24771
netweters
|
152593
antwoorden
|
20720
vragen
|
Situatie:
Telenet digicorder:
Smart TV gekoppeld via HDMI
Marmitek video zender op Scart. Signaal via distributiekabel naar andere TV.
Op bepaalde kanalen, bvb. BBC First, zie ik enkel ondertitels op de TV via HDMI, niet op de TV via het Marmitek signaal.
Iemand een idee of dit opgelost kan worden?
Veel van ondertitels ken ik niet.
Wat ik wel weet is dat wanneer de digicorder op een hdmi-resolutie staat (720p of 1080i) het menu en ook bijvoorbeeld teletekst niet via scart te zien zijn.
Dus zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?
Zou het verschil kunnen liggen in het feit dat bij de meeste zenders ondertitels "ingebakken" zijn en sommige via dvb?
Als ze ingebakken zijn zou het via scart geen probleem mogen zijn. Is het via dvb (dat naar wat ik begrepen heb via het signaal kan binnenkomen op ongeveer dezelfde manier als teletekst) is het misschien wel een probleem.
Misschien dat wat ik hierboven zeg helemaal niets te maken heeft met jouw probleem en ik weet ook niet of het 100 % klopt wat ik zeg over dvb. Daar ken ik te weinig van.
Je zou eens kunnen testen of het wel werkt als je de beeldschermresolutie aanpast naar 576i (Huisjestoets - Allerlei - Instellingen- Digibox/digicorder - Instellingen - Beeldscherm - Zet de resolutie op 576i).
Het beeld via hdmi zal er niet zo mooi uitzien 🙂 (ook een stuk kleiner) maar komen dan de ondertitels wel door via de Marmitek?
Ik ben eens benieuwd 🙂
Ondertitels komen via teletekst, meestal op pag.888, maw teletekstsignaal moet mee verstuurd worden, zoals bij HDMI gebeurt.
Er zijn een paar die niet op pag 888 doorsturen, maar op andere, ik weet niet welke dat zijn
sorry, maar zoals ik het lees inderdaad ondertitels bij de zenders, teletekst dus
Slecht gelezen dan.
Ik heb nergens teletekst vermeld!
Heeft niets met teletekst te maken.
Had ik anders wel vermeld. 😬
Nope
@Wheng Ik weet dat jij Teletekst bedoelde, maar @Padalby wel.
Ik wist dat de menu niet ging via scart wanneer er 1080i is ingesgteld.
En je hebt gelijk, de zenders waar de ondertitels worden meegestuurd via dvb werken enkel met een lagere resolutie. (zoals het menu en zapbalk)
Die kwamen dan wel door via de Marmitek zender.
Ik denk dus dat daar geen echte oplossing voor is (zet liever niet een lagere resolutie) en zal het volume hoger moeten zetten zodat we de ondertitels niet moeten lezen. 😉
@Wheng Bedankt voor de tip, nu weet ik hoe het komt.
@Wheng Oops, foutje in vorig bericht: weet dat jij Teletekst NIET bedoelde,
@Bartie schreef:@Wheng Ik weet dat jij Teletekst bedoelde, maar @Padalby wel.
Ik wist dat de menu niet ging via scart wanneer er 1080i is ingesgteld.
En je hebt gelijk, de zenders waar de ondertitels worden meegestuurd via dvb werken enkel met een lagere resolutie. (zoals het menu en zapbalk)
Die kwamen dan wel door via de Marmitek zender.
Ik denk dus dat daar geen echte oplossing voor is (zet liever niet een lagere resolutie) en zal het volume hoger moeten zetten zodat we de ondertitels niet moeten lezen. 😉
@Wheng Bedankt voor de tip, nu weet ik hoe het komt.
@Bartie Ja een goede oplossing is het inderdaad niet want die lage resolutie is eigenlijk geen echte optie he.
Bedankt om mijn theorietje te testen 🙂