Beantwoorden
Krikup
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Verander-je-wachtwoord-dag It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Connectieproblemen ethernet IPv4

Hallo,

Een netwerkprobleempje welke ik niet opgelost krijg en waardoor ik mijn notebook gisteren, na resetten netwerkadapters, moeten herstellen heb na Win10 crash. Oplossing proberen zoeken op internet maar tot op heden geen soelaas...

Probleem: Initieel geen IPv4 verbinding via LAN (voorheen nooit opgevallen gezien wij enkel verbinding maakten via Wifi en daar het probleem zich niet voordoet). Enkel IPv6 websites toegankelijk. Issue gegoogeld en na aanpassingen van mijn DHCP via modeminstelingen Telenet naar 192.168.2.1. leek het probleem opgelost te zijn. Echter duurt het zeker minimum 4 minuten bij inpluggen netwerkkabel (minimum Cat5E) alvorens er een IPv4 IP wordt toegewezen en er verbinding met het internet mogelijk is. Tijdens deze 4 min zie je soms de IPv4 netwerkstatus van "geen internettoegang" naar "Internet" springen en terug. Daarna zijn er enkele websites toegankelijk doch duurt het nog eens zolang alvorens alle websites toegankelijk zijn. Als snelheid wordt 100Mbp weergegeven terwijl bij Wifi dit op 300Mbps staat. Ook valt de verbinding IPv4 sporadisch eens weg wat lastig is voor videoconf. Of de Wifi soms wegvalt is me nog niet opgevallen.

Setup: Telenet modem (Wifi uitgeschakeld), DecoM5 als AP aangesloten aan modem + 2 repeaters op Wifi AP.

Info: Na de eerste 4min en krijgen van een IPv4 adres geeft een testsite volgende opmerking: DNS4 + IP6: Reachable, DNS6 + IP4: Unreachable, DNS6 + IP6: Unreachable. Na een volgende 4-tal minuten komt de DNS6 + IP6 op reachable en met wat geluk na enkele minuten later eveneens DNS6 + IP4 op reachable.

 

Iemand een oplossing? Ik word er krankjorum van. Thanks!

5 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2270
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Connectieproblemen ethernet IPv4

welke Telenet modem heb je?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Connectieproblemen ethernet IPv4

Ik zie al twee problemen in je openingspost:

  • Amper 100 Mbps linksnelheid is een probleem met netwerkadapter of netwerkkabel: netwerkadapter in Windows verwijderen, herinstalleren en nieuwe netwerkkabel gebruiken, daarna moet je 1 Gbps linksnelheid hebben
  • Telenet-modem zit standaard op 192.168.0.1, waarom vermeld je 192.168.2.1? IP-conflict met TP-Link Deco misschien? Zet voor het gemak TP-Link Deco in een andere IP-reeks.

Dus eerst deze twee problemen oplossen, daarmee zet je al een grote stap in de goede richting.

Begin bijvoorbeeld met testopstelling zonder TP-Link Deco: laptop rechtstreeks met nieuwe netwerkkabel op Telenet-modem.
Breid opnieuw uit met TP-Link Deco in access-point mode, stap voor stap.

Krikup
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Verander-je-wachtwoord-dag It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Connectieproblemen ethernet IPv4

Dank je wel. Ik kom al een stap dichter bij de oplossing hiermee. Het probleem van de 100Mbps is opgelost door het vervangen van een oudere netwerkkabel. Ik heb nu ook gemerkt dat bij het deconnecteren van de Deco het IPv4 probleem onmiddellijk opgelost was. Het probleem zit hem dus ergens in een conflict tussen de Deco en de Telenet modem, wat ik niet goed begrijp omdat de Deco in AP-modus staat. Kan dit met een AP alsnog een conflict veroorzaken?

De reden voor verandering naar 192.168.2.1 was gezien dit ergens op dit forum als oplossing werd geopperd voor het IPv4 probleem. Ik probeer het nog eens met aanpassing naar de standaard. 0.1.

👍

Krikup
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Verander-je-wachtwoord-dag It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Connectieproblemen ethernet IPv4

CH66431

Ex-Netweter
 

Connectieproblemen ethernet IPv4


@Krikup  schreef:

Kan dit met een AP alsnog een conflict veroorzaken?👍


Ja, dat kan, als de Telenet-modem toevallig is uitgevallen en je herstart de TP-Link zal die wellicht automatisch  naar router-mode overschakelen.
Je reserveert 192.168.0.1 best voor de Telenet-modem en voor de TP-Link kijk je best eens of er zeker een andere IP-reeks in router-mode staat ingesteld.