Beantwoorden
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

DHCP IP ranges niet juist ?

Hallo,

Heb ooit eens gehoord dat Telenet slechts uit een bepaalde range IPv4 adressen uitdeelt. Daardoor gaf ik mijn interne toestellen altijd een static IP onder de 192.168.xx.40. Dat werkte ook altijd. Echter heb ik nu gemerkt dat er toestellen zijn die DHCP gebruiken en van mijn HGW een IP adres onder de 40 gekregen hebben.

Is dat normaal ? Momenteel nog geen last van, maar had toch wel graag geweten of dat gegeven klopte, en zoniet, wat men dan best doet met vaste IP adressen ? 

0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DHCP IP ranges niet juist ?

@Tomby   Dat zou inderdaad nieuw zijn. Tot nu toe altijd geweten dat je 2 tot 99 kon gebruiken als fixed IP. Er is wel een tijd geweest dat Telenet voor zijn AP's en dergelijke de range 50 tot 59 gebruikte maar dat is toch al een tijdje geleden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

DHCP IP ranges niet juist ?

Merci. Heb eens gekeken en ik zie DHCP adressen gaande van .4 tot .156. Vrij veel overigens in die lage range waarvan ik dacht dat ik die zelf voor statische IPs kon gebruiken (.4, .8, .13, .38).

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DHCP IP ranges niet juist ?

@Tomby  Je hebt toch toevallig geen AP of iets dergelijks in je netwerk die ook als DHCP server kan dienen of waar de DHCP niet is uitgezet?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

DHCP IP ranges niet juist ?

Neen, mijn 2 interne routers staan allebei als pure APs ingesteld met DHCP disabled.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

DHCP IP ranges niet juist ?

@Tomby  Ik zou toch nog eens nakijken voor de zekerheid.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

DHCP IP ranges niet juist ?

Had dat gedaan vooraleer ik bovenstaande post deed, voor alle zekerheid ;). Zelfs even gegoogled om te checken hoe dat met mijn Asus NT-R66U zit, want daar vond ik DHCP niet terug in de settings, maar dat is omdat ik hem al in AP mode gezet had.

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

DHCP IP ranges niet juist ?

Heb n.a.v. een ander probleem, eens de HGW terug naar standaard-instellingen gezet, gereboot, en vervolgens weer naar mijn eigen instellingen gezet.
Dit lijkt het probleem opgelost te hebben. Alle clients die DHCP gebruiken krijgen nu duidelijk een adres boven de 100. Stom dat ik er niet eerder aan gedacht heb om eens een volledige reset van de HGW te doen :P.