Beantwoorden
FM_freak
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

De analoge FM wordt in mijn regio (Antwerpen) op 17 maart afgekoppeld.
Tijd dus om een Vistron 210 bij een telenet shop te gaan ophalen. Installeren ging probleemloos.
In huis is er een NIU 65/88 GA-01A-BE05 aanwezig. De aloude FM/TV contactdoos zat op een onversterkte NIU uitgang. Coax kabel van de TV plug van die doos naar de Vistron ingang gevoerd. En dan kon het luisteren en beoordelen van de vele zenders beginnen.
Heb in eerste instantie mij beperkt tot Radio1, Klara, NPO Radio4, WDR3, Musiq3, Q-music radio, Classic21.
Eerste testen waren niet overtuigend. Heel wat onderbrekingen in het geluid vastgesteld. Het duidelijke display is behulpzaam om te melden dat er af en toe "geen signaal" is. Handig is ook dat met de afstandsbediening via "Menu-Informatie" de bit error rate (BER) live te volgen is.
Daarna via de digicorder op dezelfde radiokanalen afgestemd. Ook hier klankonderbrekingen maar in mindere mate. Nuttig te vermelden dat de kabellengte van NIU naar contactdoos 50 cm bedraagt, van contactdoos naar Vistron 3 meter, van NIU naar digicorder 7 meter.
Zeer opmerkelijk: de radio kanalen op de 120MHz mux zijn veel meer onderhevig aan onderbrekingen in vergelijking met de radio kanalen op de 314 MHz mux.
Om meer zekerheid over de verbinding te krijgen: een test uitgevoerd met een coax voorzien van een F-connector rechtstreeks van een NIU uitgang met +4dB versterking naar de Vistron ingang gevoerd, lengte 2,5 meter. Echter geen beduidende verbetering.
Ik begin stilaan de distributiekabel aan de straatkant te verdenken. Vanavond, woensdag 05/02/2020, bv. was het windstil een heb gedurende een paar uur een continue goede ontvangst van NPO Radio4 op kanaal 884 gehad. Aan de straatkant dus ook geen geschud aan de binnenkomende kabel en vertakkingsdoos. De BER wisselde af en toe van 1*E-6 naar 2*E-6, prima dus. En dan te weten dat gedurende slechte periodes de BER stijgt naar x*E-4 tot x*E-3, met uitval van de verbinding natuurlijk. Een ander punt dat me daarin staaft: mijn partner heeft vroeger al eens opgemerkt dat tijdens windbuien de TV storingen met die typische verschuivende kleurblokjes laat zien.
Daarom dus de Telenet HelpDesk gecontacteerd.

Wat ik me nog afvraag: waarom de digicorder minder uitval van verbinding heeft dan de Vistron. Ook de Ber is stukken beter: 2.1*E-8.
Is de ingebouwde DVB-C van de digicorder van betere kwaliteit?

Wordt vervolgd.

35 reacties
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Inderdaad, goeie suggestie. Ik heb dus de digicorder kabel in de VDR gestoken. Zoals met de FM kabel krijg ik altijd "instellingen" te zien. De "hoofdmenu" komt er een fractie van een seconde op maar die krijg ik nooit. Dus ik kan niet gaan zoeken naar zenders of op nieuw beginnen zoals in de instructies. Ik krijg geen andere berichten. Zou er iets fout zijn met de software?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7785
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eerste ervaring met Vistron 210

Is er ergens een resetknop op dat toestel of de mogelijkheid om een hard reset te doen? Indien ja, doen anders eens mee nemen naar een Telenet Center in de buurt.

Niet nu in het WE want ze zullen gesloten zijn wegens Corona.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Eerste ervaring met Vistron 210


@jaak27  schreef:

Ik heb dus de digicorder kabel in de VDR gestoken. Zoals met de FM kabel krijg ik altijd "instellingen" te zien. De "hoofdmenu" komt er een fractie van een seconde op maar die krijg ik nooit. Dus ik kan niet gaan zoeken naar zenders of op nieuw beginnen zoals in de instructies. Ik krijg geen andere berichten. 


Dus het ligt niet aan de kabel. Oef 😃.

 

Als je in het menu "Instellingen" bent, dan moet je normaal 2 keer op EXIT drukken (met de remote).

  1.  eerste keer EXIT verlaat je de Instellingen met de keuze om de (wijzigingen) te bewaren
  2.  een 2de keer EXIT verlaat je Instellingen (zonder te bewaren) of OK (om te bewaren)

Dan kom je normaal in het Hoofdmenu, ofwel met de afstandsbediening op "MENU" drukken. 

Met de pijltjes (omhoog of beneden) kan je kiezen tussen:

  1.  Instellingen
  2.  Zenders zoeken
  3.  Fabrieksinstellingen
  4.  Info

@jaak27  schreef:

 Zou er iets fout zijn met de software?


Nee, wel met de bediener 😁

Het is eventjes wennen om een toestel in te stellen zonder te zien wat je doet op een groot scherm, maar op een klein schermpje met heel beperkte info (door de opties scrollen met de pijltjes up en down).

0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Goed, opnieuw. Ik steek terug de Digicorder kabel in de IN, ik steek de voeding in. Er komt direct "geen signaal". Ik doe exit exit, geen resultaat, "geen signaal" blijft. Ik controleer de in kabel, is oké. Ik zet af met rode knop. Ik zet aan met rode knop. Dat lukt niet. Opnieuw, dat lukt niet. Ik trek de stroom er uit. Er terug in, er komt "boot" en dan schakelt hij uit maar het lampje blijft rood branden. Als ik met de afstandsbediening iets doe zie ik het lampje even wit/rood oplichten maar geen resultaat. Wel krijg ik het rode lampje uit en aan, maar niets anders meer. Je zou het voor minder opgeven.

0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Ik vergat nog, ik heb uiteraard eerst "menu" gedrukt.

0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Tenzij iemand nog met een oplossing komt moet ik besluiten dat de VDR problemen heeft. Als het signaal op de digicorder wel werkt op de TV en op de VDR eerst direct bij aansluiting "geen signaal" geeft en dan gewoon niet meer wil inschakelen moet er wel iets fundamenteel fout zijn. De Telenet winkels zijn gesloten dus daar kan ik iet naartoe. Er is wel een USB aansluiting (voor "technische ondersteuning" ?) en een IR/Data koppeling maar ik weet niet wat ik daarmee kan doen. Niets vrees ik. Dus maar afwachten wanneer de Telenet winkels terug open gaan. Misschien kan men daar testen en besluiten wat er aan de hand is. Gelukkig heb ik van Telenet het antennekabeltje gekregen en dat werkt goed (tot 2022 als FM stopt) dan moeten we zowiezo naar DAB+. We zien wel. In ieder geval bedankt voor jullie tijd om mij te helpen.