Beantwoorden
Kivo
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Correct port forwarden Synology NAS

Heb mij al gek gezocht en “geprutst” maar krijg eea blijkbaar niet voor elkaar.

 

Aanvankelijk gebruikte ik voor externe NAS toegang de Synology QuickConnect methode.

Om het een beetje veiliger te maken heb ik een SSL certificaat aangevraagd, om zo middels domeinnaam xxx.synology.me en versleutelde verbinding toegang te hebben tot mijn NAS van buitenaf.

 

In eerste instantie heb ik de NAS EZ-internet wizard gebruikt voor de configuratie, gebruik makende van de standaard poorten 5000 / 5001.

De Wizard gaf dan bij “routerinformatie detecteren”, een melding dat er geen UPnP router werd gevonden, en ik alles handmatig moest instellen.

Dat gaat sowieso niet, want Telenet modem/router niet bij Synology gekend, is niet te selecteren uit de wizard dropdown.

 

Zette ik echter UPnP in Mijn Telenet op “actief”, dan doorloopte de EZ-Internet wizard wel het gehele proces, en was alles werkende te krijgen.

Externe toegang mits mijn domeinnaam.synology.me werkt dan probleemloos met een versleutelde verbinding (slotje in de adresbalk).

 

Maar, gezien sterk wordt afgeraden UPnP actief te zetten, en de standaard NAS poortnummers te gebruiken,

ben ik gezien de EZ-wizard dan niet te gebruiken is, blijkbaar genoodzaakt dit alles manueel op te zetten.

Maw, aan port forwarding te doen (en als ik het goed begrijp, manueel poorten te openen?).

 

Zodoende…

Bij DSM instellingen veranderde ik poorten 5000 / 5001 naar 6300 / 6301.

DSM instellingen.JPG

 

Onder “Externe toegang”, zie ik bij “Routerconfiguratie” echter nog steeds 5000 / 5001 - dat hoort zo?

Routerconfiguratie.JPG

 

En dan loop ik vast…want wat geef ik bij mijn modeminstellingen in als beginpoort intern, vooropgesteld ik al de rest correct ingevuld heb (en ik alles nog op actief zetten moet)?

Forward.JPG

 

Bijkomend, moet ik nadien nog iets van instellingen aanpassing in de NAS?

 

Alvast bedankt aan allen die de moeite nemen hier even naar te kijken, en mij bij te helpen! 😊

 

0 Likes
9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Correct port forwarden Synology NAS

@Kivo  Ik gebruik ook Synology en die router configuratie gebruik ik niet en ook UPnp staat niet actief in "Mijn Telenet". Dus die routerconfiguratie mag je verwijderen.

Het is correct dat je uw DSM poorten hebt veranderd. Maar ik forward die niet in "mijn Telenet". De reden is dat als ze zouden de login en het paswoord vinden ineens alles kunnen aanpassen.

Ik forward enkel poort 80 naar webstation en voor Photostation en andere toepassingen gebruik ik andere poorten.

Wil je het toch doen dan moet je dit als volgt instellen:

IP adres: 192.168.0.199. Maar stel liever een fixed IP in met als adres iets tussen 192.168.0.10 en .99 zodat je uit de DHCP range van Telenet blijft en moeilijkheden te vermijden in de toekomst bij stroomuitval of iets dergelijks.

Externe beginpoort: 6300

Externe eindpoot: 6301

Interne Beginpoort: 6300

Interne eindpoort: wordt automatisch ingevuld.

Protocol beiden

Actief

En vervolgens op slaan / Wegschrijven helemaal onderaan.

Ik stuur je straks in PM mijn persoonlijke configuratie.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kivo
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Correct port forwarden Synology NAS

@igvfer thanks voor de terugkoppeling 👍

 

IP nummer heb ik intussen aangepast, alsook de routerconfiguratie zoals eerder aangegeven verwijderd.

Wel gek eigenlijk, want als ik bij mijn modem kijk naar "verbonden gebruikers", dan zie ik buiten het IP adres van de NAS welke ik zonet heb aangepast, alleen maar > .99 getallen toegekend (TV, telefoons, de computers, etc...).

 

Of ik middels Webstation zou moeten werken is mij nog niet geheel duidelijk, noch hoe ik het forwarden zou moeten opzetten mits Webstatio - is weer iets nieuw voor mij, ik is in moet duiken.

 

Als ik tot ik zover ben, het mits forwarden voorlopig in Mijn Telenet doe,

voeg ik er dan de 6301 (het alternatief voor de 5001 poort) als volgt toe, of?

 

Externe beginpoort: 6301

Externe eindpoot: 6301

Interne Beginpoort: 6301

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Correct port forwarden Synology NAS

@Kivo  Wat die poort betreft dat is OK. Je zal je NAS nu bereiken via xxxx.synology.com:6301.

En inderdaad bij verbonden gebruikers zie alleen maar IPadressen .100 en groter. Die adressen zijn toegekend via de DHCP server van Telenet die gaat van 192.168.0.100 tot .254. Je fixed ingestelde adressen zal je ook nog wel zien staan maar dat duurt enige tijd voor die in de lijst verschijnen.

Heb je mijn PM bekeken?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kivo
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Correct port forwarden Synology NAS

Ik krijg een "error.soa.ConstraintViolationException" foutmelding als ik poort 6301 toevoeg, en de wijzigingen wil opslaan.

Port forwarding.JPG

Het zijn de enigste drie poorten ik manueel heb ingevoerd.

Wijzigingen opslaan geen probleem tot ik de derde regel toevoeg...

 

PM's heb ik goed en wel ontvangen, waarvoor dank, en kom er op terug.

0 Likes
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Correct port forwarden Synology NAS

3de regel niet nodig. Zit al vervat in de eerste regel: Van 6300 tot en met 6301

Kivo
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Correct port forwarden Synology NAS

Hoewel niet aanvaard, is poort 6301 volgens open port check tool wel vrijgegeven:

Not blocking.JPG

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Correct port forwarden Synology NAS

@Snarie @Kivo  Inderdaad niet nodig

Poort is open dus je zou nu uw NAS kunnen bereiken via https://xxx.synology.com:6301.

Doe dat bijvoorbeeld op een smartphone die niet via wifi is verbonden maar wel via mobiele data.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kivo
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Correct port forwarden Synology NAS

@Snarie thanks voor de verheldering! 👍

@igvfer nope, spijtig genoeg reageert de smartphone niet op https://mijndomein.synology.me:6301

LAN-gewijs geen enkel probleem, mijndomein.synology.me brengt me dan naar mijn DSM login page incl slotje in de adresbalk, en de :6301 prefix, maar WAN-gewijs nadda...

 

Wat mis ik hier, zie ik over het hoofd...? 🤔

0 Likes
Kivo
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Happy New Year! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Correct port forwarden Synology NAS

Tussen de spreekwoordelijke soep en patatjes, het even niet kunnen nalaten van nog wat te "kullen".

Heb oa modem gereset, alles nog is een keer nagekeken, en/maar eigenlijk niets vreemd kunnen vinden... 🤔

 

Maar, goed nieuws zo vlak voor nieuwjaar - alles werkt, dus ook vanop afstand (WAN).

 

@Snarie  en @igvfer bedankt voor jullie hulp, en beste wensen voor 2021 🙂