24759
netweters
|
152470
antwoorden
|
20712
vragen
|
Ik moest vanwege een verhuis een nieuwe telenet modem installeren, de CV8560E. Ik heb na wat zoeken deze in bridiging mode gezet voor een specifiek intern mac adres (interne firewall)
Dit werkte 1 keer goed, als ik het verkregen externe ip adres ingaf in de browser, kreeg ik de verwachte respons. In de instellingen van mijn telenet, zag ik bij "verbonden toestellen" de correcte naam en alleen het externe telenet IP adres.
Nu heb ik dit een aantal uur laten rusten, zonder nog extra wijzigingen aan te brengen, ik probeerde opnieuw hetzefde IP adres in te geven in de browser, maar nu werkt dit niet meer. Als ik dan opnieuw bij "verbonden toestellen" ga kijken, zie ik ineens 2 IP adressen staan, 1 intern 192.168.0.x adres en daarnaast ook het externe IP adres.
Dit was de eerste keer niet, toen stond er alleen het externe.
Iemand die weet hoe dit komt / wat ik verkeerd doe? Ik heb de bridging al eens uitgeschakeld en terug ingeschakeld, geen verandering...
Ik heb al spijt dat ik mijn "oude" echte modem-only niet meer kan gebruiken 😕
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ondertussen de modem is even herstart, je weet maar nooit... Nu zie ik zelfs geen verbonden toestellen meer in de instellingen, terwijl er wel degelijk een verbinding is.
Het wordt erger ipv beter
Iemand mss een voorstel voor een degelijke zelf-koop modem, die wel goed werkt?
@houseofdreams schreef:Iemand die weet hoe dit komt / wat ik verkeerd doe? Ik heb de bridging al eens uitgeschakeld en terug ingeschakeld, geen verandering...😕
Waarschijnlijk doe je niets verkeerd, maar waarom zou jij je iets aantrekken van wat er bij Verbonden toestellen staat?
Zolang jouw eigen router een correct extern IP adres ontvangen heeft (en dat kan je controleren op de router zelf) , en alles werkt, dan is alles toch in orde? Of ... wat is je probleem?
Het is wel noodzakelijk dat je het correcte WAN MAC adres gebruikt (jouw router heeft verschillende MAC adressen)
Het resultaat zou er zo moeten uitzien: Mijn Telenet > Je Thuisnetwerk > Verbonden toestellen
De WAN poort van jouw eigen router krijgt:
@houseofdreams schreef:Ik heb al spijt dat ik mijn "oude" echte modem-only niet meer kan gebruiken 😕
Correct ingestelde bridge (éénmalig goed instellen) zal prcies hetzelfde werken als je oude modem-only.
@houseofdreams schreef:ik probeerde opnieuw hetzefde IP adres in te geven in de browser, maar nu werkt dit niet meer.
PS - Wat wil je eigenlijk bereiken of bewijzen met je eigen IP adres in te geven in een browser? Ben hier effe niet mee 🤔.
@houseofdreams schreef:Iemand mss een voorstel voor een degelijke zelf-koop modem, die wel goed werkt?
Gewoon ter info, en niet met de bedoeling om reclame te maken:
Voorbeeld van een modem-only is de ARRIS CM3500B DOCSIS 3.1 / EuroDOCSIS 3.0 Touchstone Cable Modem (vrije modemkeuze)
Let er wel op bij het zoeken naar een gepaste eigen modem dat deze EuroDOCSIS 3.0 ondersteunt. Amerikaanse Docsis modems ondersteunen Docsis 3.0 / Docsis 3.1, maar geen Euro Docsis en zullen hier dus niet werken ☹️.
De "Europese" Arris CM3500B:
Alternatief zou je ook kunnen kiezen voor een combotoestel modem/router zoals de Fritz!Box Cable:
https://www.netweters.be/t5/Eigen-modem/Vrije-modemkeuze-Fritz-Box-6660-Cable-ervaringen/m-p/195929
Excuses voor de late reactie, nogal druk geweest met alles rond de verhuis, naast de Telenet perikelen.
Ondertussen werkt het wel al even zoals verwacht, voorlopig geen enkel probleem meer gehad. De eerste keren was de gemeten snelheid ook serieus ondermaats (90mbit ipv "1000mbit") ondertussen met de gewone desktop, haal ik zelfs met momenten snelheden boven de 900mbit. Verry happy op dat vlak.
Waarom je eigen ip adres in de browser intikken: ik heb een eigen webserver draaien, die ik ook graag van buitenaf kan aanspreken.
ivm het bericht over de losse modem only: dit ga ik zeker in het achterhoofd houden voor als het toch nodig mocht zijn.
Bedankt voor de reacties!