Beantwoorden
logitron
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your sixth party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Interactiviteit op digibox via router na powerline

Hallo,

Onze voorziening (ca. 60 bedden) schakelde onlangs op digitale televisie over. Hierbij werd op elke kamer een digibox geïnstalleerd. Sommige bewoners vragen bij het basisabonnement een uitbreiding (opnemen, play sports, ...)

Echter niemand heeft interactiviteit op de digibox. Nochtans ligt de UTP tot in elke kamer en is die verbonden ... helaas via het bedrijfsnetwerk (welliswaar in een DMZ, maar toch via de firewall van de voorziening (lokale adresrange). Daar schijnt de digibox niet mee overweg te kunnen.

 

Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

 

Thx

0 Likes
8 reacties
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Interactiviteit op digibox via router na powerline

@logitron het is belangrijk dat de digiboxen rechtstreeks een IP adres krijgen van Telenet en geen lokaal adres van de eigen router. Ik veronderstel dat jullie geen HGW zullen hebben maar een Telenet modem only solution met een eigen router?

 

De manier om dit normaal thuis op te zetten is normaal om IPTV te gebruiken. Je kan dan 1 poort op je router aanduiden die de kabel naar je digibox bevat en geen lokaal IP adres krijgt (192.168.0.x) maar gewoon rechtstreeks met het Telenet netwerk verbonden wordt. 

Voor jullie situatie lijkt het me meer aangewezen om met een aparte VLAN te werken.  Je lokaal netwerk zou dan opgedeeld worden in 2 virtuele  netwerken, 1 voor het gebruik zoals het nu is en een tweede waar alle UTP poorten in zitten van de digicorders.

Je moet die VLAN dan zo op je router (het kan eventueel ook op een managed switch) configureren dat die UTP poorten geen lokaal adres meer krijgen maar hun adres 'buiten' aan de WAN moeten gaan vragen.

 

Voorwaarde is dan wel dat je router VLAN (of IPTV voor 60 poorten Man Vrolijk) ondersteund.

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
logitron
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your sixth party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Interactiviteit op digibox via router na powerline

Dag BertXL,

Dank voor je antwoord. Inderdaad geen HGW, maar wel een modem only.

Als ik het goed begrijp in onze router/firewall een aparte VLAN aanmaken voor de digiboxen (waarbij het IP adres van telenet transparant doorgegeven wordt - geen dhcp), en een andere VLAN voor het lokaal bedrijfsnetwerk.

Ik zie echter één probleem: de modem staat in een fixed IP configuratie omdat het bedrijfsnetwerk over verschillende sites via VPN doorgestuurd.

 

Ik vrees dus een bijkomende modem apart voor de digiboxen ... dit wordt nog een uitdaging.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Interactiviteit op digibox via router na powerline

@logitron

 

Het vaste ip-adres dat jullie van telenet krijgen zou geen probleem mogen zijn.

 

Waarschijnlijk is er iets mis met de configuratie van de vlan.

 

De digicorders moeten echt rechtstreeks op de modem worden aangesloten. Staat de vlan op een switch rechtstreeks na de modem of zit er eerst nog een server tussen?

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Interactiviteit op digibox via router na powerline

@logitron Wat @Arthur2 zegt klopt. Het vaste IP adres dat je router krijgt staat volledig los van de ip adressen van de digicorders.

 

Als de router op zich problemen heeft met de VLANs, kan je ook altijd nog overwegen om een intelligente switch tussen de modem en de router te zetten. Die zou dan het netwerk al kunnen opsplitsen in 2 VLANs, bvb een Netgear JGSS524PE of aanverwante


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Noemkie
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Trick or treat? TV-box / TV-app / telenttv.be Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Interactiviteit op digibox via router na powerline

Is een swap naar digicorder niet makkelijker? Digicorder is zowiso interactief? Digibox is toch net zo gemaakt dat hij niet intractief is of ben ik fout ? 

Naomi Gentier
Advisor Business Support
telenet.be/business
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Interactiviteit op digibox via router na powerline


@Noemkie schreef:

Is een swap naar digicorder niet makkelijker? Digicorder is zowiso interactief? Digibox is toch net zo gemaakt dat hij niet intractief is of ben ik fout ? 


Zowel digibox als digicorder kunnen interactief zijn. Met nadruk op "kunnen" want daarvoor moet een verbinding gemaakt worden tussen de ethernetpoort op de box/corder en de modem van Telenet. Hetzij via UTP, hetzij via powerlines.  Als je 2,3 of4 digiboxen/corders op 1 DTV lijn hebt en ze zijn alle vier interactief aangesloten op de modem dan communiceren die ook onderling. Wil zeggen dat je de opnames op de digicorders kunt bekijken via de digiboxen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Interactiviteit op digibox via router na powerline


@Noemkie schreef:

Is een swap naar digicorder niet makkelijker? Digicorder is zowiso interactief? Digibox is toch net zo gemaakt dat hij niet intractief is of ben ik fout ? 


Decoders, of het nu een digibox of digicorder is, zijn nooit sowieso interactief.

Ze kunnen beide interactief zijn maar zijn dat niet an sich. Ze moeten met de modem verbonden zijn en de betreffende modem en decoders moeten ook weten dat ze bij elkaar horen (die worden dan in het systeem van telenet aan mekaar gelinkt)

Hier kan je meer info vinden.

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
logitron
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your sixth party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Interactiviteit op digibox via router na powerline

Hallo,

 

Ik heb een bijkomende Intelliswitch gekocht die ik tussen modem en firewall kan plaatsen. Hiermee kan ik mits enkele kabeltjes bij te trekken, een apart netwerk te bouwen voor de digitale TV.

 

Ik hou jullie op de hoogte.

 

Dank voor het meedenken

0 Likes