerd, steeds zonder problemen.

 

Met standaard instellingen:

Bij IMAP wordt steeds alles gesynchroniseerd tussen je mails in Thunderbird en in Webmail. Wissen op één plaats is ook gewist op de andere plaats.

Bij POP3 wordt de mail in Webmail gewist eens je die binnengehaald hebt in Thunderbird.

 

0 Likes
JanVC007
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Happy New Year! Tien op tien! Handje vol! It's your eighth party!

Hoe kan je mails best archiveren in Thunderbird?

Beste Janne-Man, dit begrijp ik allemaal maar mijn Archief berichten staan reeds in een aparte map (Archief) in Telenet webmail en dus ook in mijn Thunderbird. Maar hier geld net hetzelfde eens verwijderd in Webmail (Telenet) per ongeluk of door een fout ben ik deze kwijt in mijn Thunderbird net zoals je beschrijft op het einde van je uitleg. Mijn map archief kopiëren in Thunderbird naar een aparte Map zodat dit onbedoelde verwijderen via webmail niet meer kan, lukt niet. Na enkele seconden word dit proces gestopt door de server van Telenet, wat ik vreemd vindt. Dus ik had gehoopt op een andere manier, ik wil best wel IMAP blijven gebruiken, maar wil mijn archief extra op mijn Pc in Thunderbird zonder dat het vanuit webmail kan gemanipuleerd worden. Dus hier zoek ik nog een oplossing voor.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe kan je mails best archiveren in Thunderbird?

@JanVC007 

Doe volgende test:

Maak in Thunderbird een lokale folder aan. Als je in het linker deelvenster op het v-tje klikt van je e-mailadres, gaat het v-tje veranderd zijn in een groter dan teken. De lokale folder moet dan zichtbaar blijven.

 

Als je  lokale folder gemaakt is, klik je één keer op een eerste mail die je lokaal wil bewaren en met de CtrlL-toets ingedrukt, druk je met de muis op een volgende e-mail die je wil bewaren. Nu zijn alle mails van de eerst aangeklikte tot de laats aangeklikte opgelicht. Druk nu op de rechtermuisknop ergens in het opgelicht gebied en kies dan Kopiëren naar en vervolgens scrol je naar beneden naar Lokale mappen en kies de gewenste map.

 

Als je bang bent dat het verkeert kan lopen, stuur dan twee mails naar jezelf en probeer het daar mee.

 

Met deze methode behoud je de mail op de originele plaats en heb je een dubbel in een lokale map. Je mag gerust grote hoeveelheden kopiëren. Hou er wel rekening mee dat deze verwerking een tijdje duurt. 

JanVC007
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Happy New Year! Tien op tien! Handje vol! It's your eighth party!

Hoe kan je mails best archiveren in Thunderbird?

Beste Janne Man,

 

Super bedankt voor dit voorstel.

Ik heb dit even getest met een eerste sub-Map, en dit lijkt te lukken, maar zal wel een hele opdracht worden, want binnen mijn archief, moet ik map per map werken. Dus inderdaad lokaal een map aan maken, dan alle sub mappen en daarna alle mails per map selecteren en kopiëren zoals je voorstelde.

Kanttekening, best werken met shift toets om alle mails binnen de sub-map aan te duiden, want met Ctrl moet je dit één voor één doen.

Jammer dat je niet alle sub mappen kan aanduiden, want dan lukt kopiëren niet.

Ik doe morgen verder met dit voorstel en als alles goed loopt, wat ik vermoed dan breng ik je op de hoogte.

Fijne avond nog en supper bedankt, Jan

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe kan je mails best archiveren in Thunderbird?

@JanVC007 

Ja, inderdaad met Ctrl kan je verschillende individuele mails selecten. Met Shift kan je van een begin tot een einde selecteren.

 

Onder Extra kan je berichtenregels aanmaken. Ik heb die nooit gebruikt in Thunderbird. Mogelijk kan je die instellen voor je behoefte.

0 Likes
JanVC007
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Happy New Year! Tien op tien! Handje vol! It's your eighth party!

Hoe kan je mails best archiveren in Thunderbird?

Beste Janne Man,

Ik zit nu zowat in de helft van de procedure en kan dus zeggen dat je voorstel werkt.

Wat die regels instellen betreft, dat zal ik later bekijken wat dit juist inhoud.

In elk geval super bedankt om me met dit probleem verder te helpen.

Ik wens je een fijne dag toe en wie weet kan ik later nog eens beroep doen op jou of iemand anders, of zelf iemand verder helpen.

Je kan deze vraag dan ook afsluiten.

Met vriendelijke groeten, Jan

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe kan je mails best archiveren in Thunderbird?

@JanVC007 

Ik ben  blij dat deze oplossing voor jou werkt.

Ik heb ondertussen eens een testje gedaan met de regels in Thunderbird. Je kan de regels automatisch laten werken op je inbox en je hebt de optie om een regel toe te passen vóór of na de spamverwerking. Daarnaast kan je de regel manueel uitvoeren op elke map naar keuze. Opgelet hiermee want als je kopiëren bevat als actie en je doet dit per ongeluk twee keer, dan verdubbel je die mails in de bestemmingsmap.

 

De vraag afsluiten doe jij best door het antwoord dat je vraag het best beantwoord aan te duiden als oplossing.

0 Likes
JanVC007
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Happy New Year! Tien op tien! Handje vol! It's your eighth party!

Hoe kan je mails best archiveren in Thunderbird?

Fijn dat je dit nog even meld, ik ga dit zelf ook nog wel even uittesten, maar ben voorlopig nog even zoet met overzetten archief. Ik ben terwijl ook bezig met een update en aanpassing van al mijn paswoorden zodat ook daar de veiligheid verbetert word.

Nogmaals dank, fijn dat jullie er steeds staan met de nodige raad.

Ik sluit dus zelf af, hou jullie daar allen veilig en gezond, Groeten, Jan