24753
netweters
|
152359
antwoorden
|
20693
vragen
|
De vraag is eigenlijk simpel.
Kan ik de DHCP uitzetten op mijn standard wifi telenet modem of moet ik zien voor een Modem Only?
Reden :
Heb een eigen router (TP-LINK ARCHER C7 V2) waarmee ik meer wil doen dan enkel gebruiken als wifi switch.
Probleem :
Ik heb meerdere netwerk aansluitingen, modem staat in de kelder met wifi uit (want signaal is te zwak), heb 2 aansluitingen in de living, 1 boven in de berging en 1 in mijn kamer waarook mijn router staat.
Ik gebruik ook de andere aansluitingen voor mijn HTPC en timelapse camera (Raspberry Pi ftw).
Huidige situatie :
Al mijn toestellen krijgen nu een ip van de telenet modem via de dhcp daarvan.
Op een aantal van mijn toestellen heb ik handmatig een vast ip ingestelt, maar dit wil ik vermijden.
Heb zelf vanal liggen nakijken op de website enzo maar niks gevonden, was zelfs van plan voor misschien mijn whoppa omtezetten naar fluo, maar heb nog geen tijd gehad voor te bellen.
Dus bij deze mijn vraag.
Groetjes,
Masno
Je kan 2 dingen doen.
Ofwel je huidige modem omruilen naa een modem only. Netjes gaan vragen in een center.
Ofwel op je huidige router terug als router gebruiken en je WAN poort een IP adres geven zoals 192.168.0.10 en op de Home gateway dit adres als DMZ instellen.
Je huidige router kan dan via DHCP zelf IP adressen uitdelen in de range van 192.168.X;X dus niet in de range 192.168.0.x
Voor een antal dingen zoals camera's, printers is het toch aangewezen om met vaste IP adressen te werken om de portforwarding netjes te laten verlopen.
Digiboxen en corders aansluiten voor de router aub.
@Ex-Netweter schreef:
En dat is het probleem, ik kan de aansluitingen van de living en berging boven niet aansluiten op de router.
Maar zal zien voor een modem only 😉
Bedankt voor de hulp.
Dan blijf je nog altijd met hetzelfde probleem zitten. Je zal van je modem only naar je router moeten gaan en alle toestellen op je router moeten aansluiten behalve je digicorders en boxen. Als het nu niet kan hoe zal het dan kunnen. Je living en berging moet je dan aansluiten op de modem only en daar zal je dan met een public IP adres zitten. Geen probleem voor je digicorder/box maar voor de rest????
Maak vooraf eens een mooie tekening (schema noemen ze dat) waarop je kabels staan en je toestellen.
Bezint voor je begint en hou het simpel. Ik weet eigenlijk niet wat je meer gaat doen met een router dan wat je nu doet met de router van Telenet en een als accespoint ingestelde router.