Beantwoorden
Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

Ik heb even rondgekeken naar gelijkaardige vragen, maar zie niet direct een antwoord (wat me verbaasd), maar goed, bij deze een poging via deze weg.

Context :

Ik beschik over 3 aangekochte digiboxen (AD220) en 1 Digicorder (AD2200) in huur.

Sinds enige tijd werken de 3 digiboxen TEGELIJKERTIJD niet meer, het is te zeggen, ik krijg geen menu meer, als ik op de afstandsbediening op "het huisje" druk (dus ik kan niet naar het zenderkeuzemenu, ook niet naar "Mijn telenet", instellingen, ...

De afstandsbediening werkt wel normaal, ik kan de digiboxen aan/uitzetten, volume regelen, naar de volgende zender gaan (via volgend/vorig kanaal).

Ik heb wel een normaal TV beeld (dus "gewoon TV kijken" lukt wel).

Gezien ik niet via de afstandsbediening naar het menu van de digibox kan, heb ik geprobeerd om de digiboxen naar de fabrieksinstellingen te krijgen via "Back+ok" + langdurig op "back" drukken.  Dit lukt ook niet.

Alle digiboxen zijn correct geconnecteerd via Coax (uiteraard, anders zou het TV beeld niet doorkomen) en hebben allemaal een correct werkende internet aansluiting (getest door er mijn laptop op te koppelen).

Als ik de DIGIBOX koppel op de coax/internet aansluiting van de DIGICORDER die wel correct werkt, dan lukt het ook niet.

Alle digiboxen/digicorder staan in principe "interactief".

Ik heb TELENET even gecontacteerd, en zij komen tot de conclusie dat de DIGIBOXEN alledrie (tegelijkertijd ???) defect zijn, en dat ik een afspraak moet maken om een technicus te laten langskomen (hoewel het mij een raadsel is wat die zou kunnen komen doen).  Bovendien lees ik in de voorwaarden dat er kosten kunnen zijn als een technieker dient te komen voor de aangekochtte toestellen.

In dat kader lijkt het mij nog eigenaardiger dat uitgerekend de kooptoestellen plots defect gaan, en het huurtoestel perfect blijft werken.

Vandaar even mijn licht hier opsteken.

Gezien ik niet echt gelijkaardige vragen hier lees, betwijfel ik dat ik hier ook een antwoord ga vinden, maar je weet uiteraard maar nooit.

 

Ik kijk er in elk geval naar uit.

 

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: DIGIBOXEN werken plots niet meer

36 reacties
Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

@luc55 Een stroomprobleem lijkt mij niet écht waarschijnlijk, mijn woning is redelijk recent, de nodige keuringen gehad, ... Er hangen tal van toestellen op mijn stroomnet (naast de digboxen ook diverse domotica toestanden, andere toestellen die ook gevoelig zijn voor "schommelingen".  Mochten toch uitsluitend de Digiboxen (en dus niet de digicorder) toch last hebben, dan is er naar mijn idee wel degelijk iets mis met die boxen en niet met mijn electriciteitsinstallatie.

Niets is onmogelijk, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.

nicolai
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Digiboxen werken plots niet meer

Ook hier heeft de aangekochte decoder ( AD210 ) het gedeeltelijk opgegeven.  De tv kanalen kunnen nog bekeken worden

maar epg, andere functies ( terugkijken ) en menu's kunnen niet meer worden geraadpleegd.  Wel komt er op het scherm dat er

een hardware fout is wat ik niet gelezen heb bij het oorspronkelijke topic van de 3 kapotte decoders.

Het enige nadeel nu is het ontbreken van ondertitels ( teletekst 888 ) . De rest van de functies gebruikten we toch niet.

Om dan een nieuwe decoder te huren voor 11 euro per maand extra  alleen voor ondertiteling is wat te veel .

 

Persoonlijk denk ik toch ook dat er wordt getest met software om de 'oude / gekochte' decoders uit te schakelen ...

 

ps : een hardware reset lost de problemen niet op !

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Digiboxen werken plots niet meer

Trek de stroom stekker eens 5 min uit en  laat rustig opstarten

Kijk ook eens in de menu dat er geen update is

Zou het ook melden met een foto en info

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/je-gegevens-aanpassen/je-abonnement/ik-heb-een...

 

 

Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

@nicolai : Ik lees zeker mee.  Zelf ben ik inmiddels overgeschakeld naar de TV box (tot mijn tevredenheid).  Toen naast de 3 Digiboxen ook de Digicorder de geest gaf (en ik voor de zoveelste keer alle opnames kwijt was) is de spreekwoordelijke emmer overgelopen.

Ik heb ook gedacht dat TELENET de digiboxen wil uitschakelen (ook gezien ze bij mij alledrie zijn gestopt met werken) maar dat leek me wel "straf" gezien ze deze nog aanbieden in de telenet shop (en dan zou ik toch verwachten dat ze het hier ook uitfaseren).

Ik heb wel geen foutbericht gezien.

Telenet zag ook geen oplossing, behalve een technieker sturen, maar tegen dan was ik dat ganse gedoe al beu .

@luc55 : De stekker een tijdlang uittrekken is een hard reset, en bij de opstart zal de Digibox ook gaan "kijken" of er updates zijn.  Ik heb zelf ook alle mogelijkheden geprobeerd om te resetten ("Back"+"pijltje links" met HDMI, "Back"+"pijltje rechts" met SCART, ...) geen succes.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Digiboxen werken plots niet meer

Zijn wel veel toestellen op een korte tijd

Zou wel eens zien naar de elektrische installatie of dat er geen pikken zijn daar kunnen toestellen niet goed tegen

Ze liggen nog in de winkel de toestellen er blijft dan 5 jaar ondersteuning op tot 2029 zeker

Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

@luc55 Daar had ik al op geantwoord dacht ik.  Spanningspieken lijken mij uitgesloten ( toch in mijn geval ).

Woning is gloednieuw met alle toeters en bellen, installatie enkele jaren geleden gekeurd, nieuwe electrische installatie, tal van ander toestellen die ook gevoelig zijn, lekstroomschakelaars en stabilo's op alle kringen (heb nogal wat domotica, andere toestellen die gevoelig zijn aan een stabiele spanning, ...).

Bovendien zitten die digiboxen achter een 12V trafootje, wat sowieso nog een extra stabiliserende laag is.

Zelfs mijn halve keuken is internet geconnecteerd.

Als er desondanks nog spanningpieken zouden zijn (wat mij zou verbazen), waar uitsluitend die digiboxen niet tegen kunnen, dan ben ik nog extra blij dat ik gestop ben met die digiboxen, en overgestapt ben naar de TV Box.  Bijkomende uitdaging dan voor @TELENET om die ondingen dan zo snel mogelijk uit de handel te krijgen, want dan zijn ze totaal ongeschikt voor gebruik op ons electriciteitsnet, en absoluut onbetrouwbaar.  In elk geval mogen ze dan niet meer aangeboden worden met een aankoopoptie.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Digiboxen werken plots niet meer

Er zijn nog genoeg toestellen in gebruik zal niet rap stoppen

En er is nog geen vervanger voor de tv box niet die ip box stelt niet veel voor maar voor mensen die alleen met internet werken  is dit een goede oplossing