Beantwoorden
anoniem1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Netjes! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Geluidsproblemen Digicorder + Harman Kardon surrou

Hallo allemaal,

Enkele leuke vragen voor de experten hier Smiley Vrolijk

Ik heb een Digicorder + surround systeem Harman Kardon. Alles aangesloten met HDMI. 

Problemen:

  1. Soms volgt het geluid niet: na pauzeren of wisselen van kanaal is er helemaal geen geluid, of hapert het geluid. Na wat spelen met de rewind en forward knop (op remote control digicorder) komt het geluid terug. 
    Ik veronderstel/hoop dat dit niet normaal is. 
    -> Oplossingen?
  2. In de meeste gevallen staat de lipsync niet helemaal goed (beeld en geluid komen niet overeen). Wanneer de lipsync in het surround systeem op "standaard" staat, is het helemaal slecht. Wanneer ik de lipsync maximaal bijstuur, zit het geluid "bijna" juist, maar niet helemaal.  
    Hebben nog mensen dit probleem? 
    -> Oplossingen?
  3. Soms vertoont het beeld digitale storing ("balken met vierkantjes"): wanneer op sommige plaatsen in de woning licht of andere verbruikers worden aangestoken. Ik vermoed dat de coaxkabel ergens dicht bij een 220V-leiding zit in een muurdoorgang (is niet oplosbaar). Maar ik veronderstel(de) dat de omvormers en filters in de digicorder dit zouden oplossen. Niet dus Smiley Verdrietig
    -> Andere oplossingen?
  4. Algemene vraag: heeft het voordelen om de S/PDIF aansluitingen te gebruiken?

Alvast dank voor jullie tijd en  antwoorden!

 

0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geluidsproblemen Digicorder + Harman Kardon surrou

Ik hoop dat de opstelling het volgende is:

Digicorder --> HDMI --> TV --> en dan audio out (digitaal = SPdif) naar je surround.

Dit is de enige goede manier om beeld en geluid synchroon te krijgen. Op die manier wordt het geluid door de processor in de TV gelijkmatig vertraagd (bij de goede TV's toch). Anders gaat je geluid direct naar de versterker en je beeld quasi gelijktijdig naar je TV en dan begint je beeldprocessor aan de verbeteringen waardoor vertraging op treedt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
baja1977
Professional Beetjesweter
Berichten: 5
Happy New Year! Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Geluidsproblemen Digicorder + Harman Kardon surrou

Hallo, 

 

Vraagje: Hoe ziet je Home-theater-setup eruit?

 

A: Digicorder  => TV <=> AV Receiver

of 

B: Digicorder =>  AV Receiver => TV

 

B wordt beschouwd als de goede setup, omdat de AV receiver dan beeld en geluid controleert.

Bij opstelling A krijgt je TV beeld, wordt het geluid doorgestuurd naar je receiver waar het dan verwerkt wordt (sound processing) en dat zorgt sowieso voor een vertraging die quasi niet op te lossen is met de lipsync functie. 

 

In het  menu van de digicorder kan je best ook Dolby Digital op Ja zetten.

Je kan dit vinden bij: Allerlei >> Instellingen >> Digibox/Digicorder >>Instellingen >> Aansluitingen

 

Betreft de hapering van geluid en blokjes op het beeld: Dit kan ook gebeuren door de kwaliteit van de hdmi kabel of - en dit heb ik zelf meegemaakt - de hdmi kabel wordt wat tegen de muur geduwd waardoor deze geen perfecte connectie maakt en er storingen te zien zijn. 

 

 

Ivm S/PDIF: Optical out bij mijn weten enkel interessant indien er geen hdmi beschikbaar is. Optische kabel ondersteunt ook niet alle soorten Sound Processing. Beste is dat je AV receiver beeld en geluid samen door één hdmi krijgt om zo zijn werk goed te kunnen doen. 

 

Hoop dat je er wat aan hebt.

 

Succes!

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geluidsproblemen Digicorder + Harman Kardon surrou

En bij oplossing B wordt je geluid misschien wel geprocesd maar daarmee je beeld nog niet dat gebeurt in de TV met als gevolg terug  ongelijkheid bij beeld en geluid.

Daarom eerder oplossing A en dan eventueel nog het geluid bijregelen via uw geluidssysteem. Waarom beeld door je receiver sturen? Je hebt enkel het geluid nodig.

Daarom:

Digicorder - HDMI naar TV - Beeld en geluid blijft synchroon - geluid via Spdif naar receiver/versterker - Eventueel geluidsvertraging daar bijregelen.

Even uit proberen om te kijken wat het beste resultaat geeft. Maar meestal is het wel zo.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
baja1977
Professional Beetjesweter
Berichten: 5
Happy New Year! Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Geluidsproblemen Digicorder + Harman Kardon surrou

Kan ook, hoewel ik de optical out van de digicorder dan rechtstreeks op de receiver zou aansluiten. (die heeft er ook een dacht ik).

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Geluidsproblemen Digicorder + Harman Kardon surrou

igvfer schreef:

En bij oplossing B wordt je geluid misschien wel geprocesd maar daarmee je beeld nog niet dat gebeurt in de TV met als gevolg terug  ongelijkheid bij beeld en geluid.

Daarom eerder oplossing B en dan eventueel nog het geluid bijregelen via uw geluidssysteem.

 

Volgens is het niet de bedoeling dat je hier tweemaal B zegt. (?)

 

Waarom beeld door je receiver sturen? Je hebt enkel het geluid nodig.

 

Het is een AV Receiver, audio/video, dan is het volgens mij wel de bedoeling dat je niet alleen audio, maar ook beeld door de receiver stuurt. Anders kan je net zo goed een "gewone" receiver /versterker kopen. Ik heb geen digicorder of digibox, maar wel een AV Receiver (Marantz SR5011) en die is met de TV en Blu-ray-speler verbonden zoals in oplossing B:

 

Blu-ray-speler (HDMI) -> AV Receiver (HDMI) -> TV (HDMI ARC)

 

Ik heb geen enkele geluidsvertraging. Ik denk zelfs dat ik niet eens een instelling heb om het geluid bij te regelen. (Ik moet de handleiding eens wat beter bekijkenn. 🙂

 

Daarom:

Digicorder - HDMI naar TV - Beeld en geluid blijft synchroon - geluid via Spdif naar receiver/versterker - Eventueel geluidsvertraging daar bijregelen.

Even uit proberen om te kijken wat het beste resultaat geeft. Maar meestal is het wel zo.

Volgens mij klopt het voorstel van @baja1977.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geluidsproblemen Digicorder + Harman Kardon surrou

@sbverbeterd naar A. Smiley Knipoog

Ik heb er ondertussen 15 jaar opzitten waar ik de go between was tussen onze audio en TV installateurs en telenet toestanden. Veel merken audio en TV moeten combineren met Telenet Internet en Televisie (digicorder)

Meestal was de juiste oplossing Digicorder -- HDMI-- TV -- Spdif naar versterker.

Waarom? Er zit altijd vertraging door de beeldprocessor in de TV en als het geluid ook door de beeldprocessor gaat dan is dit evengoed vertraagd. Wij konden verschillende TV's goed vergelijken. Er hingen meestal een 30-tal TV's te spelen op dezelfde digicorder en je zag duidelijk dat sommige TV's meer vertraagden dan andere.

Uitproberen is en blijft de boodschap.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Geluidsproblemen Digicorder + Harman Kardon surrou

@igvfer

 

Dan heb ik wellicht chance. 😉 20 jaar geleden kocht ik een Kenwood A/V Receiver (KR-V990D) en die heb ik ook nooit aangesloten op TV. Eerst met de videospeler via SCART -> rood/wit, later met DVD en Blu-ray-speler via coaxiaal digitaal en dat ging inderdaad altijd goed.

 

Nu dus wél video naast audio, maar ik kan het helaas niet testen met een digicorder of digibox. 😞


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes