Beantwoorden
Reporyerxyz
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten?

Versterker voor coaxsignaal nodig

Ik had thuis nog 2 kleine TV's die analoog aangesloten waren.  Voor een zeer oude TV heb ik een ander toestel gekocht, want hierop was het totaal onmogelijk om een digitaal signaal te ontvangen.  Met het andere, een stuk recenter, had ik geen probleem en kon ik rechtstreeks dat signaal verwerken.  

Door de DVB-C ondersteuning (of iets dergelijks zeker ?), ik ben er echt niet in thuis.

Dus technisch geen probleem meer voor deze 2 toestellen, ik kan opnieuw programma's bekijken, maar vermits de aansluiting hier dus niet via een digicorder (of CI+) loopt, maar rechtstreeks via 2 aparte coax kabels, vroeg ik me af of het zin zou hebben om hiervoor een coax-versterker (in praktijk denk ik dan aan een versterker met dubbele uitgang) te kopen.  Niet dat het beeld nu slecht is hoor, maar misschien kan het toch beter, en vermits dit een eenmalige kost is van pakweg 50€ (in zoverre ik kan zien toch...) heb ik dat er wel voor over.  Maar mogelijk heeft het totaal geen zin dat ik dat doe.

En ja, 50€ gewoon weggooien is ook nogal stom.

Ik twijfel eigenlijk omdat de digicorder zelf ook een ingebouwde versterker heeft, en bij de andere (rechtstreekse) coax-connecties is deze niet aanwezig, want die passeren natuurlijk niet langs die digicorder.

En indien het zin heeft : kan iemand me dan een bepaald type versterker aanbevelen ?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw antwoord.

Andre

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Versterker voor coaxsignaal nodig

@Reporyerxyz   Als je beeld goed is, zonder blokjes of iets dergelijks, zou ik zeker nu geen versterker kopen. Je kijkt nu blijkbaar zonder digibox/corder of CI+ module dus zit je nu digitaal aan de laagste resolutie. Wil je beter dan moet je een CI+ of digicorder/box aanschaffen om het HD signaal te kunnen ontvangen dat merkelijk beter is. Uiteraard voor zover je TV full HD aankan.

Wil je natuurlijk nog een TV eraan hangen dan zal je wel een versterker moeten kopen want je hebt nu blijkbaar maar een NIU met 2 uitgangen.

Je kan eventueel vragen aan Telenet wat het kost om er eentje te komen hangen van 4 uitgangen of er zelf eentje te plaatsen ( +- 150 à 170€).



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Reporyerxyz
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Handje vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten?

Versterker voor coaxsignaal nodig

Hey Ignace,  dank je wel voor de uitleg.  Ik moet zeggen dat ik een nieuw woord geleerd heb : NIU.

Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat is dus eigenlijk het bakje dat de binnenkomende coax uitsplitst in 2 of 4 verschillende coax aansluitingen.  Nu is het zo dat ik er daar vier van heb hoor.

Eén voor de digicorder (met grote TV), één voor kleine TV nr.1, één voor kleine TV nr.2, en dan is er nog één coaxaansluiting gewoon vrij.  De reden waarom ik voor de dubbele versterker zou gaan was gewoon omdat ik dacht dat het goedkoper was om 1 X een dubbele te kopen dan 2 X een enkele.

De nieuw aangekochte TV is 720p (maar met een 24" scherm merk je het verschil nog niet eens denk ik), de andere is wat groter, kan ook wel HD aan, maar dat is niet echt nodig.

Ik dacht eigenlijk dat zo'n coax versterker ook de ontvangst zou verbeteren.  En ik denk dat dat inderdaad ook wel het geval is bij analoog, maar dan blijkbaar niet bij digitaal, daar hangt het er volledig vanaf in welke resolutie ze dat "speciale" kanaal doorsturen.  Corrigeer me aub moest ik dat toch verkeerd begrepen hebben.

En tja, logisch natuurlijk dat telenet op een lagere resolutie uitzendt op dat kanaal.  Natuurlijk willen zij ook zoveel mogelijk CI+ kaartjes of digicorders verkopen.

Nogmaals heel hartelijk bedankt voor de uitleg.  En nog eens : moest je in mijn  commentaar lezen dat ik toch nog iets verkeerd begrepen zou hebben, tik me dan effe op de vingers aub.  Dat zou ik ten zeerste appreciëren.  Ik wil altijd graag iets meer opsteken over die dingen, wat niet eenvoudiger wordt vanaf een bepaalde leeftijd..... 

Bielgeets
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
Smile! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Versterker voor coaxsignaal nodig

Als Je beeld nu goed is zou Ik zeker geen coaxversterker meer erbij installeren.Er is dan immers veel kans dat Uw signaal te sterk is , met het gevolg van blokvorming in uw digitaal beeld.Ik weet niet of bhet no zo is , maar vroeger waren enkele van de coaxuitgangen van de NIU versterkt met 4db , en de andere uitgangen waren niet versterkt (voor een TV dichtbij de NIU). Dit stond vroeger gemarkeerd aan de coaxuitgangen met +4  en +0 . Ik weet echter niet of de huidige NIU nog zo uitgerust zijn

Versterker voor coaxsignaal nodig


@Reporyerxyz  schreef:

NIU.

Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat is dus eigenlijk het bakje dat de binnenkomende coax uitsplitst in 2 of 4 verschillende coax aansluitingen.  Nu is het zo dat ik er daar vier van heb hoor.


Zoals de vorige posters als schreven is het volstrekt nutteloos, en zelfs contraproductief, om de coax signalen te versterken (tenzij in zeldzame gevallen bij heel lange kabels of vertakkingen).

En zeker niet als iedere gebruikte coax aansluiting direct van de NIU komt.

 

Het beeld van een digitaal signaal kan je niet "verbeteren": het is goed of niet goed (= blokjes).

Het is de taak van Telenet om ervoor te zorgen dat de signalen goed (voldoende sterk) zijn, is het niet aan de klant om hier nog versterkers tussen te moeten plaatsen.

 


@Reporyerxyz  schreef:

Nu is het zo dat ik er daar vier van heb hoor.

Eén voor de digicorder (met grote TV), één voor kleine TV nr.1, één voor kleine TV nr.2, en dan is er nog één coaxaansluiting gewoon vrij. . 


Zo'n NIU heeft inderdaad 4 uitgangen: 2 daarvan zijn versterkt (+4dB), de 2 anderen niet versterkt.

Mijn advies is om de 2 langste kabels (de "verste" kamers) aan te sluiten op de 2 versterkte uitgangen. Op die manier compenseer je eventuele kabelverliezen.

De "dichtste" afnemer (kortste coax) sluit je dan aan op één van de 2 andere uitgangen (0 dB).