Beantwoorden
CDE
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Asus AC86U - VPN - Telenet netwerk combi

Dag Netweters, 

 

Sedert enige dagen tracht ik mijn Telenet modem - Asus router - VPN combo aan de gang te krijgen. Ik heb hier even een schema toegevoegd om het visueel beetje te ondersteunen.

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd of probeer ik iets te forceren dat niet lukt, maar dan graag even jullie input, want voor de moment zit ik zelf beetje blok. (Het internet is werkzaam, zowel via kabel als de 2 draadloze netwerken, maar niet zoals ik het zou willen)

 

Telenet_CDE.jpeg

 

Doel van de situatie:

 - Bedoeling is 1 uniform netwerk te verkrijgen, niet zoals nu met 1 via kabel (XXX3191 Telenet via Powerline), 1 draadloos van Asus en 1 wifi komend van de Powerline (Telenet XXX3191)

- Telenet unit enkel als modem, geen wifi

- Asus zou alles van internet moeten voorzien (zowel wifi als via de kabel) voor onderstaande reden

- Via de Asus kan een VPN opgesteld worden + zijn er opties die ik graag behoud maar niet in AP-modus beschikbaar zijn

- In "kamer 4" zou een extra (kleine) router aangesloten worden voor uitbreiding signaal -> batterij + boiler thermostaat hebben anders geen verbinding blijkt

 

Problemen tot nu toe:

- De Asus heeft een draadloos netwerk (Mainnet genaamd), de powerline zonder wifi geeft echter nog het Telenet netwerk door (XXX3191), de Powerline met Wifi geeft idem Telenet draadloos netwerk.

- De VPN zelf wil tot nu toe niet actief worden

 

Instellingen momenteel:

- ASUS router werd een statisch IP gegeven (192.168.0.50), subnet mask (255.255.255.0), default gateway (192.168.0.1) via het WAN-interface gedaan, DNS1 (192.168.0.1) DNS2 (195.130.130.2), rest van af gebleven

- ASUS Lan-setting - IP (192.168.1.1) en subnet mask (255.255.255.0), aangezien dit uitgaand zou moeten zijn heb ik voor 1.1 gekozen aangezien de modem op 0.1 zit

- In het mijn-telenet portaal werd wifi signaal uitgezet

- voor VPN: IPv4 mijntelenet port forwarding (192.168.0.50, IP Asus) begin poort: 1723; eind poort: 1723; protocol: TCP; Status: actief.
- VPN gaat trouwens via OpenVPN (NordVPN account)
- router werd manueel nog eens naar laatste firmware gezet
- ik heb ook 2 Devolo duo 500 units ter beschikking die niet gebruikt worden, voor moesten de powerlines niet compatibel zijn.

 

 

Heeft iemand input wat hier allemaal foutloopt voor het moment?

Ik ben geen ICT technicus, maar schrik niet af om dingen bij te leren, dus please shoot!

Heb wel al vergelijkende threads hier op netweters gelezen, maar tot nu toe hebben de oplossingen daar nog geen soelaas geboden.

 

Vriendelijke groeten,

Célestin

 

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Asus AC86U - VPN - Telenet netwerk combi

@CDEWat ik zie is dat je momenteel eigenlijk 3 routers hebt afgaande op je schema. Kamer 1 De Telenet HGW + de router. Op kamer 4 de extra router. Wat kan je doen?

Wifi op de Telenet HGW uitschakelen indien mogelijk. Als je de nieuwste E router hebt van Telenet zit er daar natuurlijk geen WiFi op maar heb je wel de mogelijkheid om te bridgen naar uw eigen router zodat je daarop een publiek IP adres krijgt.

De router in kamer 4 zet je in AP mode zodat het geen router meer is en zet je eventueel de SSID gelijk met deze van je eerste router.

OP die manier krijg je 1 netwerk dat geregeld wordt vanuit je eigen router. Dus DHCP en dergelijke komt vanuit je eigen router en IP adressen komen in hetzelfde netwerk. Zowel voor devices die via kabel worden aangesloten of via WiFi. Dus alles is bereikbaar.

VPN verbinding, waarvan ik als gewone gebruiker het nut niet inzie, stel je ook in op je eigen router.

Dus eventueel uw HGW gaan inruilen in een Center voor de nieuwste modem/router zonder Wifi. Dan kan je alles probleemloos op je eigen router configureren. Vermits je toch geen digibox, tvbox of digicorder hebt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Asus AC86U - VPN - Telenet netwerk combi

Ik lees ook dit:

voor VPN: IPv4 mijntelenet port forwarding (192.168.0.50, IP Asus) begin poort: 1723; eind poort: 1723; protocol: TCP; Status: actief.
- VPN gaat trouwens via OpenVPN (NordVPN account)

Dit is een nutteloze instelling vermits je een uitgaande VPN maakt naar NordVPN.

Dit is enkel maar nodig als je zelf een een VPN server runt. Dit maakt het dan mogelijk om een VPN verbinding te maken vanaf eender waar ter wereld naar je eigen netwerk. Een fout die dikwijls gemaakt wordt omdat mensen worden zot gemaakt voor VPN maar niet weten wat het inhoudt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
CDE
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Asus AC86U - VPN - Telenet netwerk combi

Beste Ignace,

 

De telenet modem is enkele jaren oud, dus waarschijnlijk niet die nieuwe versie.
De wifi op deze modem werd voor installatie Asus router uitgeschakeld, het wifi signaal van telenet (de xx3191) komt van de powerline in kamer 2 ofwel via de kabel, daar verschijnt ook het originele telenet SSID.

Is de naam van SSID gelijk zetten echter hetzelfde als 1 uniform netwerk? Want in dat geval zou ik via MijnTelenet de originele SSID kunnen aanpassen, en klaar is Kees? Hierbij stel ik mij dan de vraag wat als 2 netwerken zelfde naam hebben maar ander paswoord. Of zie ik dit fout? (lijkt mij uit ingenieursstandpunt een redelijke zwakte als je bv een buur zou willen lastigvallen, zelfde naam geven aan je netwerk maar met een ander wachtwoord)

 

VPN heb ik aangeschaft uit privacy en locatie-standpunt. Bepaalde zaken die ik nodig heb zijn locatie-specifiek (+ voor vrije tijd Netflix etc.), waardoor ik met de VPN (op de gsm is het bijvoorbeeld apart ingesteld en werkt het wel) wel aan deze zaken kan.

Ok, ik dacht dat de forwarding een noodzakelijk stap was, zoals gezegd heb ik geen technicus-achtergrond maar ben ik mij aan het inwerken. 

 

Maar als volgende stappen is het dus aan te raden als eerste een modem-only te gaan halen? 

Zijn er voor de rest fouten die ik over het hoofd zie? Het is dus effectief mogelijk 1 uniform netwerk te voorzien (over wifi + kabel), wat volledig achter de Asus router valt (en dus onder de VPN valt), ook in combinatie met de Telenet Powerlines?

 

Bedankt in elk geval al!

Célestin

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Asus AC86U - VPN - Telenet netwerk combi

@CDEEr is een wezenlijk verschil tussen SSID (naam van het AP) en het netwerk.

Op een netwerk, dat is in het geal van een subnetmask 255.255.255.0 bijvoorbeeld, alles met bijvoorbeeld een IPadres 192.168.1.1 tot Ipadres 192.168.1.254. Dat kunnen laptops, PC's, smartphones, AP's, printers enz. zijn. Dat is uw subnet of netwerk.

Vermits je meerdere AP's kunt aansluiten houdt dat ook in dat je meerdere SSID's kunt hebben al of niet met hetzelfde paswoord en dezelfde naam. Als ze allemaal dezelfde naam hebben moet je in je smartphone maar 1 connectie maken voor gans je huis. Heb je meerdere namen moet je meerdere connecties maken maar je hebt het voordeel dat je direct weet op welke AP je bent aangesloten. Maar je blijft altijd op je netwerk.

Daarom ook zorgen dat die router die je gebruikt op kamer 4 moet instellen als AP en niet als router want dan maak je een nieuw netwerk onderligend aan je eerste netwerk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes