Beantwoorden
Ex-Netweter

Mails automatisch laten wissen (IMAP)

Enkele dagen geleden kreeg ik een mail van telenet dat mijn mailbox bijna vol zit. 

Vroeger werkte ik met een POP3-server en werden de mails automatisch gewist van de server éénmaal ze gedownload waren op mijn computer. 

Nu heb ik echter een smartphone waar mijn mails ook op gedownload moeten worden en veranderde ik dus naar een IMAP-server, zodat alles gesynchroniseerd wordt met elkaar (mails worden zowel op de vaste computer als op mijn smartphone gedownload, als ik ze op het ene toestel lees, dan wordt het op het andere toestel ook als ongelezen gemarkeerd, etc...).

Is er een manier om ervoor te zorgen dat gelezen mails na enkele weken ook gewist worden van de server, zonder dat ze gewist worden op mijn vaste computer en/of smartphone?

Ik werk met een Imac/Iphone en gebruik het programma 'Mail'.

Ik zoek me suf maar ik vind het niet... Maar misschien is dit niet mogelijk?

Alvast bedankt voor de hulp!

Olivia

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Daarvoor zal je via uw vaste computer met POP3 moeten werken en instellen dat ze x aantal dagen moeten gewist worden op de server.

Nadeel is dat je maar 1 IMAP account mag maken anders houden de verschillende IMAP accounts elkaar in leven.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Een andere mogelijkheid is om een regel in te stellen via webmail.

Je kan daar bvb instellen dat alle mails van voor een bepaalde datum moeten gewist worden.

Je kan jammer genoeg niet instellen "mails ouder dan 100 dagen". Misschien een suggestie voor de volgende update van Telenet webmail?

Dus moet je elke maand de regel aanpassen.

Maar je zal eventueel een combinatie moeten toepassen van POP3 op je vaste computer en deze regel.

Zoiets bvb.

verwijderen.PNG

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
Ex-Netweter

Bedankt voor de tips!

Als ik de eerste mogelijkheid zou toepassen, blijven de mails dan wel in het programma 'Mail' staan wanneer ze op de server gewist worden?

Als ik nu de mails handmatig wis in mijn Telenet webmail, dan verdwijnen ze ook in het programma 'Mail' en dat wil ik liever niet.

BertXL
Professional Bijna Allesweter
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

De eenvoudigste manier om ze te wissen op de server, is door ze ook te verwijderen op je computer. IMAP houdt automatisch alles in sync. 

Maar verwijderen hoeft niet noodzakelijk verwijderen te zijn 🙂

Je kan bvb ook je mails archiveren vanuit je IMAP bestand naar een PST bestand (in Outlook), en dan worden ze ook automatisch verwijderd op de server (en op je iPhone), maar heb je ze wel nog op je computer in je archief.

Archiveren kan je zelfs automatisch laten lopen in Outlook om de zoveel tijd. Ik denk niet dat er in Mail echter zoiets bestaat...

BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
0 Likes