24745
netweters
|
152247
antwoorden
|
20682
vragen
|
Hallo,
Ik heb toch een nieuwe modem ontvangen en wou deze installeren.
Momenteel hangt de oude modem nog in de garage bij de NIU. Dit is niet de beste plaats voor de wifi en dus wou ik informeren of ik de modem ook kan hangen in de woonkamer aan een televisie aansluiting. Zie de bijgevoegde foto.
Merci
Tom
Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: aansluiting modem
Dit zou ik geen goed idee vinden. Je zou aan de NIU moeten de kabel die naar TV loopt moeten verplaatsen naar de data aansluiting waar nu je modem aan hangt. Maar of je dan nog goede TV hebt daar durf ik me niet over uitspreken.
Een betere oplossing is om de je modem/router van Telenet (Home Gateway genoemd) te laten hangen en via een UTP kabel een extra Acces Point te voorzien in uw living of daar in de buurt.
Hoe is je TV box nu aangesloten op het Internet?
De NIU (netwerkverdeler) scheidt het internet- en tv-signaal. De netwerkverdeler is een noodzakelijk netwerkelement om storingen op het coaxnetwerk in je buurt uit te sluiten. Een modem moet steeds op de CM-poort van de netwerkverdeler aangesloten worden. TV-toestellen moeten op de DS-poorten van de netwerkverdeler aangesloten worden.
Enkele mogelijke oplossingen:
Andere oplossingen zijn af te raden in het EuroDOCSIS 3.1-tijdperk. De coaxbekabeling moet correct volgens de huidige normen van Telenet aangelegd zijn om storingen en onderbrekingen van je internetverbinding te vermijden.
Als je de modem in de woonkamer wil zetten
zal je een aparte coax kabel moeten trekken van de niu naar de woonkamer voor de modem
Op de niu is dat de 2 aansluiting van links
De niu blijft staan in de garage
de digicorder is aangesloten via internetkabel aan powerline en met de TV kabel.
Dus is het simpel. Ga in een Telenetcenter vragen voor een extra AP. Sluit die aan op de bestaande UTP kabel en op die AP kan je ook uw digicorder aansluiten. Resultaat betere Wifi en minder gedoe.
Ik had exact hetzelfde probleem...
In mijn bureau had ik ook een coax aansluiting (die ik niet gebruikte) en daar hebben ze de modem op aangesloten (ik kan geen utp trekken tussen de garage en mijn bureau).
Vroeger gebruikte ze 2 modems, één in de garage die verbonden was via de coax aan een modem in mijn bureau... (waar ik dan een router of mesh op aansloot).
Tot er een technieker kwam die op het idee kwam om gewoon die modem in mijn bureau te zetten (er is ook een klassieke telefoonlijn in dit bureau en deze blijft verbonden met de telefoonlijnverdeler in de garage). Hij heeft gewoon de kabel die in het coax stopcontact verbonden met een kabel die naar de modem gaat (dus rechtstreeks, niet via het stopcontact zelf)..., als je wil kan ik foto sturen.
Alles werkt prima zo sinds jaren, ik heb nu de nieuwste modem en 3 pods en haal de maximum download snelheid van mijn abo (300 Mbps)...