Beantwoorden
Dreamer
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Handje vol! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Digicorder aansluiten op digitaal netwerk

Beste

 

mijn grootmoeder verhuist naar een rusthuis. Daar is al digitale televisie. Noem het 1 digicorder voor alle bewoners die aftakt naar elke kamer. Elk krijgt dus al digitale tv door de coax doorgestuurd naar hun kamer.
Is het dan nog mogelijk om een digicorder in de kamer van mijn grootmoeder te zetten? Ze kent haar toestel en wil enkel opnemen wat ze die dag niet kan zien en dat dus later bekijken. 

mvg

Tags (1)
0 Likes
21 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digicorder aansluiten op digitaal netwerk

@Dreamer   Dat zou onmiddelijk na elkaar moeten kunnen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digicorder aansluiten op digitaal netwerk

 

 


@Dreamer  schreef:

momenteel is de analoge tv opgezegd en zal de digicorder overgezet worden naar haar nieuw adres in het rusthuis, net zoals iemand anders zou verhuizen. 

ps wij persoonlijk zijn niet voor een tv box. Dat is een andere manier van tv kijken. Ik hou graag van een harde schijf waar mijn programmma’s opblijven staan 😉


@Dreamer  Blijkbaar zijn ze aan het prutsen. Als je analoog opzegt wordt ook de digicorder gedeactiveerd en moet je die binnenbrengen tenzij het een gekochte is. Een gekochte kan wel dan terug geactiveerd worden op het nieuwe adres. Maar dan was een simpele verhuis het meest aangewezen en kosteloos.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Dreamer
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Handje vol! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Digicorder aansluiten op digitaal netwerk

@Ex-Netweter 

 

ook u bedankt voor deze informatie. 
Ik ga proberen de digicorder toch nog in eigen handen te krijgen zoals @janne_man mij vertelde. 

Nu dus terug even over de oorspronkelijke vraag. 
volgens het rusthuis hebben ze zo al digitale tv. 
volgens telenet (van roey @ Turnhout) kan dat niet. 
‘er bestaat niet iets als 1 grote digibox of dergelijke en je hebt geen digitale tv zonder digibox, corder of tv box’
dus vraag 1 kan het nu wel of niet?

vraag 2 indien in het rusthuis wel al digitale tv is, kan dan de digicorder werken zoals mijn moemoe ze wil gebruiken (niet interactief, zonder modem)

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder aansluiten op digitaal netwerk

Ongeveer 4 jaar geleden had ik die vergoedingsregel opgemerkt in het tarief. Ik ben toen naar een Telenet center gegaan en ongeveer volgende dialoog gehad met de medewerker.

- Als ik de huur van mijn digicorder opzeg en die niet terug binnenbreng dan moet ik een vergoeding van 50 euro betalen. 

- euh, ja , neen dat hangt ervan af

- ik huur hem reeds meer dan twee jaar

- ja, dan is dat 50 euro 

- als ik die vergoeding betaal, is die dan van mij 

- Ja

- Kan ik die dan nog blijven gebruiken

- Ja, het toestel wordt dan geregistreerd als tweedehandstoestel

- Ok voor mij, kan u nu het nodige doen hiervoor?

- Ja

En de medewerker deed het nodige (dacht ik). Ik kreeg een brief van de boekhouding. Daar waren ze niet opgezet met deze constructie. Maar alles was in orde. Ik kreeg op mijn volgenden afrekening de 50 euro aangerekend. Sindsdien betaal ik geen huur mee (zit nog in een oude formule waar dat nog kan, met de huidige formules is dat meestal niet meer mogelijk voor de eerste Digicorder).

Iemand van de familie ging naar datzelfde centrum en heeft daar mijn verhaal gedaan en erbij gezegd dat ik een brief gekregen heb van de boekhouding. Dat betekent dat de medewerker die deze wijziging ingebracht heeft in het systeem iets verkeerd gedaan heeft, was de reactie. Het familielid heeft geen brief gekregen van de boekhouding.

Dus bij mij (en mijn familielid) is dat in één keer gedaan in een Telenet center. Ik raad wel aan om naar een Telenet center te gaan en niet naar een handelaar die ook Telenet producten verkoopt.

 

Ik wil nog effe terugkomen op het signaal. In dat ene geval dat ik ken waarbij ik een tv bij thuis afgesteld heb voor tv met een kaartje (het rusthuis had gezegd dat dit bij hun zo moest gedaan worden (was na afschaffing van het analoge signaal voor rusthuizen en hotels).  Blijkbaar werkte da niet in het rusthuis. Iemand van daar heeft de tv opnieuw ingesteld en zoals ik begrepen heb stemde het aanbod en de kanaalnummering niet overeen met hetgeen je kent van de Digicorder.

Om deze reden vermoed ik dat de Digicorder niet zal werken. 

Het is goed mogelijk dat een klein rusthuis een zelfde aanbod heeft als u en ik hebben. Grotere rusthuizen zitten vast en zeker in een ander systeem.

In elk geval valt het te proberen. 

 

EDIT: ik zou eerder naar 

Telenet Store Turnhout
Gasthuisstraat 30, 2300 TURNHOUT
gaan.
 
 
0 Likes
Ex-Netweter
 

Digicorder aansluiten op digitaal netwerk


@Dreamer  schreef:

volgens het rusthuis hebben ze zo al digitale tv. 
volgens telenet (van roey @ Turnhout) kan dat niet. 
‘er bestaat niet iets als 1 grote digibox of dergelijke en je hebt geen digitale tv zonder digibox, corder of tv box


Dat is complete zever. Die man weet niet waarover hij praat (heeft waarschijnlijk alleen ervaring met consumenten abonnementen). En ook nog nooit over "TV met een kaartje" gehoord?


@Dreamer  schreef:

vraag 2 indien in het rusthuis wel al digitale tv is, kan dan de digicorder werken zoals mijn moemoe ze wil gebruiken (niet interactief, zonder modem)


Wij kunnen onmogelijk antwoorden op jouw vraag, gezien wij niet weten welk systeem er in het rusthuis van moemoe gebruikt wordt.

Volgens mij zijn er volgende mogelijkheden:

 

  1.  De Telenet coax wordt verdeeld naar iedere kamer. In iedere kamer staat een TV toestel (met DVB-C tuner) en een CI+ kaartje om de versleutelde zenders te decoderen. Ik was vandaag nog bij een familied in het Rusthuis van Kwaremont (ik denk ca 140 kamers), dat op deze manier ingericht is
  2.  Business TV met een broadcast center. Alles wordt verdeeld vanuit een centrale installatie naar de TV schermen. Geen lokale settop decoders, zenders worden onversleuteld doorgestuurd (coax) naar de TV schermen.
  3.  Business TV met Multicast: verdeling is via IPTV

zie ook: https://www2.telenet.be/nl/business/producten-diensten/digitale-tv/overzicht/

 

In het eerste geval zou de bewoner zonder probleem een eigen digicorder kunnen aansluiten. Geen idee hoe dit administratief geregeld wordt (abonnement). Maar je kan wellicht een digicorder laten registreren op naam van een familielid (om een extra abbo te vermijden).

 

In het geval van Business TV pro (via coax), kan de bewoner - in samenspraak met de zorginstelling - het aanbod uitbreiden (eigen digicorder), waarbij de bijkomende kosten doorgerekend wordt aan de bewoner.

 

In het geval van een IPTV netwerk kan de bewoner natuurlijk geen gewone digicorder gebruiken...

 

Alles hangt dus af van het interne (coax en/of UTP) netwerk van de betreffende zorginstelling.

 

Dreamer
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Handje vol! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Digicorder aansluiten op digitaal netwerk

@Ex-Netweter @janne_man 

oke dan ga ik eerst donderdag de digicorder meenemen en kijken of hij werkt voordat ik terug naar telenet ga om het allerlaatste in orde te maken. 

het is den brem in rijkevorsel (120 plaatsen)

in het nieuwe gedeelte is er een tv die ze kunnen huren, waar zij nu naartoe gaan nemen ze hun eigen tv mee. 

0 Likes
Dreamer
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Handje vol! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Digicorder aansluiten op digitaal netwerk

Zo ze zijn verhuisd. De laatste update

 

ik ben na hun verhuis op zaterdag naar telenet turnhout geweest. Daar konden ze zien dat haar diensten uiteindelijk nog niet opgezegd waren. De digicorder ging hij eruit halen. Maar toen ik maandag naar de opzegdienst belde was dat ook niet gebeurd. Ik weet wel dat het telenetcenter een technische storing had en het moeizaam verliep. 

Toen ik dus die maandag aan de lijn was hebben ze alles opgelost. Ze heeft alle diensten opgezegd. De digicorder gestopt, een factuur met een te betalen vergoeding naar ons opgestuurd zodat de digicorder in ons bezit blijft. 

Maar dan kwam het: de digicorder terug activeren. Eerst dacht ze dat dat niet onmiddellijk ging, gelukkig was er een persoon aan het meeluisteren die haar hielp. Dan zijn ze samen gaan zoeken voor het terug te activeren. Op het adres van de brem lukte het niet. Want per kamer ging het niet en op de naam van het rusthuis moet je natuurlijk hun klantennummer ed hebben. 

Opeens was ik hardop aan het denken en zei ik: “Als hij in rijkevorsel werkt terwijl moemoe haar aansluiting in wortel is, kan die dan ook niet op mijn adres geactiveerd worden?” Dat vond ik makkelijker dan alles met het rusthuis te regelen en straks die digicoder niet meer terug te zien. 

Dus nu is alles opgezegd. De ooit gehuurde digicorder is nu persoonlijk bezit van mijn moemoe en die is geactiveerd op mijn adres. Ze kan ermee doen wat ze wil. Iets onmiddellijk opnemen, opname bekijken en de tv gids opzetten.