25.239
netweters
|
155.848
antwoorden
|
21.042
vragen
|
Vandaag kreeg ik een mail van Telenet. Als voetballiefhebber vond ik het niet meteen opbeurend.
Vanaf 1 juli verdwijnt DAZN uit het aanbod en als dit op 25/07, bij de start van de nieuwe voetbalcompetitie nog steeds het geval is, zal men maandelijks € 5 korting krijgen op het Play Sports-abonnement. Eén week vroeger start trouwens al het voetbal op DAZN met de Belgische supercup tussen Union en Club Brugge. Deze wedstrijd kunnen we dan ook al niet meer volgen.
Play Sports heeft voor de voetballiefhebber nog de voetbalrechten van de Premier League, de Eredivisie en daar komt nu nog de Bundesliga bovenop. Champions League, Europa League en Conference League zijn er ook nog, maar als voetballiefhebber kun je hiervoor nog vrij goed terecht op de open zenders.
Wat is € 5 korting als je zoveel moet verliezen? Je verliest niet enkel Belgisch voetbal uit 1A, maar ook 1B voor de liefhebbers, maar ook heel wat ander Europees topvoetbal.
Bijgevolg wonen wij met 3 personen thuis en hebben we 1 digicorder en 2 aangekochte digiboxen. Vanaf september is Play Sports daar ook niet meer op te ontvangen. De nieuwe tv-boxen kun je enkel nog maar huren en dat betekent voor ons gezin ook nog eens een flinke maandelijkse meerkost.
En dan zijn er ook nog tv-storingen waarvoor de technieker van Telenet een opmerking heeft gemaakt en waar Telenet nog steeds geen gevolg aan heeft gegeven...
De kans om het pakket op te zeggen wordt daardoor een heel stuk groter.
“Onderhandelingen tussen DAZN en telecombedrijven over uitzendrechten Belgisch voetbal gaan cruciale fase in”
DAZN zit weer rond de tafel met Proximus, Telenet en Orange/VOO over de uitzendrechten van het Belgische voetbal. Volgens De Tijd gaan de onderhandelingen tussen het sportstreamingsplatform en de telecombedrijven een cruciale fase in. Is er een deal in de maak?
Het Belgisch voetbal is momenteel niet te zien bij de grootste telecomondernemingen in ons land. Wie naar de wedstrijden van Club Brugge, Anderlecht en meer wil kijken, moet een abonnement afsluiten bij rechtenhouder DAZN, dat het Belgisch voetbal uitsluitend aanbiedt via de eigen app.
Vooralsnog weigerden Telenet, Proximus en Orange/VOO te betalen wat DAZN in eerste instantie eiste. Volgens de telecombedrijven vraagt DAZN zo’n 20 procent meer dan vijf jaar geleden, toen er ook rond de tafel werd gezeten om de uitzendrechten van het Belgische voetbal te bespreken.
Volgens De Tijd betaalt DAZN tussen nu en 2030 zelf zo’n 86 miljoen euro per seizoen voor de uitzendrechten van de Belgische hoogste voetbalklasse, maar loopt dat bedrag op tot boven de 100 miljoen omwille van productiekosten.
“Het aanhoudende gepoker”, zoals De Tijd de onderhandelingen noemt, gaat nu een nieuwe, cruciale fase in. Volgens het dagblad hopen beide partijen snel tot een akkoord te komen, al blijft de marge “flinterdun”. DAZN zou volgens meerdere bronnen water bij de wijn hebben gedaan. Het blijft wachten of dat voor de telecombedrijven voldoende is.
Wat met samenvattingen?
Ook met de VRT blijft een overeenkomst over het uitzenden van langere samenvattingen voorlopig uit. Enkel rond het uitzenden van korte clips werd al een deal gesloten tussen enerzijds de openbare omroep (VRT) en DPG Media (VTM) en anderzijds DAZN.
Mac1 misschien stukje korter maken met de link erbij,
Een artikel gelezen in P magazine over de onderhandelingen tussen de Telco’s en Dazn:
Op hun website is blijkbaar de prijs voor een jaar (in 1X te betalen) verdwenen.
Ineens kwam er 9,99€ /maand, maar onduidelijkheid?
Goed nieuws voor de fans van 1B: DAZN zendt dan toch alle wedstrijden van de Challenger Pro League uit
https://tinyurl.com/bdh97bke
Goed nieuws voor de fans van pakweg Beerschot, Lokeren of KV Kortrijk: nadat vorige week bekend geraakte dat slechts de helft van de wedstrijden in de Challenger Pro League te zien zou zijn bij DAZN, meldt de rechtenhouder dinsdagnamiddag dat dan toch alle wedstrijden uitgezonden zullen worden in de app.
In de onderhandelingen over de uitzendrechten engageerde DAZN zich op vraag van de Pro League, de verzameling van profclubs, om ook dit seizoen opnieuw de wedstrijden uit de Challenger Pro League uit te zenden. Alleen nam de Pro League - niet op initiatief van DAZN dus - maar een minimum aan uitzendverplichtingen in het die tender op, wegens de tegenvallende kijkcijfers. Er zouden dus maar vier van de acht duels uitgezonden worden.
De Pro League nam in zijn tender bovendien op om de wedstrijden voortaan maar met twee in plaats van vijf camera’s te capteren, dus DAZN zal het ook met een beperktere productie doen. En waar de commentatoren voorheen overal ter plaatse aanwezig waren, zouden ze de matchen nu vanuit een studio in Brussel verslaan.
Geautomatiseerde camera’s
DAZN en de Pro League onderzochten de voorbije weken de mogelijkheid om toch alle wedstrijden in beeld te brengen. Een technische oplossing werd gevonden via de geautomatiseerde analyse camera’s die de Pro League in de stadions van eerste en tweede klasse liet installeren. DAZN zal de wedstrijdbeelden van deze camera’s gebruiken om livestreams te creëren die met NL- en FR-commentaar te bekijken zullen zijn in de app van DAZN.
De Challenger Pro League gaat komende vrijdag van start. Om 20 uur neemt trekt degradant Beerschot naar Seraing, op het zelfde uur nemen Olympic Charleroi en Jong Gent - de twee nieuwkomers uit eerste amateur - het tegen elkaar op.
@MAC1 schreef:Goed nieuws voor de fans van 1B: DAZN zendt dan toch alle wedstrijden van de Challenger Pro League uit
https://tinyurl.com/bdh97bkeGoed nieuws voor de fans van pakweg Beerschot, Lokeren of KV Kortrijk: nadat vorige week bekend geraakte dat slechts de helft van de wedstrijden in de Challenger Pro League te zien zou zijn bij DAZN, meldt de rechtenhouder dinsdagnamiddag dat dan toch alle wedstrijden uitgezonden zullen worden in de app.
Inderdaad, via de app. Want met 3 DAZN Pro League-kanalen komen ze niet toe aangezien er wekelijks 4 matchen zaterdagavond zijn in 1B en dan nog 1 in 1A. Dus als er al een akkoord komt, dan zullen klanten van Proximus, Telenet en andere telco's mogelijks niet het volledige aanbod krijgen.
Zijn er al mensen die een gratis abonnement namen van 7 dagen op JPL via Dazn app?
Hier als test een gratis abonnement genomen (en geannuleerd) en volgende week zien we wat er gebeurt na die 7 dagen. Het was wel genieten van de JPL match en beeld was zeer goed!
@Hofkens dit was voorgaande jaren toch ook al zo, dat los van de JPL er van alle andere competities beduidend meer te zien was enkel via de app, want ook de gewone DAZN kanalen op Play Sports hadden heel vaak herhalingen en oninteressante stuff terwijl in de DAZN app live wedstrijden waren.
@K-330 ik heb gewoon jaarabonnement genomen op 18/07 en kon recent cancelen maar heb het niet gedaan, desnoods betaal ik bij een deal dzn te veel, hun stream zijn gewoon çva eigenlijk en vorig weekend een delay van 20sec wat vrij normaal is voor live streaming
Er lopen nu onderhandelingen met Vtm en De Vrt
Play 4 doet niet meer mee helemaal geen interesse
Het zou terug op Vrt weer Sportweekend zijn
En op Vtm zou het Stadion weer heten
@luc55 vind ik maar normaal, ook al zijn de ruimere samenvattingen gratis op de app beschikbaar, ff op ne zondagavond naar sportweekend en/of stadion kijken is voor velen toch andere en toegankelijkere beleving
DAZN mikt op wereldheerschappij, Belgische voetbalrechten zijn voetnoot
https://tinyurl.com/mryt826p
Het sportmediabedrijf DAZN en de Belgische telecombedrijven onderhandelen over de live-uitzendrechten van de matchen van het Belgische profvoetbal. Het Britse sportmediabedrijf werkt aan werelddominantie als sportstreamer, maar dat komt met een prijs.
De mediarechten op het Belgische profvoetbal zijn eerder borrelnootjes in het portfolio van het Britse sportmediabedrijf DAZN. Dat betaalt tot 2030 86 miljoen euro per jaar voor de rechten op de live-uitzendingen van de matchen van onze hoogste afdeling. Tegelijk gaf DAZN Group in het jaar tot juli 2024 - de recentste cijfers die het bedrijf geeft - alleen al 3 miljard dollar uit aan sportrechten.
De kamp om de wereldtitel bij de zwaargewichten tussen boksers Oleksandr Oesyk en Daniel Dubois was eind juli nog exclusief te zien bij DAZN. Vechtsport, zoals ook het UFC-kooivechten, is door zijn grote populariteit bij jongeren sowieso een speerpunt voor DAZN.
De mix aan sportcompetities die DAZN wereldwijd kan bieden via zijn streamingplatform is groot. Wie in België via de DAZN-app naar sport wil kijken, kan kiezen tussen 24 sporten, van voetbal en tennis over basketbal en motorsport tot American football en golf. Het aanbod is niet in elk land identiek, omdat de verkoop van sportrechten vaak nog nationaal geregeld is.
In het voorlopige jaarverslag over 2024 meldt DAZN ruim 90.000 sportevenementen live te hebben uitgezonden in 200 mediamarkten. Daarmee bereikte het bedrijf naar eigen zeggen 300 miljoen mensen. Het zegt snel naar 1 miljard te willen. DAZN deelt geen cijfers over betalende abonnees.
Intensief shoppen
Dat intensieve shoppen kost handenvol geld. DAZN boekte over 2023 een operationeel verlies van 1,4 miljard dollar op 3 miljard inkomsten. Over 2024 zei CEO Shay Segev in een update over het bedrijf niets over winst of verlies. Hij maakte alleen bekend dat de omzet gestegen was tot 3,4 miljard dollar.
Voor het lopende boekjaar stelt DAZN te mikken op een omzet van 6 miljard dollar. Die haalt het niet alleen uit livewedstrijden, maar ook uit reclame en - voorlopig in een beperkt aantal markten - gokactiviteiten. Die moeten onderdeel worden van wat DAZN als 'enhanced fan experience' omschrijft: gaming, ticketverkoop voor fysieke events en een webshop voor merchandise.
Zoals dat bij alle moderne entertainment hoort, kan DAZN evenmin zonder sociale media om buzz te creëren en nieuwe klanten te lokken. Naast het delen van korte videofragmenten van de events zet het ook in op polls en quizzen. Die lokten vorig jaar 100 miljoen deelnemers.
De strategie van DAZN is die van veel voorbeelden in de techsector. Het bedrijf geeft miljarden uit om dominant te worden in zijn domein - het online streamen van sport - zonder dat daar meteen voldoende inkomsten tegenover staan. Dat verklaart het miljardenverlies in de voorbije jaren.
Het opzet is vervolgens commercieel te profiteren van de status als pionier en de hyperdominantie die daaruit volgt. Dat moet dan voor de hefboom zorgen om echt geld te verdienen via zijn vijver abonnees en zo winstgevend te worden.
Het is nog onzeker of dat duurzaam zal lukken. Wat DAZN doet, is nieuw op de markt van sportrechten. Het ent zijn zakenmodel op de toenemende shift van klassieke tv naar streamen. Maar het topsegment in de sportrechten - zoals American football of de Engelse Premier League - is peperduur. Om voldoende aantrekkelijk te zijn als mondiaal platform zijn zulke competities wel nodig in een portefeuille.
Saoedisch geld
Vanwaar dat geld komt? DAZN steunt op zijn eigenaar, de Brits-Amerikaanse miljardair Leonard Blavatnik (68) met roots in Oekraïne. Hij pompte via zijn investeringsvehikel Access 6,7 miljard dollar in DAZN. De muziekmaatschappij Warner Music is een ander bedrijf in de portefeuille van Blavatnik.
DAZN kreeg vorig jaar van Blavatnik een nieuwe levenslijn van 800 miljoen dollar om de verliezen dicht te rijden. Tegelijk betaalde een Saoedisch staatsfonds - dat specifiek inzet op sport - 1 miljard dollar voor een bescheiden minderheidsbelang in DAZN.
Het bedrijf staat nu voor zijn moment van commercieel oogsten. Het management bestaat uit veteranen uit de wereld van media, entertainment en gaming. Het Belgisch voetbal is een klein pakket in het portfolio, maar de opstelling van DAZN in België - het bedrijf voert harde onderhandelingen met onder meer Telenet en Proximus over een licentie op de rechten - toont wel waar de focus ligt: op verdere rentabilisering.
Het Belgische dossier toont tegelijk het dilemma waarmee DAZN voorlopig blijft kampen. Anders dan klassieke tv-bedrijven gewoon waren, kan het geen dure sportrechten uitsmeren over alle tv-abonnees, net omdat het alleen sport aanbiedt. Maar dan maar de werkelijke kostprijs van sportrechten doorrekenen, levert geen commercieel leefbaar product op.
DAZN mikt voorlopig op een gemengd model van eigen klanten en distributiedeals met telecomspelers. Maar die zijn niet zomaar bereid DAZN ter wille te zijn, zeker nu met de shift naar streaming klassieke tv- en dus ook sportabonnees voor hen minder essentieel worden.
Met werelddominantie in zicht moet DAZN nu overtuigen dat het ook een winstgevend bedrijf kan worden. Oprukkende piraterij maakt de uitdaging alleen groter.
Als dit allemaal leest, dan zie je hoe Dazn machtig is dankzij krachtige investeerders die geld pompen in t bedrijf. Alleen al een stukje voor de verliezen te dekken en de rest voor rechten van de sport te kopen.
Zonder dit, allang failliet!
Al goed dat er kleine spelers zijn die ook sportrechten kopen en laat ons hopen dat t zo ook in de toekomst mag blijven...