Beantwoorden
sylvain12
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Dat loopt vlotjes. Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur!

Beste manier om WMA naar MP3 om te zetten

Ik heb al mijn cd's geript in Windows Media Player en op stick gezet, zodat ik deze overal kan gebruiken. Nu wil ik dit op mijn PS4 gebruiken, maar deze ondersteunt geen WMA bestanden. Ik moet dus alles omzetten naar MP3. Welk programma is hier het best voor. Het betreft wel zo'n 12 000 nummers. Dus één per één is niet te doen. Ik wil deze stick echter ook gebruiken voor de home cinema, auto, etc...is MP3 een formaat dat altijd wordt ondersteund?

0 Likes
5 reacties
PatZapp
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Beste manier om WMA naar MP3 om te zetten

Met EZ CD Audio Converter kan je wma makkelijk omzetten naar MP3. Met de gratis versie kom je al een aardig op weg.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Beste manier om WMA naar MP3 om te zetten

Windows Media Player, WMA, ... Afschuwelijk! 😉

 

Neen, om CD's te rippen is er maar één programma het beste en dat is EAC (Exact Audio Copy). En dat in combinatie met de LAME encoder om de bestanden om te zetten naar MP3 (320Kbps CBR).

 

Een handleiding is hier te vinden:

http://web.archive.org/web/20070502132222/http://users.pandora.be/satcp/eac-qs-nl.htm

 

Weliswaar oud, maar imho nog bruikbaar. En eenmaal alles ingesteld moet je er niet veel meer aan doen. EAC is vooral handig als er wat krassen op je CD zitten. Ik heb er al mijn eigen CD's mee geripped, meer dan 4.000 tracks. En dan nog een collectie van een oom van me, ongeveer 8.000 tracks.

 

Als je CD's met kopieerbeveiliging hebt, dan doe je er wel beter aan om versie 0.95b3 te installeren ipv de meest recente versie. Als dat je interesseert, dan zet ik die wel even online (is amper 1,15MiB groot).

 

Na het rippen gebruik ik AIMP om de tracks te voorzien van hun cover. Leuk als je auto, mp3-speler, smartphone, media player dit ondersteunt.

 

P.S.: EAC is freeware.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sylvain12
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Dat loopt vlotjes. Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur!

Beste manier om WMA naar MP3 om te zetten

Bedankt voor de reacties. Ik had ondertussen wat geïnformeerd op het net en daar las ik dat FLAC een beter formaat zou zijn? Nog nooit van gehoord, maar als ik alles omzet dan het liefst meteen naar het meest interessante.

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Beste manier om WMA naar MP3 om te zetten

Flac heeft een betere geluidskwaliteit maar neemt ook een stuk meer ruimte in beslag. Er zijn ook spelers die flac niet kunnen afspelen. Dus bezin voor je begint 🙂


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Beste manier om WMA naar MP3 om te zetten

In principe is FLAC inderdaad beter én je kan EAC ook gebruiken voor dit formaat. Als je even de handleiding bekijkt waarnaar ik verwees, dan kan je zien dat FLAC daar ook (kort) vermeld wordt. Ik ben het echter met @Wheng eens dat het geen gangbaar formaat is. Toch niet onder "gewone" gebruikers (in tegenstelling tot audiofielen).  Bovendien betwijfel ik of je veel media players zal vinden die dit ondersteunen. In de meeste auto's van tegenwoordig wordt MP3 standaard ondersteund, "vroeger" op CD, nu via een USB-ingang waar je een USB-stick met muziek (in MP3) kan steken. FLAC daarentegen...

 

Ik zou alles opnieuw rippen met EAC, naar MP3, en een constante bitrate (CBR) van 320Kbps. In de handleiding is dat deze instelling:

 

CBR (beste kwaliteit): -b 320 --add-id3v2 --pad-id3v2 --ta "%a" --tt "%t" --tl "%g" --ty "%y" --tn "%n" %s %d (Archivering - beste wat mp3 te bieden heeft)

Je kan dan ook bijvoorbeeld de Advanced Tag Editor van AIMP gebruiken om je CD's o.a. van covers te voorzien. Dat ziet er ongeveer uit zoals dit:

 

AIMP.AdvancedTagEditor.png

 

 

Je kan ook Genre en zo aanpassen.

 

Ook leuk wat EAC betreft: bij het lezen van de CD zal EAC automatisch CDDB (CD Database) doorzoeken en in de meeste gevallen de naam van de CD, alle tracks genre etc. invullen. Er is ook een manier om de cover op te halen en mocht je die niet vinden, dan kan je altijd de cover van je CD zelf inscannen, op voorwaarde dat je een scanner hebt.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.